Reklama

Umelá inteligencia prichádza na pomoc novinárom vo Forbes

Zdroj | Ivan Clow, Forbes
Richard Pliešovský
Zdroj | Ivan Clow, Forbes
Zdroj | Ivan Clow, Forbes

Umelá inteligencia (AI) už dávno neslúži len v priemyselných odvetviach ako je výroba či doprava. AI dnes už dokáže kontrolovať zmluvy, hodnotiť uchádzačov o zamestnanie, či triediť vhodný tovar pre konkrétne maloobchody. AI sa však už pomaly dostáva aj do takých kreatívnych činností, ako je písanie novinových článkov.

Vydavateľstvo Forbes investovalo do nástrojov, ktoré pomôžu novinárom pri písaní. V lete 2018 spustil Forbes svoj nový redakčný systém (CMS), nazvaný Bertie, ktorý odporúča články redaktorov na základe ich predchádzajúcich výstupov či titulky založené na podobných textoch a obrázkoch.

Zároveň začal Forbes testovať nástroj AI, ktorý dokáže napísať hrubé verzie článkov, tie potom skutoční novinári vyladia a zasadia do potrebného kontextu, no nemusia ich písať celé.

Pozrite si

Umelá inteligencia sa ide učiť jazyk tak, ako sa ho naučia deti

CMS je v súčasnosti k dispozícii pre redaktorov Forbes v Severnej Amerike, v prvom štvrťroku tohto roku sa má uvoľniť všetkým prispievateľom v Severnej Amerike a v Európe. Nástroj na písanie príbehov AI, s ktorým experimentuje produktový tím Forbes, zatiaľ nemá stanovený dátum zavedenia.

Systémy na tvorbu nie sú navrhnuté tak, že budú produkovať niečo, čo vie redaktor (alebo prispievateľ) pohodlne napísať. V prvom rade im majú pomáhať a slúžiť ako myšlienkové štartéry, ktoré im prinesú inšpiráciu pre ich kreativitu.

Redaktor, ktorý napríklad pravidelne píše o automobilovom priemysle, môže s pomocou Bertie otvoriť nástroj na nájdenie podrobností článkov o Tesle, rozšíri ho o relevantné odkazy publikované vo Forbese a v iných médiach. Nástroj vyhľadá aj obrázky, ktoré vhodne doplnia text a pomôžu vylepšiť celý príbeh.

Zdroj | ASUS

Bertie je súčasťou širšieho zamerania na využívanie AI, aby bolo publikovanie pre redaktorov a prispievateľov Forbes efektívnejšie a ich čitatelia mohli konzumovať multimediálny obsah na stránkach spoločnosti čo najjednoduchšie, vysvetlil nový šéf digitálnej kancelárie Forbes Media Salah Zalatimo. „Robíme všetko, čo môžeme, aby bolo umožnené jednoduché a ľahké publikovanie. To je služba, ktorú prinášame našim redaktorom.“

Forbes tiež minulý rok zmenil program pre prispievateľov. Má ich priblližne 2 500 a v priemere im vypláca minimálne 250 dolárov mesačne, pričom odmena sa zvyšuje na základe počtu verných čitateľov. Na prispievateľov dohliada 150 redaktorov. Pre zaujímavosť, Forbes denne uverejní asi 300 článkov.

„Akákoľvek organizácia zameraná na tvorbu obsahu je pod tlakom, aby včas poskytla informácie a spravovala svoje náklady,“ uviedol Ron Schmelzer, hlavný analytik spoločnosti Cognilytica, ktorá sa zameriava na AI. „Je to trend. Uvidíme viac týchto nástrojov, aby sme pomohli aspoň s niektorými z toho množstva.“

Pozrite si

Umelá inteligencia v roli jasnovidca vidí cez steny

Bertie nie je jediný systém AI, ktorý sa využíva. Washington Post má nástroj Heliograf, ktorý tvorí články založené na štruktúrovaných údajoch, typickým príkladom sú výsledky volieb, alebo olympijské hry. Od svojho nasadenia pred dvoma rokmi už priniesol tisíce článkov. Podobné systémy majú vydavateľstvá Reuters (Lynx Insights) a Associated Press. Minulý rok si vyskúšala umelú inteligenciu aj česká ČTK, ktorá pomáhala editorom a redaktorom spracovávať výsledky volieb.

Forbes vidí výhody nasadenia AI aj v tom, že odkedy používa produkty AI, ich webová stránka má dvojnásobne väčší počet verných čitateľov, t. j. ľudí, ktorí ju navštívia viac ako raz mesačne. Odvtedy vzrástla aj návštevnosť, ktorá v novembri 2018 dosiahla 12-mesačné maximum, 65 miliónov unikátnych návštev za mesiac.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.