Model Škoda Octavia RS netreba na Slovensku nikomu predstavovať. Slováci značku Škoda milujú, stále je najpredávanejšou a modely RS patria k snom väčšiny nadšencov.
Nie každý však túto športovejšiu verziu Octavie má vo svojej garáži. Teraz si ju však môžete poskladať z 2405 dielikov stavebnice COBI. Aká je? Poskladali sme ju.
Ak TECHBOX pravidelne navštevujete, určite ste si všimli, že okrem TECH gadgetov, s ktorými sa radi hráme, aj veľa skladáme. Teraz sa nám naskytla príležitosť vyskúšať a poskladať si aj novinku Škoda Octavia RS od poľskeho výrobcu COBI.
Skladania som sa ujal priamo ja – Roman, keďže som v redakcii najväčším fanúšikom stavebníc a bol som extrémne zvedavý, ako bude model v mierke 1:12 od COBI vyzerať. Zbieram totiž modely áut LEGO zo série Creator Expert v podobnej mierke, preto bolo poskladanie modelu Škoda Octavia RS skutočne výzvou.
Už samotné balenie je vskutku veľké. Aby nie, ukrýva celkovo 2405 dielikov, čo je výrazne viac, ako pri modeloch Creator Expert, na ktoré som zvyknutý. Priznám sa, že tvar Octavie na fotografii krabice vyzerá trošku kostrbato, no skutočnosť môže byť iná.
Páči sa mi, že na krabici nájdete niekoľko pohľadov na model z každej strany, pričom vidíte aj detaily a mnohé funkčné veci ako otváranie dverí, kapoty či natáčanie kolies. O to viac sa na skladanie teším. Prekvapili ma pritom informácie o skutočnej Octavii RS z roku 2020 priamo na krabici, dozviete sa teda niečo aj o automobile, ktorý bol pre stavebnicu predlohou.
Balenie je síce tak trochu v štýle retro stavebníc, ale hodnotím ho pozitívne. Teším sa, keď ho otvorím a vysypem sáčky s dielikmi. Uff, je ich skutočne dosť, našťastie sú očíslované a tak nebudem musieť prehrábávať viac ako dvetisíc dielikov pri každom kroku skladania. To je dobrá správa. Návod je rozdelený na dve časti a je celkom hrubý.
Všímam si na zadnej strane oboch návodov obrázky ďalších modelov v sérii áut výrobcu COBI v mierke 1:12. Musím sa priznať, keď vyšiel Trabant 601, musel som ho mať. Už ho mám kúpený dlhšie a čaká na poskladanie. Páčia sa mi aj ostatné modely OPEL, ale najmä Citroën Traftion Abant 11CV z roku 1938. Ten minimálne na obrázkoch vyzerá nádherne, rovnako ako model 2CV Charleston!
Púšťam sa do skladania. Zisťujem, že toto bude nadlho. Čaká ma veľké množstvo malých dielikov, z ktorých vyskladám celý podvozok. Dokonca COBI používa aj dieliky, aké som ešte nikdy nevidel. Najmä ma prekvapili „duté trubky“, ktorými viem prepojiť dieliky aj bez toho, aby mali na sebe v spodnej časti PINy. Zaujímavá metóda, no potrebujete na to špeciálny pomocný dielik, ktorým tieto časti spájate. Samozrejme je v balení.
Je to skutočne dlhé skladanie. Druhý balíček s dielikmi končím až po 2 hodinách aj 9 minútach. Za túto dobu by som mal už niektoré modely áut kompletne postavené. Ale nie je to nevýhodou, skôr naopak. Ak si stavebnicu kúpite, predsa je dobré, ak vás „zabaví“ čo najdlhšie.
Prekvapením sú „predskladané“ dieliky, ako napríklad predné hmlovky či celá predná RS maska chladiča. Ešte sa mi nestalo, že by som mal po otvorení stavebnice predskladané niektoré časti. Tu to však dáva zmysel. Totiž dobrou správou je, že pri COBI nepracujete s nálepkami, ale dieliky sú priamo potlačené.
Chápem logiku, že sa dieliky „striekajú“ spojené, celkový dojem je výborný. Ale i tak je to zvláštny pocit, keď skladáte a nejaká časť je už predskladaná. Kľudne ich po nastriekaní mohli rozložiť. Osádzam aj predné svetlá, nápravy už mám hotové a model sa mi začína páčiť. Predná, zatiaľ vyskladaná časť, je dosť verná skutočnej Octavii RS.
Skladám ďalej, ale až na ďalší deň. Už sa dostávam k stredovému tunelu, kde je dokonca lakťová opierka otvárateľná. Osádzam aj predné dvere. Model mi rastie pred očami a je veľký. Mierka 1:12 je teda zaujímavá voľba.
Pri skladaní interiéru si hovorím, to ako mohli takto detailne spracovať? Digitálny prístrojový panel či dielik s infotainmentom sú extrém. V dobrom. Výhodou je, že je tak model veľmi blízky originálu, na druhej strane, tieto dieliky nevyužijete pri stavbe iného modelu z kociek COBI, sú až príliš viazané na konkrétny model, v tomto prípade značku Škoda. Nechýbajú ani športové pedále.
Osádzam zadné nárazníky a tvarujem kompletnú zadnú časť. Teraz už vidím celkovú dĺžku modelu 38,5 cm. Vyzerá pevne. Až doteraz skladaniu venujem 4 hodiny a 30 minút.
A ide sa na predné sedadlá. Tu som milo prekvapený. Takto detailne a pekne vypracované sedadlá som snáď ešte nevidel a nikdy neskladal. Páčia sa mi veľmi, nechýba im ani prepracované bočné vedenie. Navyše, keď ich osadíte, sú posuvné v pozdĺžnom smere, tak ako v skutočnosti.
Kapotujem ďalej a skladám strechu. Tu som strávil veľmi veľa času jej osadením. Stále som hľadal, čo som urobil zle, lebo ak som ju zasunul správne vpredu, vysunula sa mi vzadu… až som na to prišiel. V predných A stĺpikoch bolo potrebné viac vysunúť dielik, ktorý prepájal strechu s karosériou. Už to síce drží, ale neodporúčam model chytiť pri prenose za strechu. Pochvalu si zaslúžia opäť detaily, ako funkčné slnečné clony či spätné zrkadlo. Strop by som však ocenil skôr čierny.
Pri pohľade na model zhora je možné identifikovať, že ide o siluetu Octavie. A opäť som našiel už poskladané dieliky v balení, ktoré budú súčasťou veka batožinového priestoru.
To má dokonca aj priznaný spojler, aj keď je žiaľ len potlačený. Tu by som osobne spojler urobil a vyskladal radšej z dielikov. Veko je však otvárateľné a čo ma fascinuje, naklápať sa dá aj kryt, kde v skutočnosti býva roletka.
Končím! Ak ste tipovali, koľko mi skladanie bude trvať, porovnajte si svoj tip s mojím časom skladania. Tvalo mi to presne 8 hodín a 2 minúty. Na takýto model v tejto mierke je to poriadne dlhý čas. Môže za to skutočne extrémne množstvo malých dielikov a niektoré menej štandardné techniky skladania. Ale výsledok stojí za to, čo poviete?
Treba priznať, že naživo je model krajší ako na obrázkoch. Dokonca ani mne sa nepodarilo dostať z fotografií hotového modelu pocit, aký mám, keď ho držím v rukách. Na fotografiách sa môže zdať najmä zadný C stĺpik mierne deformovaný.
Osobne mi trochu prekáža, že predná náprava je vyššie ako zadok. Nepôsobí to dobre, ani športovo. Skôr ako chyba, no kontroloval som návod, vyzerá, že som všetko vyskladal dobre. Zozadu je Octavia RS z kociek COBI asi najkrajšia.
Celkový dojem z modelu je ale dobrý. Ak máte radi Škodu Octavia RS, myslím, že budete z modelu nadšení. Prekvapí vás aj množtvo funkčných detailov, ako otváracia schránka pred spolujazdcom, otváracie aj zadné dvere čo nebýva na takýchto modeloch zvykom, či spomínané slnečné clony, roletka batožinového priestoru a ďalšie.
Interiér je vydarený a detailný, motorová časť je už biednejšia a chýba mi aj dielik na držanie prednej kapoty v otvorenom stave. A disky? Tie mohli byť krajšie, navyše Keď COBI vie pekne potlačiť dieliky, tu sa vyslovene pýtalo v strede diskov logo Škoda. Rozhodne si pozrite galériu postaveného modelu nižšie.
A ak vás zaujíma koľko stojí, tak vedzte, že vás model COBI Škoda Octavia RS v mierke 1:12 výjde približne 135 eur. Nie je to málo, ale rozhodne ani nie veľa. Veď, kde inde nájdete podobne veľký model s tak detailným spracovaním a navyše so zážitkom zo skladania?