V dnešnej porcii sa pozrieme na tri chytľavé RPG, ktoré vás v nemalej miere prekvapia aj vyššou obtiažnosťou, nutnosťou poriadne trénovať či naštudovať si súbojový systém.
Dragon Quest III HD-2D
Pod týmto čudesným názvom sa skrýva HD remake jednej z najväčších klasík série Dragon Quest (nečudo, že sa vlani stala najpredávanejšou hrou v Japonsku). A 2D značí, že autori rešpektujú pôvodný pohľad na dianie, akurát pridávajú lepšie rozlíšenie prostredí či postáv, no nepotrebujú zapínať hre 3D.
Dragon Quest sa na rozdiel od Final Fantasy drží jasných atribútov – prehľadný príbeh (ale zvraty prídu, nebojte), sympatické postavy, dobrý svet a tuhý súbojový systém. Žiadna snaha prekopávať každý diel od piky, ale rešpektovanie obľúbených pravidiel. Vďaka tomu sa hráči ľahšie dostanú do každej časti.
Po stránke deja sa tretí diel odohráva pred prvým a druhým, preto autori urobili najprv remake trojky a potom chcú dodať kombo 1+2 HD. Okrem lepšej grafiky sa môžete tešiť na výbornú lokalizáciu: texty sú kvalitne preložené a dokonca je tu aj dabing v kľúčových scénach, čo posilňuje dobrý pocit z novinky. Do deja sa dostalo aj pár noviniek ako napríklad spomienky jednej postavy, ale inak ostáva scenár rovnaký.
Samozrejme, vítané zmeny v grafike ovplyvňujú najmä pohyb po svete a celkový pocit. Jednotlivé miesta sú detailnejšie, živšie. Modely postáv sú relatívne hrubé, ale okolia dostali viac svetiel, tieňov a pôsobia ako väčšie, rozsiahlejšie. Získali aj väčšiu hĺbku, rozmanité zákutia a je radosť ich objavovať. Ale čo je najdôležitejšie, pohyb po svete uľahčí tá najľahšia forma pomoci – kontextová šípka, ktorá vás navedie ku cieľom jednotlivých úloh. To je obrovská výhoda, lebo old-school RPG vás nechali často napospas osudu a destinácie ste si museli nájsť sami podľa indícií či náhody.
Zlepšili sa aj súboje. Na jednej strane ostala klasická črta JRPG: len čo vyjdete na svetovú mapu a idete do inej lokality, vystavíte sa riziku náhodných stretov a častých bojov. Nedá sa tomu vyhnúť, je to súčasť hry a grinduje sa tu od prvej hodiny. Súboje sú klasicky ťahové, rešpektujú povolania, špeciálne údery, mágiu i striedanie postáv – najprv vy, potom súper atď. Ale remake prináša možnosť zvýšiť ich rýchlosť, čo najmä pri často opakovaných potýčkach pomôže. A na bossa si môžete nechať pôvodnú rýchlosť.
Akurát mám miestami pocit, že súbojov je príliš veľa. Platí to už v prvej hodine, kedy sa snažíte dostať z hlavného mesta do prvej lokality a neustále bojujete s rovnakými partičkami. Vyššia rýchlosť pomáha, no frekvencia stále prebíja občasnú zábavu. Tým, že sa svetová mapa opticky zväčšila a aj lokality vrátane dungeonov sú väčšie, bojujete v istej destinácii častejšie ako v origináli.
Napríklad pri jednom presune som bojoval prakticky každých 10-12 sekúnd a vtedy zvážite, či nezobrať úplne priamu cestu, žiadne potulky a hľadanie pokladov. Občas môžete využiť špeciálny predmet na vyhnutie sa súbojom, ale inak ide nonstop boj. Teoreticky by mohol zmierniť frekvenciu aj patch, ale autori si nič také nepripúšťajú.
A preto možno uvítate aj dve nové obtiažnosti – ľahšia Dracky Quest a ťažšia Draconian Quest stoja za vyskúšanie. Na rovinu – pre účely recenzií som gro odohral na tej ľahšej a o veľa neprídete.
Každopádne, Dragon Quest III HD-2D je zaujímavý remake. Jednak silný diel série, ktorý azda nikto pred 35 rokmi nehral a najmä stále zábavný, pútavý, akurát miera súbojov je občas vysoká.
PLUSY: jednoduchý, no funkčný dej, super postavy, nádherné prostredia, väčší rozsah, súboje, skvelá hudba a pridaný dabing, nové obtiažnosti
MÍNUSY: občas už strašne veľa súbojov
Dragon Quest III HD-2D vyšiel na PS5, Xbox Series, Switch a PC.
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven
Zatiaľ čo Dragon Quest III ste si teoreticky mohli už zahrať na inej platforme v staručkej verzii, Romancing SaGa 2 na Západ nikdy nedorazila! Môžete k nej pristúpiť ak k novej hre, no jadro z roka 1993 neoklamete – či ide o použité systémy, spôsob prechádzania hrou a najmä hodiny tréningu. Viaceré vylepšenia a nižšie obtiažnosti však sprístupňujú hru aj novým hráčom.
Tento diel Romancing SaGa sa odohráva v klasickom fantasy svete a mýtická sedmička hrdinov kedysi porazila zlo, no po rokoch sa objavili ako zloduchovia. Vašou úlohou ako potomka starého rodu bude viesť boj proti tejto skvadre a čaká vás úspešný postup svetom – vždy keď porazíte zloducha, darí sa vám oslobodiť aj kus krajiny a to má pozitívny vplyv na ďalší postup. Je to dobrý nápad a trošku odlišný od bežného zachraňovania sveta, kde prejdete celý svet, porazíte finálneho bossa a idete domov.
Novinka ponúka 3D pohľad na svet, čo vám pomôže najmä pri putovaní – niektoré krajinky vyzerajú super, pri vandrovke znie skvelá hudba (môžete prepínať jej novú/starú verziu) a aj postavy sú nakreslené pekne. Veľkú pozornosť venovali tvorcovia aj nepriateľom, pár z nich si skutočne zapamätáte – ale sú aj riadne drsní. Ale pozor, táto hra nemá skúsenosti a iné mechanizmy…
Súboje prebiehajú klasicky na ťahy (rany, špecialitky, kombá) a primárnou úlohou je odhaliť slabinu nepriateľa a využívať patričné údery. Zraní ho oheň, šup na neho? Je labilný voči bleskom? Zošlite mu ich zopár. Má obrovskú obranu? Využite mágiu. Postavám sa vylepšujú schopnosti cez systém zbraní a učíte sa aj nové akčné i obranné ťahy priamo počas boja. Ideálne je vedieť ich prepojiť, napríklad cez systém protiútokov, kedy na vás nepriateľ čosi vyskúša, no vy sa ubránite a zasadíte spätnú ranu v jeho ťahu.
Akurát hra má veľké množstvo rôznych bodov – HP sú zdravie, MP na manu, BP na mocné údery a ešte aj LP. To sú body života, o ktoré nechcete prísť, lebo keď sa tak stane a stratíte všetky, prídete o postavu nadobro. S tým súvisí aj sčasti nelineárny spôsob hrania a nutnosť hľadať nové cesty.
Romancing SaGa 2 je klasickou JRPG, ale zároveň ukazuje ako tvorcovia kedysi experimentovali a skúšali iné spôsoby a taktiky ako ostatní. K Dragon Quest má sčasti blízko, ale testuje aj nelineárny postup a veľa vecí robí inak.
PLUSY: zaujímavý dej a rozvoj, tuhý klasický súbojový systém, odlišné mechanizmy, skvelá hudba, tempo
MÍNUSY: nutnosť grindovať, nevyvážená obtiažnosť
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven vyšla na PS5, PS4, Switch a PC.
Fantasian Neo Dimension
Napokon chuťovka pre milovníkov JRPG: duchovný otec Final Fantasy Hironobu Sakaguchi a jeho verný skladateľ Nobuo Uematsu prinášajú „novú klasickú RPG“. V praxi to znamená, že rešpektujú známe pravidlá a dodali nový svet, postavy i dej.
Povedomý je už štart – mladík Leo nemá spomienky, s vašou pomocou začína objavovať Machine Realm plný robotov, stretávať nové postavy (nechýba princezná či zlodej), zavíta do ďalších častí sveta a postaví sa aj veľkej hrozbe na sklonku sveta. Dejová klasika, ale veľmi dobre poskladaná a slúži ako dobrý tmel pre vaše potulky mestami, regiónmi vo svete a boji s rôznymi protivníkmi.
Fantasian Neo Dimension mal netradičnú formu vzniku – každá lokalita bola vytvorená ako dioráma a potom cez 3D scanner presunutá do videohry ako pozadie scény. Do nich potom vložili postavy i dej – a všetko vyzerá ako mierne old-school, ručná fantasy a pripomína skôr 20-ročné JRPG. To môže byť plus pre pamätníkov, ktorí si budú vychutnávať jednotlivé fázy – prostredia vás budú neraz baviť viac ako dejové zlomy, tie začnú chodiť až po 10 hodinách.
Veľkú porciu hrateľnosti dodajú súboje. Postupne do nich naberáte nové postavy, odhaľujete ich schopnosti a učíte sa ich kombinovať. Kľúčový je ukazovateľ poradia v spodnej časti obrazovky, ten vám pomôže, ktorá postava ide na rad a môžete si zvoliť taktiku: najprv fyzický, potom magický úder, možno vyliečiť koho treba. Vyberáte si štandardné i špeciálne útoky.
Prekvapivo veľa útokov je zameraných na diaľku – to znamená nielen štúdium povahy, ale aj pozície nepriateľa. Niektorí dokážu útočiť šípmi, iní rovno granátmi (výhodné na plošné zásahy a viac oponentov). Iní majú silné namierené kúzla, napríklad blesky môžu zasiahnuť väčšiu plochu ako bomba na malej časti bojiska. Vaše možnosti potom rozšíria stromy talentov pre postavy, lenže to je sčasti dvojsečná zbraň, lebo niektorí nepriatelia vyžadujú konkrétnu vlastnosť na použitie, inak im zdravie neohrozíte. To potom vedie k žonglovaniu a častému resetovaniu stromov.
Fantasian Neo Dimension má prvky klasických Final Fantasy hier vrátane skvelého soundtracku, núka pekný svet i tuhé súboje. Ale množstvo klišé, menej zlomov a nevyrovnaná obtiažnosť sú výzvou.
PLUSY: krásny svet a prostredia, súbojový systém a jeho možnosti, nádherná muzika, niektoré postavy, celková atmosféra
MÍNUSY: klišé, skáčuca obtiažnosť
Fantasian Neo Dimension vyšiel na PS5, PS4, Xbox Series, Switch a PC.