Reklama

Toyota to dala! Land Cruiser 2025 nie je pre citlivky

Marek Šimunek

Je pomerne málo áut, ktoré sa stali tak veľkou legendou, ako práve Toyota Land Cruiser a práve preto mala Toyota v prípade tohto ikonického modelu plné ruky práce. Pri najnovšej generácii totiž naozaj nesmeli sklamať.

Ešte predtým, ako sa to testu pustím poviem hneď na úvod, že nesklamali. Stále je to Land Cruiser, ktorý vás zoberie kdekoľvek, len vyzerá výrazne inak, ponúka viac, je lepší a hlavne pohodlnejší.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak prichádza nový model na trh a to najmä v prípade 70 rokov tradícií, ako je tomu pri Land Cruiseri, je potrebné novým modelom nadviazať nielen na to, čo si majitelia na tomto kúsku zamilovali, ale aj na aktuálne modely značky. Nová Toyota Land Cruiser však doslova vyčnieva z tohto zvyku. Jednoducho si ju v žiadnom prípade nespletiete so žiadnym iným modelom doposiaľ. Je teda stvorená na to, aby ste sa odlíšili.

Po rokoch digitálneho rozmaznávania zákazníkov, mäkkých línií a snahy o čo najviac uhladený mestský vzhľad, sa Toyota rozhodla, že „stačilo“. Nový Land Cruiser nie je SUV. Je to poctivý off-road, ale zároveň taký, ktorému nechýbajú ani technológie, ani komfort. Skrátka návrat k počiatkom, no s tým najlepším, čo rok 2025 a možno aj roky budúce môžu aktuálne ponúknuť.

Stačí sa naň pozrieť. Ostré línie, rovná kapota, robustné nárazníky, mohutné lemy blatníkov a vertikálne rozdelené predné svetlomety. V základnej verzii sú LED-ky okrúhle, čo odkazuje na ikonické modely série 40 z rokov 60-tych. V prémiovejších verziách sú hranaté.

Tento Land Cruiser si už z diaľky nespletiete s nijakým crossoverom. Jeho postoj je sebaistý a nekompromisný. Ako samuraj, čo sa práve vrátil z rokov v exile, pripravený znova brániť svoje meno. Aj keď na prvý pohľad môže pôsobiť až odpudzujúco, dajte mu šancu. Zamilujete sa do neho úplne rovnako, ako som sa zamiloval ja.

Celý koncept postavili na novej generácii platformy GA-F, ktorú zdieľa s modelom Land Cruiser 300. Ten by ste však na Európskom trhu hľadali zbytočne, nepredáva sa tu. . Toyota udáva, že rám má o 50 % vyššiu torznú tuhosť a karoséria je ako celok pevnejšia o 30 %. Výsledok? Aj napriek veľkosti a robustnosti je jazda výrazne kultivovanejšia.

Auto je stabilnejšie na diaľnici, menej sa nakláňa v zákrutách a v teréne pôsobí ako tank na vankúši. To je mimochodom aj jeden z najväčších dychberúcich momentov, ako sa veľmi nový Land Cruiser zlepšil v komforte. Keď si k tomu ešte pridáte to, že pre tento komfort naozaj neobetoval nič zo svojej legendárnej priechodnosti terénom, ostanete podobne ako ja stáť s otvorenými ústami.

Pod kapotou zatiaľ zostáva overená klasika, teda 2,8-litrový štvorvalcový turbodiesel s výkonom 150 kW (204 koní), ktorý bol dôkladne vyladený, aby sa v spojení s úplne novou osemstupňovou automatickou prevodovkou správal oveľa plynulejšie a efektívnejšie. Táto prevodovka je o 29 % ľahšia než predchádzajúca 6-stupňová a pomáha udržať spotrebu pod kontrolou, hoci pri aute tejto veľkosti treba stále počítať s vyššími hodnotami.

Výrobca udáva hodnoty medzi 10,3 a 10,7 litrami nafty na 100 km. Môj priemer sa zastavil niekde tesne nad 11 l/100km, čo je pre prípad podobne veľkého a najmä schopného auta viac ako prijateľná hodnota. Každopádne spočítané to znamená, že vás Land Cruiser nezradí ani 800 km od najbližšej civilizácie. Jednoducho, toto nie je auto, kde sa budete vytešovať z piatich litrov na sto, ako v Octávii, ale jeho budúci majitelia mu to veľmi radi prepáčia. Je totiž najmä o spoľahlivosti, výdrži a pocite, že vás nikdy nezradí.

O niečo neskôr príde aj verzia s mild-hybridom, postavenom na 48 voltovom systéme. Elektrifikácia bude pomáhať najmä pri rozjazdoch a pravdepodobne ešte o niečo optimalizuje spotrebu. Nie, nebude to plug-in hybrid. Toyota sa rozhodla zostať pri osvedčenej filozofii, kde nie je čo pokaziť. A v tomto prípade to skutočne dáva zmysel. Land Cruiser by mal byť jednoduchý, mechanicky odolný, spoľahlivý. Systém je preto navrhnutý tak, aby nekomplikoval servis ani opravy v odľahlých oblastiach. Vravíte si, že to je detail? Možno. Ale práve v detailoch sa skrýva genialita tohto auta.

Interiér je kapitola sama o sebe. Znova, žiadne sci-fi panely ani „wow“ efekty len pre parádu. Palubná doska je horizontálne členená, robustná, prehľadná. Displej infotainmentu má 12,3“, je dotykový, ale Toyota našťastie ponechala aj fyzické tlačidlá na najdôležitejšie funkcie. To ocení každý, kto si už niekedy skúšal prepínať jazdné režimy alebo nastavovať vyhrievanie sedadiel v rukaviciach.

Materiály sú prémiové, ale zároveň odolné. Sú niečím, ako kožený pracovný kabát. Vyzerá to dobre, ale hlavne slúži. To isté platí o sedadlách. Sú pohodlné, podopierajú chrbát tam, kde treba, a poskytujú dostatočný komfort aj na dlhých trasách. Vzadu je dostatok miesta aj pre dospelých a v 7-miestnej verzii si poradíte aj s väčšou skupinou. Aj keď úplne dozadu s dospelými na dlhé trasy moc nepočítajte.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejme, nesmie chýbať výbava ako Multi-Terrain Monitor, ktorý predstavuje systém kamier. Ten vám ukáže, čo sa deje pred, pod a okolo auta aj v tých najnáročnejších situáciách. Systém SDM (Stabilizer with Disconnection Mechanism) vám zase umožní elektronicky odpojiť predný stabilizátor, čím výrazne zlepšíte priechodnosť a možnosti auta v ťažkom teréne. Pridajte k tomu nové elektronické riadenie EPS, ktoré zlepšuje odozvu volantu a znižuje spätné rázy, a dostávate Land Cruiser, ktorý je komfortný na asfalte a zároveň neporaziteľný v blate.

Aby toho nebolo málo, Toyota sa pohrala aj s bezpečnosťou. Nový Land Cruiser prichádza s balíkom Toyota Safety Sense najnovšej generácie. V trojslovnom názve sa skrýva množstvo systémov, ako napríklad prednárazové systémy, adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na križovanie dráhy pri cúvaní a iné. Jednoducho všetko, čo od moderného auta očakávate, ale v štýle Toyoty, diskrétne, spoľahlivo a bez teatrálnosti.

Z pohľadu bežného vodiča bude Land Cruiser možno pôsobiť ako zbytočný kolos. Ale každý, kto má rád autá s charakterom, pochopí, že toto nie je len ďalšie SUV do mestskej premávky. Toto je manifest. Vyhlásenie. Pripomienka toho, čo kedysi autá znamenali. Mechanika, spoľahlivosť, schopnosti a dôvera. Toyota Land Cruiser 2025 sa nebojí byť sama sebou. A to je dnes vzácnosť. Preto mu budúci majitelia prepáčia predajnú cenu atakujúcu 100 tisíc.

Zhrnuté a podčiarknuté, nový Land Cruiser nie je len o tom, že sa vrátil. Je to auto, ktoré si pamätá svoju minulosť a pritom sa nebojí budúcnosti. Je to pocta legendám, no s jasnou víziou ďalšej generácie. Je to ten typ auta, ktorému odpustíte aj vyššiu cenu, len aby ste sa mohli každý deň pozrieť naň a povedať si: „Toto je poriadne auto.“

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.