Možno by ste to ani nepovedali, ale prvý Prius sa začal vyrábať už pred 20 rokmi! Od toho súčasného sa líšil takmer vo všetkom. Šancu vyskúšať si ten najnovší, ale aj staršie modely som si však nenechal ujsť.
Toyota totiž na oslavu 20 narodenín svojho kľúčového hybridného modelu Prius usporiadala pre novinárov prezentáciu súčasného ale aj minulých hybridných modelov v neďalekom Maďarsku. Okrem prezentácií a statických ukážok však bola súčasťou eventu aj eco súťaž. Úloha znela pomerne jednoducho, dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu.
Ono by to možno ani neznelo, ako problém, lenže batérie plug-in hybridnej Toyoty Prius postačia na 50 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Súťažný úsek pritom meral 115 kilometrov, ak nerátam to, že sme s navigátorom raz zle odbočili a pridali si k nemu ešte viac ako dva kilometre navyše.
Do úvahy sme museli brať aj to, že trať nebola ani zďaleka ideálna. Namiesto krásnej rovinky nás čakal pomerne náročný kopcovitý terén v okolí Vyšehradu, ako aj drobné zápchy v mestách a samozrejme plná premávka medzi menšími dedinami.
Namiesto priamej jazdy sme si tak užili kolóny za traktormi, „červenú vlnu“, alebo problémy s tým, že sme zabudli na kontrolnom bode odbočiť.
Taktika bola teda jasná, namiesto čisto elektrickej jazdy sme radšej volili zmiešaný hybridný pohon s maximálnym dobíjaním energie v batériách pri jazde z kopca. Samozrejme sme hneď vypli klimatizáciu, zavreli okná a povypínali všetko, čo by mohlo akokoľvek zbytočne čerpať energiu z batérií na niečo iné, ako je pohon kolies.
Podotýkam, že v daný deň nebolo na oblohe ani jedného mráčika a ručička teplomera olizovala hodnotu 30 stupňov, takže si asi viete predstaviť tú cestovateľskú pohodu, ktorú sme počas trasy v aute mali.
Prvé kilometre testovacej trasy ešte vyzerali ako tak, spotreba sa iba mierne prehupovala cez nulové hodnoty, keďže sme hojne využívali plne nabité batérie. V tom momente však naša posádka v zložení Marek Šimunek a Ivan Matuška, ako navigátor ešte netušila, že v poslednej tretine trate nás čakajú poriadne stúpania.
Ak by som mohol túto trasu absolvovať ešte raz, určite by som na rovinkách využíval viac benzínovú 1,8, ako elektromotor. Jeho energiu by som si šetril až na záverečné kopce, ktoré tak pracne udržiavanú spotrebu na úrovni výrobcom udávaného jediného litra na sto kilometrov zdvihli o viac ako polovicu.
Aj napriek tomu však výsledok našej posádky, ktorý sa zastavil na hodnote 1,6 l/100km považujem za úspešný. Na stupienok víťazov to však pre našu posádku nestačilo. Ostalo nám tak neobľúbené štvrté miesto. Keďže sa však súťaže zúčastnilo deväť posádok, výsledok to nie je až tak zlý.
Najmä, ak zoberiem do úvahy, že na to, aby sme sa umiestnili tretí nám chýbal čas. Prišli sme totiž o desať minút neskôr, ako posádka, ktorá získala tretie miesto. Na absolvovanie celej trasy bol však stanovený limit 2 hodiny a 30 minút. My sme do cieľa dorazili dve minúty pred uplynutím časového limitu.
Chcete vedieť, aká bola najlepšia spotreba, ktorú sa podarilo dosiahnuť zmiešanej česko – maďarskej posádke? Prvé miesto im patrí vďaka výsledku 1,3 litra paliva na 100 km. A to je už viac ako dobrý výkon.
A aké sú moje postrehy z novej Toyoty Prius plug-in hybrid? Úprimne sa mi nový dizajn až tak nepáči a ak by som si mal vybrať, najkrajšia bola tretia generácia tohto obľúbeného hybridného auta. Ako však už istotne viete, dizajn je vždy subjektívnou otázkou.
Preto ak sa mne niečo nepáči, môže sa to inému človeku zdať úžasné a naopak. Pravdou však ostáva, že Prius stále pôsobí, ako keby bol autom z budúcnosti a nie súčasnosti. Ak sa však povznesiem nad určité prvky dizajnu, ktoré mne osobne nie sú pochuti, musím uznať, že je skutočne úsporným, priestranným a najmä pohodlným autom.
Navyše ponúkne všetky moderné technológie, ktoré by ste od podobného auta očakávali. Na konkrétne zistenia si však počkám až do testu, kedy budem mať možnosť vyskúšať si aj iné režimy jazdy, ako len snahu o dosiahnutie najnižšej spotreby.