Toyota má svoj prvý elektromobil, nazvala ho skratkou bZ4X

ZDROJ | Toyota

To, že prvý elektromobil sa volá rovnako čudesne ako dieťa Elona Muska nezmeníme, no aspoň čo-to vieme čo znamená skratka bZ – beyond Zero, čo je nová stratégia Toyoty v oblasti elektrifikácie. Ide o oficiálne prvý elektromobil z dielne Toyoty, svetového priekopníka v hybridných pohonoch.

Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:

 

ZDROJ | Toyota

Zaujímavé je, že bZ4X je takmer rovnaká ako koncept z apríla tohto roku. Zmenili sa len detaily, no osobne mi príde finálny model čosi krajší ako samotný koncept, čo nebýva pravidlom, skôr naopak.

Novinka je postavená na rovnakej platforme e-TNGA ako chystaný elektromobil od Subaru. Platformu obe spoločnosti vyvíjali spoločne.

ZDROJ | Toyota

Mestské SUV (zhruba vo veľkosti modelu RAV4) ponúkne pohon všetkých štyroch kolies, na každej z náprav je uložený elektromotor, ale aj pohon prednej nápravy. Na nej je elektromotor s výkonom 150 kW, čo je zhruba 204 koní. Aj vďaka krútiacemu momentu 265 Nm dosiahne stovku za 8,4 sekundy. V prípade pohonu oboch náprav je celkový výkon len o čosi vyšší – 160 kW (2x 80 kW), resp. 217 koní. Štvorkolka stovku zdolá za 7,7 sekundy aj vďaka krútiacemu momentu 336 Nm.

ZDROJ | Toyota

Batérie sú v spodnej časti vozidla, v skateboardovej platforme. V predaji budú rôzne verzie. Najvyššia bude mať kapacitu 71,4 kWh. Maximálny dojazd bude 450-500 km na jedno nabitie. Nabíjať ju bude možné maximálne 150 kW výkonom na DC a 11 kW výkonom na AC nabíjačkách. 11 kW palubná nabíjačka bude ale dostupná až koncom budúceho roka.

ZDROJ | Toyota

Veľké nádeje vkladá Toyota práve do batérií. Tie majú byť aj po 10 rokoch používania vozidla stále funkčné na 90 % svojho pôvodného výkonu. Toyota očakáva za 10 rokov používania prejdenie zhruba 240 000 km, čo pri elektromobile s dojazdom 450 km predstavuje 240 zhruba 540 nabíjacích cyklov. Sú to odvážne tvrdenia, drvivá väčšina výrobcov by skončila pri 70 % kapacity, no Toyota má mnohoročné skúsenosti s menšími batériami pre svoje hybridy.

ZDROJ | Toyota

Zaujímavosťou je príplatková solárna strecha, ktorá by mala dobíjať batérie počas státia, ale aj jazdy. Výkon výrobca nešpecifikoval, no za rok by mohla dodať vraj dostatok energie na 1 800 km.

ZDROJ | Toyota

Vo výbave nemá chýbať ani najnovší systém Toyota Safety Sense tretej generácie. „Rozšírením detekčného dosahu milimetrového radaru a monokulárnej kamery sa poradilo zvýšiť výkonnosť všetkých funkcií. Spomedzi nových funkcií môžeme uviesť rozšírenie prednárazového bezpečnostného systému, vďaka ktorému dokáže rozpoznať vozidlá prichádzajúce z protismeru a vozidlá, ktoré sa pred vás náhle zaradia, ako aj potláčanie akcelerácie v nízkej rýchlosti či asistenta núdzového zastavenia,“ píše sa v správe Toyoty.

ZDROJ | Toyota

Model bZ4X sa stane prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky Toyota, ktoré ponúkne systém elektronického riadenia One Motion Grip, čo je vlastne riadenie bez mechanického spojenia volantu a predných kolies. Plusom systému je 150° uhol medzi krajnými polohami volantu. Súčasťou systému je aj celkom iný volant v štýle Yoke volantu od Tesly.

ZDROJ | Toyota

Vo vnútri je namiesto klasických budíkov 7-palcový displej. Objem batožinového priestoru má byť 520 litrov.

ZDROJ | Toyota

Kedy príde Toyota bZ4X na náš trh zatiaľ nebolo oznámené. Budúci rok ale asi nebude, novinka pôjde najskôr na domáci trh, neskôr sa dostane na veľké svetové trhy.

ZDROJ | Toyota

Komentáre k článku