S elektromobilom Toyota bZ4X sme toho zažili veľa najmä mimo mesta, vo Valčianskej Doline. Už vtedy sme sa presvedčili, že Toyota postavila elektromobil, na ktorý sa môžete spoľahnúť roky v meste aj mimo neho.
S novým modelovým rokom však prichádzajú zásadné vylepšenia, poďme sa tak opäť v našom novom videu pozrieť, prečo by Toyota bZ4X nemala chýbať vo vašom výbere čisto elektrického auta!
Rozhodli sme sa otestovať, čo dokáže Toyota bZ4X aj v počasí, ktoré elektromobilom nepraje. Vyrazili sme na trasu s dĺžkou takmer 140 kilometrov a to pri vonkajšej teplote 13°C. Tu sme ocenili vylepšenia, pretože práve systém ohrievania batérie sa výraznejšie zlepšil a po novom umožňuje skrátiť čas nabíjania najmä pri nízkych teplotách v režime rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom, teda na externých nabíjacích staniciach. Vykurovací okruh bol totiž doplnený o nový výmenník tepla typu voda-voda a nechýba tu ani regulačný ventil, ktorý pomáha zvyšovať teplotu batérie.
Batériu sme nabili na 100 % v našej redakcii a odhadovaný dojazd sme mali 408 km. Podľa WLTP metodiky by sme mali prejsť v kombinovanom režime 436-500 km, takže odhad je vcelku presný. WLTP hovorí aj o kombinovanej spotrebe na úrovni 14,8 – 16,9 kWh, sami sme boli na finálnu spotrebu v tomto chladnom počasí zvedaví. Čo treba rozhodne pochváliť je, že Toyota bZ4X sa dodáva so 71,4 kWh batériou a štandardnou výbavou je aj tepelné čerpadlo! Doma viete elektromobil nabíjať výkonom 11 kW a na DC staniciach až 150 kW. Z 10 % na 80 % sa tak dostanete do 30 minút.
Ak nás sledujete pravidelne, viete, že máme radi taký „náš“ testovací okruh pre elektromobily, kde vyrážame z Bratislavy smerom na Trnavu po diaľnici, potom cestujeme okreskami až po Zochovu chatu a následne si užívame rekuperáciu a cestu smerom do Svätého Jura. Tentokrát sme trasu trochu upravili a po Svätom Juri sme zamierili na nabíjaciu stanicu blízko našej redakcie na diaľnici D4. V zásade vo videu uvidíte, ako sa Toyota bZ4X správa spotrebou v rôznych situáciách.
V našom prípade sme jazdili model Toyota bZ4X s jedným elektromotorom s výkonom 150 kW, teda 204 koní. Rozhodnúť sa však môžete aj pre pohon 4×4, vtedy máte k dispozícii dva 80 kW elektromotory vpredu i vzadu s kombinovaným výkonom 217 koní! Príplatok za pohon AWD je 2 800 eur.
Veľkou výhodou, najmä v studenšom počasí, je nový infračervený žiarič, ktorý je súčasťou štandardnej výbavy ak si vyberiete výbavu Executive, akú sme mali aj my. Žiarič je zabudovaný pod stĺpikom riadenia pred vodičom a prístrojovou doskou pred spolujazdcom. Výhodou je, že po naštartovaní sa takto rýchlejšie zohreje priestor v okolí nôh a chodidiel pre vodiča i spolujazdca, navyše je to energeticky efektívnejšie riešenie!
Počas jazdy sme ocenili okrem mimoriadneho komfortu za volantom, priestranného interiéru aj množstvo asistenčných systémov, ktoré máte už v štandardnej výbave. Po novom však Toyota bZ4X dokáže zamedziť náraz do zadnej časti elektromobilu, čo sa hodí ak ste napríklad v kolóne na diaľnici. Túto funkcionalitu dostanete ju od výbavy Prestige. Funkcia využíva radary a systém monitorovania mŕtveho uhla a sleduje prichádzajúce autá za vami, ak prichádzajú rýchlo automaticky zapne zadné výstražné svetlá, ktorými upozorní vodiča za vami, že sa niečo deje.
Ale nebudem prezrádzať všetko, pozrite si naše video, kde sa dozviete zásadné vylepšenia elektromobilu, ale aj to, s akou spotrebou sme prešli jednotlivé úseky našej trasy a s akou celkovou spotrebou sme dorazili na nabíjaciu stanicu. Budete prekvapení, verte nám, ako úsporne dokáže Toyota bZ4X jazdiť aj v počasí, kde by ste určite očakávali spotreby vyššie.
Mimochodom, cena modernizovaného elektromobilu Toyota bZ4X začína v akciovej ponuke od 39 990 eur, naša výbava vyšla na 48 790 eur.