Ak by ste niekomu povedali, že ste si kúpili Toyotu Aygo X, pravdepodobne by neostal veľmi ohúrený. Možno aj preto, že mnohí vodiči ho vnímajú len ako „ten ešte menší Yaris“.
Ja som s týmto milým japonským autom strávil týždeň a musím povedať, že Aygo X má za mňa konečne poriadnu osobnosť. Aká je, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.
Už keď som sa dozvedel, že budem testovať najmenší model od Toyoty, vôbec som neskrýval svoju radosť. Japonské autá sa mi totiž vždy páčili, no väčšina z nich mi zatiaľ úspešne preteká pomedzi prsty. Navyše Aygo X je z môjho pohľadu jedno z najlepšie vyzerajúcich malých áut súčasnosti.
Toyota totiž zobrala podarený koncept Aygo X Prologue a takmer úplne ho pretvorila do reality. Nová predná maska, rozšírené blatníky a naozaj ostré línie dodávajú autu stabilný a dovolím si povedať aj „mohutný“ postoj. Keď k tomu pridáte ešte aj zadnú stranu, ktorú v podstate tvorí kombinácia kufru a zadného skla a pekný svetelný podpis, máte auto, ktoré vyzerá dobre z každého uhla.
Ja som mal Aygo X vo farbe kardamóm, ktorá sa mne osobne páči asi najviac z ponúkaných farieb. Verzia Limited Edition potom pridáva vkusné oranžové prvky na prednom a zadnom nárazníku, prahoch a diskoch kolies. Tie majú rozmer 18″ a vo svojej čiernej farbe krásne dopĺňajú celkový dizajn auta.
Podobne je na tom aj interiér. Aj ten dostal do vienka niekoľko oranžových prvkov, ktoré ho príjemne oživujú. Vypracovanie je samozrejme „kade vietor tade plast“, no všetko drží tak ako má. Nestretol som sa ani s vŕzganím či inými pazvukmi, ktoré sú v iných autách prítomné.
Jediné čo by som vytkol bolo lesklé prevedenie, ktoré chytalo škrabance a prach veľmi rýchlo a rado. Viem, že matné plasty pôsobia „lacnejším“ dojmom no z praktického hľadiska by to bol lepší krok.
Sedadlá boli látkové a veľmi pohodlné. Páčil sa mi ich dizajn aj diamantový vzor. Nastavujú sa samozrejme manuálne, ako by ste od auta v tejto cenovej kategórií očakávali. Poskytujú aj možnosť vyhrievania s tromi rôznymi intenzitami. Vyhrievanie má veľmi rýchly nástup a dané teploty mi tiež vyhovovali.
Multifunkčný kožený volant má na sebe naozaj množstvo ovládacích prvkov. Na ich rozloženie som si musel chvíľu zvykať, no potom som bol s ich fungovaním a intuitívnosťou nadmieru spokojný. Na pravej strane volantu nájdete ovládanie tempomatu, asistenčných systémov a prepínanie skladieb.
Na ľavej strane sú to potom tlačidlá na ovládanie multimédií a tlačidlá na prepínanie zobrazenia displeja pred vodičom. Veniec je príjemne tenký, čo prispievalo k príjemnému držaniu a dobrej manévrovateľnosti. Nastavenie posilňovača je potom „mestsky ľahké“ a otáčanie či zatáčanie je lahodné.
Spomínaný predný displej nemá najvyššie rozlíšenie no celkové zobrazenie je dostačujúce. Okrem zobrazenia rýchlosti si viete prepínať medzi hodnotami spotreby, nastavením asistentov či aktuálne hrajúcimi skladbami. Nad ním sa potom nachádza klasický ukazovač rýchlosti, ktorý však neponúka hodnoty otáčok.
Hlavný displej má veľkosť 9″ a rozlíšenie HD. Jeho grafikou ničím neohúri, no funkčnosť aj rýchlosť je na dobrej úrovni. Nakoľko toho neponúka veľa, rýchlo sa v jeho prostredí zorientujete. Najdôležitejšie pre mnohých vodičov je, že podporuje Apple CarPlay aj Android Auto.
Obe sa prispôsobia na celú šírku displeja a fungujú rýchlo a spoľahlivo. Okrem dotyku potom môžete displej ovládať aj pomocou fyzických tlačidiel na ľavej strane, ktoré na celkovej intuitivnosti ešte pridávajú.
Poďme ale na tú najlepšiu časť nového Aygo X, jazda. To, že Toyota robí bravúrne podvozky som vedel ešte predtým, ako som si do tohto auta sadol. Nečakal som však, že moje očakávania budú posunuté aspoň o päť levelov vyššie. To s akým prehľadom toto auto zvláda spoje v ceste, jamy, výmole, spomaľovače či akékoľvek prekážky je doslova fascinujúce.
Výrobca totiž v tomto prípade nezvolil recept „postaviť väčšie auto na menšej platforme“ ale presne naopak. Aygo X stojí na platforme nového Yarisu, vďaka čomu má dosť váhovej aj výkonovej rezervy. Výborne je na tom aj odhlučnenie, ktoré neprepustí do interiéru takmer nič. Aby som si svoje pocity potvrdil, zobral som auto na panelovú cestu s celkom veľkými medzerami medzi spojmi.
Či som išiel 20 km/h alebo 40 km/h, nemal som pocit, nestability. Aygo X jednoducho išlo a bralo spoje jeden za druhým, a to aj napriek veľkým 18″ kolesám. Pomohla mu samozrejme aj svetlá výška, ktorá je úctyhodných 146 mm. Nemusíte sa teda báť vysokých mestských obrubníkov ani nespevnených ciest.
Jazda má však aj druhú a výrazne temnejšiu stránku. Pod kapotou sa totiž nachádza atmosferický trojvalec s objemom 1l, výkonom 72 koní a krútiacim momentom 93 Nm. Na auto s hmotnosťou na úrovni 940 kg to nie sú vôbec zlé hodnoty. Navyše ak sa bavíme o mestskom použití tak krátke trasy a časté štarty zvláda atmosferický motor výrazne lepšie.
Kameňom úrazu je ale CVT prevodovka. Tá aj napriek tomu, že rýchlo reaguje na plyn, má plynulý nábeh, uľahčuje jazdu po meste a zároveň pomáha udržať spotrebu pod 5 l/100 km má naozaj veľmi hlasný prejav. Je to doslova ako motorová píla, ktorú počujete u suseda vrčať už v sobotu ráno o 7:00, lebo veď inokedy sa nedá.
Ak zrýchľujete len tak na pol pedálu tak sa zvuk ešte dá ako-tak vydržať. Pokiaľ ale dáte pedál na podlahu, máte problém viesť konverzáciu s človekom, ktorý sedí vedľa vás. Prevodovku neprehlučí ani sériový audio systém, ktorý tiež nehrá úplne najlepšie. Zvuk prevodovky počuť aj zvonka a z viditeľnej reakcie okoloidúcich aj pomerne dosť hlasno. Tí, ktorí si užívajú pozornosť môžu túto kulisu preferovať, ja som z nej však nebol úplne nadšený.
Akonáhle sa však dostanete na vami požadovanú rýchlosť auto úplne stíchne a začnete si opäť užívať parádny podvozok a príjemné sedenie. K pohodovej jadze prispieva aj adaptívny tempomat, ktorý je dostupný od 30 km/h a za jeho fungovanie mu dávam 1*. V jeho prípade je automatická prevodovka naopak veľkou výhodou. Celkovo by som vám však v prípade Aygo X odporučil skôr manuálnu prevodovku.
Spotreba sa vďaka nízkej hmotnosti, automatickej prevodovke a slabšiemu motoru dokázala udržať pod hranicou 5l. Ide teda o jedno z najúspornejších mestských áut aké si môžete v súčasnosti kúpiť. Samozrejme ak nepočítame elektromobily ale to sme zase v úplne iných cenových hladinách.
Toyota Aygo X je za mňa podarené mestské s excelentným podvozkom, svojským dizajnom a peknou plejádou technológií. Zamrzí jedine hlučnejší pohon, ktorý sa však dá ukorigovať jemnejšou akceleráciou. Ak teda hľadáte druhé auto do rodiny a vlastníte napríklad Highlander či RAV4-ku, Aygo X bude príjemným doplnkom do vašej garáže. Dostanete totiž malé auto s veľkou osobnosťou.