Reklama

Toyota a NTT chcú pomocou mobilnej platformy AI „zrušiť“ dopravné nehody

Zdroj | Toyota
Juraj Procházka
Zdroj | Toyota
Zdroj | Toyota

Japonský telekomunikačný gigant Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) a Toyota Motor Corporation (Toyota)  prehlbujú spoluprácu s cieľom dosiahnuť „spoločnosť s nulovým počtom dopravných nehôd“. Chcú to dosiahnuť prostredníctvom vysokorýchlostnej a kvalitnej komunikačnej infraštruktúry a umelej inteligencie (AI) schopnej spracovať obrovské množstvo informácií. Do roku 2030 na tento účel vyčlenia 500 miliárd jenov (3,09 mld. €).

31. októbra obe spoločnosti usporiadali tlačovú konferenciu v Tokiu, na ktorej oznámili spoločný vývoj novej platformy AI v oblasti mobility. Toyota a NTT začali spoluprácu pri vývoji technológií a služieb konektivity v automobiloch už v roku 2017. V roku 2020 sa spolupráca rozšírila o riešenia pre inteligentné mestá.

Pozrite si

Dopravu v Trnave budú riadiť inteligentné križovatky s IoT senzormi

Obsah pokračuje pod reklamou

O štyri a pol roka neskôr NTT a Toyota túto spoluprácu ešte viac prehĺbili a urobili ďalší krok smerom k spoločnosti s nulovým počtom dopravných nehôd. Spoločne vybudujú platformu mobilnej umelej inteligencie, ktorá kombinuje bezproblémovú komunikačnú infraštruktúru s AI a výpočtovou architektúrou, schopnou inteligentne spracovať obrovské množstvo údajov. Tento cieľ sa nedá dosiahnuť bez pokročilých systémov autonómnej jazdy, na ktorých bude Toyta priebežne pracovať.

Práce sa začnú v roku 2025 a od roku 2028 sa spustí výstavba infraštruktúry a rozširovanie zúčastnených partnerov. Firmy veria, že hnacou silou tohto úsilia budú softvérovo definované vozidlá (SDV), ktoré vyvíja Toyota. Operačný systém Arene a elektronické platformy budú preprogramované pre ešte lepšiu výmenu dát a využitie AI.

Zdroj | Toyota

Prezident Toyoty  Koji Sato (vľavo) a prezident NTT Akira Shimada

S rozvojom SDV bude čoraz dôležitejší rozvoj infraštruktúry, vrátane vysokokvalitnej komunikačnej infraštruktúry AI, ktorá dokáže nepretržite zhromažďovať a inteligentne spracovávať obrovské množstvo informácií a scenárov na zlepšenie efektívnosti celého ekosystému, a infraštruktúry s vysokým výpočtovým výkonom. Zabezpečí sa tak vyššia úroveň bezpečnosti v rôznych situáciách, vrátane predchádzania nehodám pri zlej viditeľnosti na mestských križovatkách, umožnenia plynulého zaradenia sa do premávky na diaľniciach a riešenia mnohých problémov s mobilitou v prímestských oblastiach.

Zdroj | Toyota

V rámci tejto spolupráce NTT vyvinie telekomunikačné riešenia a spolu s Toyotou vybuduje mobilnú platformu AI, ktorá bude pozostávať z troch kľúčových prvkov. Dátové centrá pre distribuovanú výpočtovú platformu budú slúžiť na agregáciu a spracovanie obrovského množstva dát zozbieraných z áut a iných zdrojov. Ďalším prvkom bude inteligentná komunikačná infraštruktúra, ktorá spojí ľudí, mobilitu a infraštruktúru s cieľom zbierať tieto rozsiahle údaje v mestských, prímestských aj vidieckych oblastiach.

Zdroj | Toyota

Tretím prvkom riešenia má byť platforma umelej inteligencie, ktorá sa učí a uvažuje na základe údajov získaných od ľudí, mobility a infraštruktúry.

Infraštruktúra AI bude priebežne analyzovať dáta s cieľom eliminovať dopravné nehody, umožniť zavedenie pokročilých systémov autonómneho riadenia a tiež prispeje k zníženiu spotreby energie a k zvýšeniu efektivity v logistike.

Pozrite si

Komunikácia V2X môže zachraňovať životy jazdcov na e-bicykloch

Veľmi dôležité bude rozširovanie dátových centier a zvyšovanie ich výpočtového výkonu pomocou technológie IOWN (Innovative Optical and Wireless Network) od NTT. S rastúcim počtom SDV Toyota predpovedá 22-násobný nárast dátovej prevádzky do roku 2030, čo si vyžiada 150-krát väčší výpočtový výkon. Toyota očakáva, že mobilnú platformu AI bude využívať široká škála priemyselných, vládnych a akademických partnerov v snahe dosiahnuť spoločnosť bez dopravných nehôd.

Očakávať reálne naplnenie tejto vízie však bude možné len v prípade celoplošného rozšírenia a vysokej penetrácie vozidiel SDV a inteligentnej infraštruktúry. A aj potom sa zrejme nehodám nebude dať zabrániť na sto percent, keďže účastníkmi cestnej premávky sú aj chodci, cyklisti a podobne, ktorí nebudú so systémom „kompatibilní“.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.