Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Toto je koniec spaľovákov, EÚ stanovila oficiálny dátum zákazu ich predaja

Toto je koniec spaľovákov, EÚ stanovila oficiálny dátum zákazu ich predaja
Zdroj | Matt Boitor
Stanislav Vinc
Toto je koniec spaľovákov, EÚ stanovila oficiálny dátum zákazu ich predaja
Zdroj | Matt Boitor
Zdroj | Matt Boitor

Zákonodárcovia Európskeho parlamentu v stredu odhlasovali oficiálny dátum, od ktorého sa na území únie nebudú smieť predávať nové autá poháňané benzínovými a naftovými motormi. Nová legislatíva má urýchliť elektrifikáciu.

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu odhlasovali podporu zákazu predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035. Ide o jeden z hlavných pilierov pre zníženie produkcie škodlivých emisií, ktoré má EÚ za cieľ znížiť na úroveň z pred 90. rokov, teda zhruba o 55 %, najneskôr do roku 2030.

Do roku 2050 má byť Európska únia uhlíkovo neutrálna.

Nová legislatíva sa týka iba nových vozidiel, predaj a prevádzku jazdených vozidiel so spaľovacími motormi únia nijak neobmedzí. Návrhy niektorých legislatívcov na zníženie protiemisného cieľa na potlačenie emisií spaľovacích áut do roku 2035 iba o 90 % neprešiel.

Z Európskeho parlamentu bude legislatívny návrh putovať ešte do tzv. trialogu, teda na jednanie zástupcov Európskeho parlamentu a Európskej komisie so zástupcami Rady EÚ. Legislatíva má dostať finálnu podobu po dohode s jednotlivými členskými krajinami únie, následne ju ešte raz schváli parlament.

Legislatívu podľa agentúry Reuters verejne podporili aj automobilky Ford a Volvo. Niektoré automobilky si stanovili pre zastavenie predaja áut so spaľovacími motormi podobný, či ešte prísnejší cieľ. Volkswagen ohlasuje zastavenie ich predaja v Európe od roku 2035 už od leta minulého roka.

Pozrite si

Na ktoré iPhony nainštalujete nový iOS 16? Apple „zabil“ až 5 modelov

S prijatím novej legislatívy sa vynára otázka, či je na takúto rýchlu elektrifikáciu osobnej a ľahkej nákladnej prepravy pripravená infraštruktúra. Na Slovensku sa v rebríčku pripravenosti na elektromobilitu umiestnilo na jej samom chvoste spolu s Rumunskom, Českou republikou a Poľskom.

Zaujímavé tiež bude sledovať, čo novoprijatá legislatíva urobí s cenami jazdených vozidiel so spaľovacími motormi, ako aj s cenami nových elektromobilov. Európska únia si od tohto kroku sľubuje postupný pokles ich cien, čo je však podmienené vyriešením aktuálnych problémov v dodávateľskom reťazci a teda ich výrobe a plnení objednávok.