Reklama

Tínedžeri venujú používaniu smartfónu pätinu času za volantom, tvrdí nová štúdia

Zdroj | Logan Weaver
Stanislav Vinc
Zdroj | Logan Weaver
Zdroj | Logan Weaver

Americkí tínedžeri trávia za volantom viac než pätinu času pozeraním do svojho smartfónu. Ukazuje to najnovšia štúdia, podľa ktorej až 21 percent každej jazdy venujú smartfónu, najčastejšie pre zábavu, písanie správ alebo navigáciu.

Aj keď je vo väčšine štátov USA používanie mobilných zariadení za volantom zakázané, dodržiavanie týchto pravidiel je problematické. Mnohí mladí si uvedomujú nebezpečenstvo, no zároveň veria, že to zvládnu bez nehody.

Výskum bol publikovaný v odbornom časopise Traffic Injury Prevention, ktorý zhromaždil dáta od viac než 1 100 stredoškolských študentov z prímestských a vidieckych oblastí naprieč Spojenými štátmi. Priemerný vek účastníkov bol 18 rokov. Výsledky ukázali, že až 26,5 percenta pohľadov na smartfón trvalo viac ako dve sekundy. Práve takéto dlhšie odpútanie pozornosti zvyšuje riziko nehody až 5,5-násobne.

Obsah pokračuje pod reklamou

Najčastejším dôvodom, prečo tínedžeri siahajú za volantom po svojom smartfóne, je zábava, až pre 65 % opýtaných. Nasleduje písanie správ (40 %) a používanie navigácie (30 %). Vedci upozorňujú, že tieto dôvody nie sú naliehavé a väčšinou odrážajú návyky alebo túžbu po sociálnom kontakte, nie skutočnú potrebu.

Autori štúdie začali výskum kvalitatívnymi rozhovormi s dvadsiatimi mladými vodičmi zo severovýchodných a západných štátov USA. Títo tínedžeri boli vybraní preto, že v prímestských a vidieckych oblastiach je pravdepodobnosť, že mladí ľudia šoférujú, vyššia než v mestách. Približne 70 % z nich priznalo, že sa počas jazdy pozerajú na obrazovku smartfónu. Uvádzali pritom dôvody ako „komunikácia s rodinou a priateľmi“, „snahu byť produktívny“ alebo jednoducho „zábavu počas jazdy“.

Pozrite si

Zabudnite na kombinovanú práčku so sušičkou. LG má lepšie riešenie

Títo respondenti zároveň potvrdili, že si uvedomujú riziko nehôd aj zníženú pozornosť pri šoférovaní. Viacerí spomenuli, že im pomáha, ak majú telefón mimo dosahu, používajú hands-free zariadenia alebo si pred jazdou dostatočne oddýchnu. Zároveň vyjadrili presvedčenie, že ich najbližší by nesúhlasili s rozptýlenou jazdou. No zároveň si mysleli, že ich priatelia a rodina takto jazdia tiež, čo naznačuje, že ide o spoločensky normalizované správanie.

Tieto poznatky výskumníci použili na zostavenie dotazníka s 38 otázkami, ktorým následne oslovili ďalších 1 126 tínedžerských vodičov z rôznych častí krajiny. Ich odpovede ukázali, že mladí si síce uvedomujú nebezpečenstvo rozptýlenia, no zároveň sú presvedčení o vlastnej schopnosti ho zvládnuť. Veria, že pomocou režimu „Nerušiť“, držiakov na telefón alebo hands-free zariadení môžu jazdiť bezpečne, aj keď mobil používajú.

Podľa hlavnej autorky výskumu, doktorky Rebeccy Robbins z nemocnice Brigham and Women’s Hospital v Bostone, je rozptýlená jazda vážnou hrozbou pre verejné zdravie. „Nejde len o to, že ohrozujú seba. V nebezpečenstve sú aj všetci ostatní na ceste,“ uviedla.

Robbins zároveň upozorňuje, že legislatívne zákazy nestačia. Ak chceme tento problém riešiť, je potrebné pochopiť, čo toto rizikové správanie podporuje, umožňuje a čo ho u mladých ľudí podnecuje. Vedci preto odporúčajú informačné kampane, ktoré cielene vyvracajú mylné presvedčenie, že telefonovanie či práca na mobile počas jazdy zvyšuje produktivitu.

Aj keď sa štúdia primárne zameriavala na amerických tínedžerov v neurbánnych oblastiach, poskytuje znepokojujúci obraz o tom, ako rozšírené a normalizované je používanie mobilu za volantom medzi mladými vodičmi. Výskumníci veria, že ich dotazník môže poslúžiť ako nástroj pre ďalšie výskumy a zlepšovanie bezpečnosti na cestách.

Z odpovedí tínedžerov je zrejmé, že samotné varovania pred rizikom nehody nestačia. Ak by mladí vodiči mali zmeniť svoje správanie, bude potrebné cielene formovať ich postoje a ovplyvňovať sociálne normy, ktoré považujú za akceptovateľné. Priestor na zmenu však neleží len na pleciach rodičov či škôl. Významnú rolu môžu zohrať aj technologické firmy, ktoré by mohli do svojich zariadení zaviesť prísnejšie blokovacie režimy pri detekcii jazdy, najmä v kontexte rastúceho využívania systémov ako Android Auto či Apple CarPlay. Zatiaľ však z ich strany podobný signál neprichádza.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.