- #Aplikácie a hry
- 10 min.
- 26.3.2023
The Settlers: New Allies, Octopath Traveler II – známa stratégia a RPG sú späť
Popri každoročných sériách ako FIFA či Call of Duty sa objavujú niektoré novinky sporadicky. A na niektoré pokračovania treba čakať aj dlhé roky – starí dobrí Settlers si užili slávu dávno v 90. rokoch, od roku 2010 čakáme na ďalší diel. Po mnohých odkladoch a reštartoch sa konečne hlási o slovo.
To Octopath Traveler prišiel pred piatimi rokmi ako zjavenie s originálnym konceptom ôsmich hrdinov, ktorých príbeh si skladáte postupne, objavujete ich silné a slabé stránky a hra smeruje ku spoločnému koncu. Teraz je na stole jeho pokračovanie s viacerými vylepšeniami.
The Settlers: New Allies
Dlho očakávaná novinka v sérii Settlers dorazila na PC a výborná správa na úvod: celá hra je v češtine, čo by mohlo potešiť jazykovo menej vyučených hráčov. Na češtinu a niektoré zvraty si treba chvíľu zvykať, najmä pri názve budov, ale takto odstránená bariéra je rozhodne plus pre hru. Odporúčam absolvovať i tutoriál, lebo autori prepracovali niektoré mechanizmy – najmä fungovanie prieskumníkov či bojové zložky sú iné ako v minulých hrách. Do toho sa žiada aj neustále stavať cesty, inak ekosystém nefunguje a podobne.
New Allies znamenajú v preklade Noví spojenci, ale kým ich nájdete, chvíľu to potrvá. Príbehová kampaň je založená na tom, že osadníci musia utiecť na nový ostrov, lebo boli napadnutí nepriateľom. V cieli ich čaká pekná príroda, náleziská surovín, ale aj podozrivo opustené miesta. Na ostrove je priateľský národ, ale opäť aj partia oponentov, ktorým sa bude treba postaviť. Hra má nasekané príbehové animácie, aké v stratégii ani nečakáte, no takto predstaví partiu veliteľov, ktorým môžete držať palce.
Netreba vás dlho napínať: noví Settlers sa hrajú inak ako starí, skôr majú bližšie k Age of Empires. Čo môže byť plus i mínus, podľa preferencií k obom sériám. Ak čakáte klasiku, nie je to úplne ono, rýchlo odhalíte odľahčené stavebné princípy alebo ekosystém, inde prvky prevažujú vo väčšej miere, najmä boj.
Zber surovín sa sústredí na drevo, kameň a jedlo. Sekáte stromy, tie pílite na polená. Z ložísk sa ťaží kameň, uhlie, železo, zlato a drahokamy – je toho dosť a chvíľu sa budete orientovať, prečo autori nasadili toho veľa.
Jedlo sa dá zozbierať, uloviť či pestovať. Paradoxne, s tým až taký problém nebýva a slúži skôr na posilnenie niektorých budov: kováči lepšie fungujú vďaka mäsu z lovu, kameňolom rád papká ryby a výrobca nástrojov zase bobule. Ostatní osadníci sú vďační za chlieb, na ktorý treba múku z mlyna, kam príde obilie.
Zatiaľ čo drevo a polená sú primárne dôležité pre stavbu budov, také zlato a drahokamy sa pýtajú na tréning vojakov. Každá surovina zohrá svoju rolu a vstupuje do reťazca inde. Menu v spodnej časti vyroluje ponuku budov, ktoré majú určité požiadavky na výstavbu: musíte ich dobre umiestniť, mať suroviny i staviteľov. Sú tu rôzne výrobné a spracovateľské budovy (vyhňa, kováčska dielňa, cechová hala), aj civilné (obytné domy). A neskôr dôjde aj na vojenskú techniku a dva typy veží: jedna útočí na nepriateľov a bráni základňu, druhá v určitom rádiuse lieči vaše jednotky.
Na všetko sú vyhradené tri typy osadníkov. Nosiči všetko odnesú, pomôcť im môžu vozy a oslíky, no treba si ich vychovať, kŕmiť a na to treba posilniť výrobu krmiva. Staviteľov treba na rozširovanie územia (ak nie je baňa na vašom území, nič z nej nezískate), obsadzovanie neutrálnych budov či preberanie pohodených odmien. Vojakov môžete vyrábať, skupinkovať a potom posielať do terénu alebo sčasti nechať aj brániť vaše sídlo. Možno budete prekvapení, že ich môžete ovládať priamo a nie ako kedysi, ale to je opäť plus pre tých, čo radi dobývajú nepriateľské základne cielene. V zásade platí, že vaša prevaha jednotiek zväčša zvíťazí, len musíte stíhať vyrábať dostatočne veľké armády.
Z toho všetkého vyplýva, že autori si vycibrili hrateľnosť do slušnej hĺbky, ale oproti minulým častiam ubrali z obchodného či výrobného ekosystému a väčšiu pozornosť venovali boju. Čo nemusí pasovať každému, lebo Settlers boli vždy viac o piplaní základne ako mastenici ako v Age of Empires. Navyše kampaň nie je až taká prepracovaná – dá sa odohrať s chuťou, no chýba jej väčšia motivácia či historické pozadie, ktoré núka konkurent. Pekná grafika a možnosť hrať aj šarvátku (skirmish) a pár multiplayer módov poteší. V zásade sa noví Settlers môžu páčiť skôr nenáročným stratégom či nováčikom ako veteránom série. Na pár dní určite zabavia, len sa vzdialili originálnemu poňatiu.
PLUSY: solídne vytvorený ekosystém, manažment základne, pekné mapy, atmosféra, slušná grafika, čeština,
MÍNUSY: niektoré obmedzenia výstavby, kampaň málo dynamická a bez hlbšej motivácie
The Settlers: New Allies vyšli 17. februára 2023 na PC, chystá sa aj vydanie na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One a Switch.
Octopath Traveler II
Prvý Octopath Traveler bol vítanou RPG na Nintendo Switch, neskôr na PC a iných platformách. Jej hlavný prísľub spočíval v tom, že vám síce ponúkol osem postáv a solídny príbeh, ale namiesto klasickej púte, kde sa k jednému hrdinovi pripájali ďalší a spoločne dokráčali do finále, bol roztrieštený medzi postavami. Tento systém si osvojilo aj pokračovanie, no pridáva k nemu ešte zopár ďalších silných prvkov.
Aj tentokrát sa môžete tešiť na rozbitie príbehu, žiadni obrovskí bossovia číhajúci v poslednej hodine, ktorí čakajú na porážku, lebo skončí svet. Dej je ešte lepšie spracovaný tak, že osem odlišných hrdinov rieši úplne odlišné životné údely. Môj favorit Osvald začal ako veľavážený vedec, a po vypálenom dome, kde mu umrie žena s dcérou, putuje do väzenia. Odtiaľ sa snaží ujsť, dokázať svoju nevinu a mstiť sa tomu, kto mu všetko zobral. A čo Throne, sirota odhodlaná zabiť adoptívnych rodičov? To je story naruby ako hrom! Na druhej strane Temenos je vyšinutý kňaz, ktorý spochybňuje vieru, ale začne odhaľovať činy náboženského kultu a Partitio by chcel odstrániť chudobu na svete.
Ako vidíte, príbehy sa líšia postavou (muž, žena, starší, mladšia), začínajúcim miestom (roztrúsené po celej svetovej mape) i náplňou. Navyše sú rozdelené na jednotlivé kapitoly: systém funguje tak, že vidíte kus deja a potom sa môžete rozhodnúť, či si pozriete ďalšiu kapitolu. Alebo ak sa s prvým hrdinom dostanete bližšie ku inej postave, môžete naštartovať aj jej prvú časť. Z toho vyplýva roztrieštená narácia na veľa kapitol, no aj šanca sledovať v prvom rade to, čo chcete najviac.
Svet je rozsiahly a môžete v ňom voľne putovať, ale nie bez limitov. Tými sú jednotlivé levely nastavené pre konkrétne regióny sveta. Takže darmo sa rýchlo dopracujete na východne cípy či ostrovy, keď pýtajú aspoň level 16 a vy máte sotva desiatku. Alebo jaskyňa s menším bossom a banditmi čaká, no na leveli 30. Tak vás hra pustí iba na niektoré miesta, ale to neznamená, že nemôžete trošku trénovať či hľadať ďalšie postavy.
Za každého hrdinu sa navyše hrá inak. Môže za to jednak bojová špecializácia – niekto je skôr fyzický typ, iný mág či bojuje lukom na diaľku – a aj tzv. Path Action. Unikát venovaný každej postave vám umožní buď skúmať postavy, získať extra info, učiť sa vlastnosti či niečo ukradnúť. Napríklad Osvald vie vypáčiť nejakú vzácnu info – ale má určité percento úspešnosti a keď sa mu nezadarí, postava ho napomenie či dá po hube. Iní môžu zase verbovať asistentov, získať lepšiu cenu v obchode a iné chuťovky.
Gro času tvorí skúmanie sveta, spletité cestičky, budovy, občas minihra a veľkú časť tvoria súboje. Proti vám sa postavia desiatky nepriateľov, ktoré majú viditeľne svoje slabiny. Interface vám odhalí, koľko ťahov treba na prerazenie ich štítu – niekedy jeden, pri bossovi aj päť. Pod oponentom sú ikonky, čo na nich zaberá – či je to meč, sekera, luk alebo aj forma mágie (oheň, voda, blesk). Za každý ťah získate jeden Boost bod, tie si potom môžete kombinovať a vytvárať silnejšie údery: dvojité, trojité či MAX. Takto bojujete na ťahy, kým sa partia oponentov nezrúti. Pri bossoch je súboj podstatne dlhší, lebo často využíva obnovu štítu alebo silné údery na vás, takže boj občas prerušíte, aby ste sa liečili či pozviechali zo zeme.
Pravda, súboje začnú byť zábavnejšie, keď máte aspoň tri odlišné postavy, každá má svoju špecializáciu, za boje naskáču skúsenosti, levely či predmety. Pocit z postupu je dobrý, postavy môžu mať aj druhé povolanie a navyše sa hlási aj odlišná vlastnosť pre každého – tzv. Latent Power umožní využiť krátkodobé efekty bez extra bodov. Napríklad Osvald zrazu multikúzla sústredí na jeden cieľ či Temenos prerazí obranu hocijakým útokom. O tom sú celé súboje – hľadanie taktiky a možností je zábavné.
Octopath Traveler II úspešne opakuje formát predchodcu, pričom pridáva aj nové elementy ako špeciálne vlastnosti, striedanie dňa a noci a ešte lepšie príbehy ako minule. Rozhodne chytľavá RPG s iným princípom.
PLUSY: osem pútavých príbehov, výborné postavy, dobre poskladaný svet a objavovanie, skvelé taktické súboje, solídny rozsah
MÍNUSY: neskoršie postavy musia dobehnúť ostatných a dlhšie to trvá
Octopath Traveler II vyšiel 24. februára 2023 na PS5, PS4, Switch a PC.