- #Aplikácie a hry
- 6 min.
- včera
Tetris - od sovietskeho experimentu po globálny e-šport prešlo 41 rokov
Presne dnes, 6. júna, si svet pripomína 41. výročie vzniku jednej z najvplyvnejších a najobľúbenejších hier všetkých čias. Tetris, hra zdanlivo jednoduchých padajúcich kociek, je oveľa viac než len zábavou.
Je to kultúrny fenomén, ktorého príbeh je rovnako pútavý ako hra samotná. Jeho cesta vedie od tajného projektu v Moskve cez napínavé boje o licencie až po moderné e-športové arény.
Všetko sa začalo 6. júna 1984 v Dorodnicynovom výpočtovom stredisku Sovietskej akadémie vied v Moskve. Práve tu sovietsky softvérový inžinier Alexej Pažitnov vytvoril prvú hrateľnú verziu hry pre počítač Elektronika 60. Inšpirovaný detskou skladačkou pentomino, Pažitnov vytvoril koncept, ktorý bol geniálny vo svojej jednoduchosti – spájať padajúce bloky (tetromína) do plných riadkov, ktoré následne zmiznú.
Názov hry je odrazom jej elegantnej jednoduchosti. Je to spojenie gréckej predpony tetra-, čo znamená štyri, keďže všetky bloky sa skladajú zo štyroch dielikov a slova „tenis“, Pažitnovovho obľúbeného športu. Tetris sa stal okamžitým hitom medzi jeho kolegami a rýchlo sa šíril po moskovských inštitútoch ako predzvesť globálneho úspechu.
Cesta Tetrisu na globálny trh bola rovnako dramatická ako studená vojna samotná. Vzhľadom na to, že hra vznikla v štátnom podniku, práva na jej distribúciu boli predmetom zložitých rokovaní. Tento príbeh plný zvratov, špionážnych intríg a vysokých stávok sa v roku 2023 dočkal aj filmového spracovania. Film Tetris, ktorý nájdete aj na Apple TV+ nie je dokumentom o vývoji hry, ale napínavým thrillerom, ktorý mapuje boj o jednu z najcennejších licencií v hernom priemysle.
Kľúčovým momentom pre celosvetovú popularitu bolo spojenie s vreckovou konzolou Game Boy od Nintenda až v roku 1989. Tetris, ktorý sa predával spolu s konzolou, sa pre milióny ľudí stal synonymom pre hranie na cestách. Neodmysliteľnou súčasťou jeho identity sa stala aj ikonická hudba – úprava ruskej ľudovej piesne „Korobejniki“, ktorú si dnes s Tetrisom spája takmer každý.
Zatiaľ čo svet bojoval o licencie, hráči bojovali s hrou samotnou. V srdci súťažného sveta Tetrisu leží legendárna verzia pre konzolu Nintendo Entertainment System (NES), ktorá definovala, čo znamená hrať na najvyššej úrovni a zrodila pojem „Kill Screen“.
Kill Screen je bod v hre, kedy sa jej rýchlosť zvýši natoľko, že bloky začnú padať okamžite, čo sa po celé desaťročia považovalo za neprekonateľnú prekážku.
Existujú ale techniky, ktoré umožňujú prekonať aj to. Najprv prišla technika „hypertapping“ (extrémne rýchle stláčanie tlačidiel), no skutočnú revolúciu priniesol „rolling“. Pri tejto technike hráči bubnujú prstami po zadnej strane ovládača, čím dokážu stlačiť smerové tlačidlo až 20-krát za sekundu.
Pomocou rollingu sa 13-ročný Willis Gibson (Blue Scuti) na konci roka 2023 stal prvým človekom v histórii, ktorý sa dostal tak ďaleko, až spôsobil pád hry na leveli 157. Symbolicky tak „porazil“ hru, ktorá nemala naprogramovaný koniec.
Tieto výkony sú vrcholom scény, ktorá sa formuje okolo Svetového šampionátu v klasickom Tetrise (CTWC). Tento turnaj vdýchol NES verzii nový život a stal sa miestom stretu doslova legiend.
Fascinácia Tetrisom presiahla aj do vedy. Okrem Tetris efektu, kedy ľudia vidia padajúce bloky aj po dohraní, výskumy ukázali, že hranie Tetrisu má merateľné kognitívne benefity. Zlepšuje priestorové myslenie a niektoré štúdie dokonca naznačujú, že môže zmierniť symptómy posttraumatickej stresovej poruchy (PTSD), pretože intenzívne vizuálne sústredenie na hru môže narušiť ukladanie traumatických spomienok.
Tetris nie je len retro spomienkou. Jeho odkaz žije ďalej v moderných, inovatívnych verziách ako battle royale Tetris 99 alebo vizuálne zaujímavejší Tetris Effect: Connected.
Tetris je po viac ako štyroch dekádach dokonalým príkladom niečoho, čo začalo ako jednoduchý nápad a prerástlo do globálneho športu, vedeckého nástroja a večného testu ľudskej vytrvalosti. Ktovie o ktorej súčasnej hre si toto budeme môcť povedať o 40 rokov.