Reklama

Test spotreby Volvo C40 Recharge v meste, na diaľnici a aj nečakaný súboj

Tomáš Kuník

Na test sa nám dostalo Volvo C40 Recharge, a to z nového modelového radu pre rok 2023. Ten prináša viaceré novinky, ktorým sme sa, okrem iného, venovali už v pôvodnom článku. Konkrétnym spotrebám z nášho testu sme sa však rozhodli venovať samostatný článok, nakoľko práve lepšia efektivita má byť ďalšia z výhod aktuálnej verzie pre budúci rok.

Oproti Volvo XC40 Recharge, ktoré sme testovali ešte na jar, je spotreba skutočne lepšia. Pri tomto modeli sa spotreba na diaľnici hýbala od 26 do 30 kWh / 100 km, pri Volvo C40 Recharge bolo rozpätie o 1-2 kWh nižšie. Moja prvá jazda s C40 Recharge viedla z Bratislavy do Trnavy po diaľnici.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vonku bolo 16 stupňov a rýchlosť na diaľnici som držal na hranici možností pred siedmou hodinou večer. Spotreba v cieli bola 21,1 kWh / 100 km, čo je dobrý výsledok. Z Trnavy som sa ešte v ten deň presúval na Oravu, teda mal som pred sebou dlhší diaľničný úsek.

S batériou nabitou na 92 percent som do navigácie zadal cieľ a Google Mapy odhadovali príjazd do cieľa bez nutnosti nabíjania a zostatkom 21 percent. Trasa bola pritom vedená okolo Martina, teda išlo o dlhší a energeticky náročnejší variant. Po ceste som držal konštantné tempo 130 km/h na tempomate.

V Žiline som mal naplánovanú zastávku na nabíjacej stanici ejoin, aby som čo-to dobil za tých pár minút, kým sa vybaví WC. Spotreba sa v tomto momente po 144 kilometroch dostala na 26,2 kWh / 100 km, pričom v batérii mi zostávalo 41 percent. Priemerný dojazd pri tejto spotrebe by bol približne 280 kilometrov.

Po príchode k autu bolo v batérii už 56 percent a pokračovali sme do cieľa. Odhad navigácie Google Mapy odhadoval príchod s 36 percentami. V cieli, po 210 kilometroch, spotreba poklesla na 24,6 kWh / 100 km a v batérii zostalo ešte o percento viac. S takýmto priemerom by sa dojazd dostal na niečo cez 300 kilometrov.

Trasa z Trnavy na Oravu je samozrejme mierne do kopca, preto je na mieste spomenúť aj cestu naspäť. Nakoľko sme vyrážali s batériou nabitou na 34 percent, počítali sme s jednou zastávkou na nabíjanie v Žiline. K nabíjačke ejoin sme prišli s 21 percentami a navigácia odhadovala čas nabíjania na 36 minút.

Výkon stanice je 60 kW, teda nabíjanie trvalo o niečo dlhšie. Nabíjací výkon s vybitou batériou a na výkonnejšom stojane sme popísali v plnohodnotnom teste. Nabíjanie sme ukončili s batériou nabitou na 69 % a pokračovali do Trnavy, kde sme dorazili s 20 percentami a spotrebou 23,3 kWh / 100 km.

Ešte v rámci pobytu na Orave sme auto prevetrali aj na klasických okresných cestách, prípadne dominantne na okresných cestách s kúskom diaľnice. Prvá jazda viedla z Dolného Kubína do Martina a späť, na ktorej sme po 98 kilometroch namerali dobrú spotrebu, a to 19 kWh / 100 km.

Druhý úsek, tentokrát už výhradne v meste alebo na okresných cestách, viedol z Dolného Kubína do Oravského Podzámku, kde sme po 22 kilometroch namerali spotrebu 18,9 kWh / 100 km. Samozrejme, efektivita ešte nie je výsadou elektrických modelov Volvo, ale ide o naozaj dobrý posun vpred.

Nielen medzi XC40 Recharge a C40 Recharge má byť citeľný rozdiel v spotrebe, ale niečo málo má byť merateľné aj medzi modelovými rokmi 2022 a 2023. Dôvodom je predovšetkým novší softvér. Nakoľko verziu 2023 sme mali na test v rovnakom čase ako mal Milan Bahna z kanálu Elektromobil starší modelový rok 2022, dohodli sme sa na spoločnom teste diaľničnej spotreby.

Zvolili sme testovací úsek na pomerne prázdnej R7 v kombinácii s novým obchvatom Bratislavy. Pravidlá testu boli striktne nastavené pre čo najpresnejšie meranie. Spotrebu v aute sme resetovali po zjazde na diaľnicu a následne sme finálnu spotrebu odčítali pred zjazdom nad odpočívadlo, aby sme eliminovali rekuperáciu. Navyše, celý čas sme išli v dostatočnom odstupe.

Prvé meranie sme robili od výjazdu na R7 po odpočívadlo pri Blatnej na Ostrove. Pre kompletný výsledok sme realizovali aj druhé meranie v opačnom smere. Každá trasa merala cca 21 kilometrov. Obe vozidlá boli na pár detailov vo výbave totožné, jediný väčší rozdiel bol v pneumatikách – modelový rok 2022 mal letné pneumatiky, novší 2023 jazdil na celoročných.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vzhľadom na avizované vylepšenia v novej verzii sme čakali aspoň o 1-2 kWh / 100 km lepšiu spotrebu, ale výsledok merania nás prekvapil. V oboch smeroch bol rozdiel totožný, aj keď iba minimálny, avšak v prospech verzie 2022. Starší modelový rok mal spotrebu lepšiu o 0,7 kWh / 100 km oproti nami testovanej novšej verzii.

Predpokladáme, že tento rozdiel mohol byť spôsobený práve odlišnými pneumatikami. Že sa nižšia spotreba nekoná zamrzí, ale osobne mi to až tak nevadilo. Bol som rád, že som dosahoval nižšie čísla ako pri XC40 Recharge a zároveň ma veľmi potešila výrazne lepšia krivka nabíjania (a to dokonca aj oproti staršej C40 Recharge).

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.