Reklama

Opel Astra Electric - prekvapivý elektrický hatchback z Nemecka

Tomáš Kuník

Čerstvá elektrická novinka Opel Astra Electric zaujala už pri oznámení, a to najmä zmenami súvisiacimi s infotainmentom či vylepšeným elektrickým pohonom.

Ten by mal zabezpečiť vyšší dojazd a spoločne s ďalšími vylepšeniami celkovo lepší zážitok z jazdy.

Automobilka Opel rozbehla ponuku elektromobilov s modelmi Mokka-e a Corsa-e ešte v roku 2020 a 2021, ktoré boli zároveň príbuznými modelmi ostatných koncernových značiek ako Peugeot e-208 alebo Citroen e-C4. Postupne sa do portfólia dostali aj ďalšie elektrifikované modely áut, ktoré boli tiež pôvodne vytvorené so spaľovacím motorom – úžitkové alebo osobné úžitkové elektromobily ako Zafire-e a ďalšie.

Obsah pokračuje pod reklamou
90 %
Opel Astra Electric patrí medzi vozidlá nižšej strednej triedy, no napriek tomu som si testovací týždeň veľmi užil. Zanechalo vo mne pozitívne emócie, nakoľko presne takto by som si predstavoval elektromobil, ktorý môže pomôcť rozšíriť dopyt po tomto type pohonu. Celková kombinácia komfortu, technológií, jazdnej dynamiky či dojazdu a nabíjania je optimálna, no jedinou prekážkou môže byť stále cena, ktorá začína na sume 38 990 €.

Výhody

  • príťažlivý vynovený dizajn
  • spracovanie interiéru, infotainment
  • komfort a dynamika jazdy
  • dojazd a nabíjanie v rámci triedy

Nevýhody

  • cena by mohla byť dostupnejšia

Zároveň, vôbec po prvýkrát sa s priestrannejšími elektromobilmi dostala von koncernová technológia s väčšou kapacitou akumulátora oproti bežným osobným modelom, ktoré sa ale navýšenia kapacity na rovnakú úroveň stále nedočkali. Všetky koncernové automobilky však na to idú v prvom rade inak a zvyšovať dojazd svojich elektromobilov nechcú len zväčšovaním kapacity, ale aj optimalizáciou pohonu a celkovým znižovaním spotreby.

Prvotná optimalizácia sa už v poslednej generácii modelov udiala, avšak Opel sa rozhodol priniesť aj úplne nový plne elektrický model, ktorým je Astra. Tá posúva latku ešte o úroveň vyššie a tentokrát už aj s menšou úpravou akumulátora, vďaka ktorej získava o pár kWh väčšiu kapacitu, a teda aj dojazd. Opel Astra Electric má v novej generácii naozaj podarené krivky. Auto pôsobí sebavedomo, moderne a zároveň nechýbajú jemne športové krivky.

My sme testovali štandardnú verziu v plne elektrickej verzii a v krásnej modrej farbe, ktorá vyzerala naživo naozaj parádne. Vpredu dominuje čierna predná lišta v strede so znakom Opel, ktorá zároveň spája špičkové LED svetlá s matrixovou technológiou. Ich kvalita ma príjemne prekvapila, reakcie na protiidúce autá boli veľmi rýchle a samotná presnosť vyrezávania je na túto triedu výborná. Určite ide o jednu z viacerých silných stránok Opel Astra Electric.

Ďalším dizajnovým prvkom sú výrazné 18-palcové disky kolies, ktoré ladia s ďalšími čiernymi prvkami karosérie. Dôležitým špecifikom nových kriviek sú ostré, ale decentné línie v každej časti – či už na prednej kapote, ale aj dverách či kufri. Práve tie umocňujú jemný športový nádych. Rovnako ako vpredu, tak aj vzadu si pozornosť pýtajú svetlá v tvare L.

Kufor ako taký je v rámci tejto triedy plne postačujúci – štandardne je k dispozícií 352 litrov priestoru, avšak po zložení zadných sedadiel sa objem rozšíri na 1268 litrov, čo už dokážete využiť aj na prevážanie väčších vecí. Samozrejme, limitom je len výška otvoru, no približne 62 centimetrov je rovnako štandardná výška pri menších autách alebo hatchbackoch.

Síce sa nová Astra Electric môže pýšiť rôznymi vylepšeniami, predný kufor tu bohužiaľ chýba. Väčšinou sa tento priestor využíva na odkladanie nabíjacích káblov, aj to dokáže pomôcť v situácii, kedy potrebujete využiť každý liter priestoru, napríklad pri balení sa na dovolenku. A o tom kľudne môžete premýšľať – na dovolenku vo dvojici sa zbalíte bez problémov a rozhodne to nie je nemožné ak ste traja alebo aj štyria.

Pochopiteľne to ale závisí od veku posádky. Ak by ste sa ale na cesty vydali aj štyria dospelí, v prípade, že nie ste všetci nadpriemerne vysoký, v Astra Electric sa odveziete komfortne. Priestoru aj na zadných sedadlách je dosť a samotná pozícia sedu je bezproblémová. Môže to by však subjektívne a preto je ideálne si auto vyskúšať. Vpredu je to pochopiteľne o kus lepšie, a to najmä vďaka skvelým sedadlám.

Sedačky v nami testovanej verzii sú príplatkové a majú jemne športový vzhľad, no sú veľmi komfortné. Dobre kopírujú telo a bočnice zabezpečujú dostatočnú oporu. V rámci vyššej výbavy je síce elektronicky nastaviteľné iba sedadlo vodiča, no samozrejmosťou je vyhrievanie oboch predných sedadiel a taktiež volantu. Samotné spracovanie interiéru hodnotím veľmi pozitívne, kombinácia kože a brúsenej kože vyzerá skvele a rovnako tak pôsobí na dotyk.

Plasty sú hrajú tiež významnú a čiastočne dominantnú rolu, no väčšina dotykových plôch je aspoň prepojená s príjemnejším materiálom. Okrem bežných či mäkčených plastov tu dostali väčší priestor lesklé čierne plasty, ktoré síce stále automobilky využívajú ako trendy doplnok, pričom rozhodne nepochybujem že vyzerá dobre, no údržba a trvácnosť je vždy otázna.

Odkladací priestor je decentný na danú triedu, či už vo dverách, alebo v stredovom tuneli na fľaše, mobil či pod lakťovou opierkou. Volant je decentný, potiahnutý kožou a doplnený o fyzické tlačidlá s čiernym lakovaním. Ovládanie je logické a jednoduché. Samostatnou kapitolou je infotainment a prístrojový panel – oba majú k dispozícii 10 palcový displej s vysokým rozlíšením a novou grafikou. Infotainment bola jedna z vecí, za ktorú boli koncernové autá často kritizované, takže zmena je viac než vítaná.

Oživenie prišlo a nová grafika je určite správnym krokom. Ak ste boli zvyknutí na pôvodné rozloženie obrazovky, tu je všetko od základov prekopané a oveľa intuitívnejšie. Prepínanie jednotlivých obrazoviek potiahnutím prsta s následnou dlaždicovou animáciou síce bolo niečo, na čo som si musel zvyknúť, všetko ostatné som mal v ruke od prvých minút strávených v aute. Vstavaná navigácia je solídna, no zatiaľ nedokáže plánovať nabíjania či odhadovať stav percent v cieli.

Obsah pokračuje pod reklamou

Veľmi pozitívnou správou ale je podpora Android Auto a Apple CarPlay, a to bezdrôtovo. Navyše systém dobre využíva celú obrazovku tak, aby ste mali všetko poruke. Ak vám nesadne vstavaná navigácia, jednoducho môžete použiť vašu preferovanú – Google Mapy, Waze, Sygic či iné. Celkovo ma plnohodnotná podpora prepojenia s mobilom veľmi potešila a väčšinou som využíval práve aplikácie z mobilu.

Z ďalších praktických a asistenčných funkcií poteší solídny head-up displej alebo parkovacia kamera s 360 stupňovým pohľadom. V štandardnej výbave sú automatické LED svetlá, no za príplatok môžete získať už vyššie spomínané LED Pixel svetlomety s funkciou vyrezávania, ktoré rozhodne odporúčam. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, ktorý pracoval bez problémov. Celkový jazdný komfort má Opel Astra Electric zvládnutý.

Napriek tomu, že som do auta presadal z modelu s úplne inou cenovkou, celý týždeň som si každú jazdu užíval. Podvozok je dobre vyladený na „stred“, a teda nerovnosti nad očakávania žehlí, no zároveň nie je vyslovene mäkký. Kladne hodnotím aj odhlučnenie interiéru. Dynamika jazdy je vo všetkých dostupných verziách rovnaká, nakoľko je k dispozícii jedna motorizácia s pohonom na predné kolesá a maximálnym výkonom 115 kW, teda 156 koní.

Krútiaci moment je presne 260 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 8,1 sekundy. Z toho čísla vám pravdepodobne ani sediac v aute nezostane nevoľno, ale o to Opel Astra Electric ani nejde. Napriek tomu je pružnosť veľmi dobrá, najmä v meste viete jazdiť dynamicky, ale bezpečne, pričom na okresných cestách alebo na diaľnici dokážete byť stále rýchlejší ako väčšina áut napríklad pri predbiehaní. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h.

Ako som už spomenul v úvode, Opel dostal do tohto modelu akumulátor s vyššou kapacitou ako bolo pre koncern bežné, a teda v podlahe je umiestnená 54 kWh batéria, z čoho je na jazdu dostupných 50,8 kWh. Vďaka tomu je papierový WLTP dojazd zaujímavých 419 kilometrov, avšak ani ten reálny nie je oveľa horší. Papierová spotreba sa pohybuje okolo 15 kWh / 100 km, pričom toto je číslo, na ktoré sa viete bez problémov dostať pri kombinovanej jazde.

S Opel Astra Electric som jazdil v zmiešaných podmienkach, ale prevažne na diaľnici. Na okresných cestách bolo možné dosiahnuť bez problémov spotrebu okolo 14 kWh / 100 km (dojazd 350 kilometrov), prípadne menej, ak ste ale vyšli na diaľnicu, vystúpila aj na niečo cez 17 kWh / 100 km (290 kilometrov). Práve prevaha diaľnic spôsobila, že som auto vracal s celkovou priemernou spotrebou 17,9 kWh / 100 km.

Napriek tomu, reálny dojazd cez 300 kilometrov je na auto tejto kategórie veľmi dobrý. Pozitívnou správou je aj rýchle nabíjanie, ktoré zostalo zachované a maximom je 100 kW na DC nabíjacích staniciach, vďaka čomu sa akumulátor dostane z 0 na 80 percent do 30 minút. Pri pomalých AC je maximálny výkon 11 kW, čo je súčasný štandard a plne postačuje.

Opel Astra Electric patrí medzi vozidlá nižšej strednej triedy, no napriek tomu som si testovací týždeň veľmi užil. Zanechalo vo mne pozitívne emócie, nakoľko presne takto by som si predstavoval elektromobil, ktorý môže pomôcť rozšíriť dopyt po tomto type pohonu. Celková kombinácia komfortu, technológií, jazdnej dynamiky či dojazdu a nabíjania je optimálna, no jedinou prekážkou môže byť stále cena, ktorá začína na sume 38 990 €.

Tá je pre väčšinu obyvateľov na Slovensku stále nedosiahnuteľná. S touto cenovkou sa Opel vyrovnáva koncernovej konkurencii, no zároveň sa približuje alebo dokonca priamo súperí napríklad s nemeckou konkurenciou v podobe Volkswagen ID.3 kde cenovo zaostáva. To isté platí aj v prípade MG.4 Electric, a to napriek tomu, že Opel ponúka menší akumulátor, a teda aj dojazd, a v súboji jazdnej dynamiky taktiež nemá navrch.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.