Nie je však jediná automobilka, ktorá môže mať v Európe problémy. Tesla je len jedna z mnohých, no aktuálne najšialenejších. Zrušila volič prevodovky, namiesto klasického volantu má riadenie ako z lietadla a namiesto klasických smeroviek sú tu tlačidlá.
Konečne to niekomu zodpovednému došlo a moderné automobily môžu mať v Európe problém. Euro NCAP totiž oznámilo, že podobné šialenosti sú v autách menej bezpečné ako roky zaužívané funkcie. Organizácia na to bude prihliadať pri udeľovaní hviezdičiek.
Okrem smeroviek v Tesle je ale problémom aj minimalizácia všetkého čo len ide do dotykových displejov. Samozrejme, na displeji je možné v krásnej grafike zobraziť najrôznejšie ovládače v nespočetných možných dizajnoch, a to aj v jednom a tom istom aute. Ak si zvolíte športový režim, budú iné, ak si zvolíte eco režim, budú iné atď.
Žiaľ, tieto dizajnové vychytávky sú nebezpečné pre vodiča. Namiesto toho, aby išiel intuitívne po nejakom mechanickom tlačidle na rovnakom mieste, musí sa pozrieť na displej a očami hľadať konkréteny volič.
Je to presne to isté, ako sme kedysi vedeli písať správy na tlačidlových mobiloch bez toho, aby sme sa pozerali na displej. Dnes je obsluha smartfónov v autách pre vodičov zakázaná. Legislatívne. V mnohých krajinách je zakázané používanie, alebo čo i len držanie smartfónu v ruke, lebo to vodiča ruší. Prečo potom nie je nebezpečné používanie omnoho väčšieho dotykového displeja?
Ten je, mimochodom, násobne ďalej od vodiča ako smartfón v ruke, ktorý môže mať priamo pred sebou a tak aspoň periférne vidieť čo sa deje pred vozidlom. Pri pozeraní na dotykový displej v stredovej konzole je však zrak vodiča úplne mimo zorného uhla vozovky. Ako už len toto môže byť bezpečné?
Organizácia Euro New Car Assessment Programme (NCAP) sa tak rozhodla toto zohľadniť v najnovších testoch a udeľovaní hviezd za bezpečnosť. Bude už len na automobilkách, či im menší počet hviezd bezpečnosti stojí za vymýšľanie nezmyslov, alebo sa radšej budú sústrediť práve na to dôležité – funkčnosť, ergonómiu a bezpečnosť.
Organizácia bude od nových vozidiel požadovať, aby mali jednoducho prístupné voliče smeroviek, ovládanie stieračov, výstražných svetiel či klaksónu, ale aj všetkých vstavaných SOS funkcií. Aby automobily v budúcnosti splnili podmienky získania 5 hviezd, všetky tieto podmienky budú musieť byť splnené.
Nanešťastie ide o vozidlá od roku 2026, takže ani tie novo-ohlásené ešte nebudú musieť reagovať na podmienky Euro NCAP. Vlastne ani nemusia, Euro NCAP nie je orgán s legislatívnou právomocou. To by musela zasiahnuť Európska únia, ktorá by automobilkám prikázala dodržiavať isté pravidlá. Tak ako to dokázala s výrobcami vysávačov, žiaroviek, mobilných zariadení, ktoré musia mať už iba USB-C port apod.
Nanešťastie Euro NCAP nebude odoberať body za dotykové displeje, čo je škoda. Roky tu fungovali infotainmenty na báze vzdialeného mechanického ovládača a fungovali dobre. S príchodom dotykových displejov je obsluhovanie výrazne náročnejšie v prípade, ak šoférujete a máte sa sústrediť na cestu pred sebou. Automobilky mali už dávno dbať na to, aby bolo ovládanie čo najjednoduchšie, pokojne aj cez volant, alebo s využitím moderných hlasových asistentov.