Reklama

Tesla bude mať v Európe problém kvôli tlačidlovým smerovkám!

Zdroj | Tesla
Števo Porubský
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Nie je však jediná automobilka, ktorá môže mať v Európe problémy. Tesla je len jedna z mnohých, no aktuálne najšialenejších. Zrušila volič prevodovky, namiesto klasického volantu má riadenie ako z lietadla a namiesto klasických smeroviek sú tu tlačidlá.

Konečne to niekomu zodpovednému došlo a moderné automobily môžu mať v Európe problém. Euro NCAP totiž oznámilo, že podobné šialenosti sú v autách menej bezpečné ako roky zaužívané funkcie. Organizácia na to bude prihliadať pri udeľovaní hviezdičiek.

Okrem smeroviek v Tesle je ale problémom aj minimalizácia všetkého čo len ide do dotykových displejov. Samozrejme, na displeji je možné v krásnej grafike zobraziť najrôznejšie ovládače v nespočetných možných dizajnoch, a to aj v jednom a tom istom aute. Ak si zvolíte športový režim, budú iné, ak si zvolíte eco režim, budú iné atď.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Tesla

Žiaľ, tieto dizajnové vychytávky sú nebezpečné pre vodiča. Namiesto toho, aby išiel intuitívne po nejakom mechanickom tlačidle na rovnakom mieste, musí sa pozrieť na displej a očami hľadať konkréteny volič.

Je to presne to isté, ako sme kedysi vedeli písať správy na tlačidlových mobiloch bez toho, aby sme sa pozerali na displej. Dnes je obsluha smartfónov v autách pre vodičov zakázaná. Legislatívne. V mnohých krajinách je zakázané používanie, alebo čo i len držanie smartfónu v ruke, lebo to vodiča ruší. Prečo potom nie je nebezpečné používanie omnoho väčšieho dotykového displeja?

Ten je, mimochodom, násobne ďalej od vodiča ako smartfón v ruke, ktorý môže mať priamo pred sebou a tak aspoň periférne vidieť čo sa deje pred vozidlom. Pri pozeraní na dotykový displej v stredovej konzole je však zrak vodiča úplne mimo zorného uhla vozovky. Ako už len toto môže byť bezpečné?

Zdroj | Euro NCAP

Organizácia Euro New Car Assessment Programme (NCAP) sa tak rozhodla toto zohľadniť v najnovších testoch a udeľovaní hviezd za bezpečnosť. Bude už len na automobilkách, či im menší počet hviezd bezpečnosti stojí za vymýšľanie nezmyslov, alebo sa radšej budú sústrediť práve na to dôležité – funkčnosť, ergonómiu a bezpečnosť.

Organizácia bude od nových vozidiel požadovať, aby mali jednoducho prístupné voliče smeroviek, ovládanie stieračov, výstražných svetiel či klaksónu, ale aj všetkých vstavaných SOS funkcií. Aby automobily v budúcnosti splnili podmienky získania 5 hviezd, všetky tieto podmienky budú musieť byť splnené.

Zdroj | Euro NCAP

Nanešťastie ide o vozidlá od roku 2026, takže ani tie novo-ohlásené ešte nebudú musieť reagovať na podmienky Euro NCAP. Vlastne ani nemusia, Euro NCAP nie je orgán s legislatívnou právomocou. To by musela zasiahnuť Európska únia, ktorá by automobilkám prikázala dodržiavať isté pravidlá. Tak ako to dokázala s výrobcami vysávačov, žiaroviek, mobilných zariadení, ktoré musia mať už iba USB-C port apod.

Nanešťastie Euro NCAP nebude odoberať body za dotykové displeje, čo je škoda. Roky tu fungovali infotainmenty na báze vzdialeného mechanického ovládača a fungovali dobre. S príchodom dotykových displejov je obsluhovanie výrazne náročnejšie v prípade, ak šoférujete a máte sa sústrediť na cestu pred sebou. Automobilky mali už dávno dbať na to, aby bolo ovládanie čo najjednoduchšie, pokojne aj cez volant, alebo s využitím moderných hlasových asistentov.

Zdroj | Euro NCAP
Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.