Reklama

BMW i4 M50 - vyskúšali sme M-kový bavorák bez výfuku

Tomáš Kuník

Súčasná doba sa dá opísať rôznymi slovami, no odhliadnuc od mnohých nepríjemných skutočností žijeme v čase, kedy fosílne palivá pomaly začínajú ustupovať masívnej elektrifikácii. Zasiahlo to aj najnovšie BMW radu M, ktoré nemá výfuk. S autom som síce strávil iba pár hodín, no o to ťažšie sa mi opúšťalo sedadlo vodiča.

Presnejšie, boli to tri hodiny v rámci takzvaného first touch, úvodného zoznámenia sa s novým elektromobilom. BMW i4 M50 je naozaj veľmi dobre vyzerajúce vozidlo, už pri prvom stretnutí dokáže osloviť. Aj keď pôsobí viac-menej nenápadne, vďaka dizajnovému prejavu súčasných vozidiel BMW stále vyčnieva v bežnej premávke.

Hovorím predovšetkým o prednej maske a nových vertikálnych ľadvinkách. Tie na ceste naozaj stále vedia upútať pozornosť okolia. Podľa označenia je jasné, ku ktorému ekvivalentnému modelu so spaľovacím motorom patrí i4 a od toho sa odvíja aj samotná stavba karosérie. Ak by ste vedľa seba postavili obe verzie, veľa rozdielov by ste nenašli.

Pozrite si

BMW iX 50? Vyskúšali sme elektrický Bavorák za 136 000 €!

Drží si typický agresívny a zároveň elegantný dizajn s prelínajúcimi sa ostrými a oblými líniami. BMW i4 má na dĺžku 4 783 milimetrov, na šírku 1 852 milimetrov a na výšku 1 448 milimetrov. Priestranné a zároveň kompaktné telo, ktoré s vami dokáže poriadne zamávať v každej situácii. V útrobách sa totiž skrýva dvojica elektrických motorov, ktoré samostatne poháňajú prednú a zadnú nápravu.

 

Každému, kto aspoň čo-to tuší o elektromobiloch, musí byť jasné, že z kombinácie elektrického pohonu a BMW radu M musí vyjsť naozaj šialené auto. Dvojica elektrických motorov dokáže vyprodukovať výkon až 400 kW, čo je 544 koní. Krútiaci moment sa zastavuje na hodnote 795 Nm, maximálna rýchlosť je obmedzená na 225 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť iba za 3,9 sekundy.

Ak sa pozriem do zoznamu áut, ktoré som mal tú možnosť testovať, práve BMW i4 M50 ponúka najlepšie zrýchlenie. Najbližšie bolo Porsche Taycan 4S s časom 4 sekundy. Síce tu nebol priestor na hlbší test jazdných vlastností, previezol som sa iba po Bratislave a na otočku do Trnavy, no za tú krátku dobu som bol zo samotnej jazdy nadšený. Rýchla reakcia na pedál akcelerátora okamžite zaráža do sedačiek.

Auto perfektne drží na ceste a riadenie je sakra presné s veľmi dobrou odozvou. Elektrickým tátošom dodáva energiu vysokonapäťová batéria s využiteľnou kapacitou 80,7 kWh, čo je na charakter karosérie dosť dobrá hodnota. BMW i4 M50 by malo prejsť podľa normy WLTP na jedno nabitie cez 430 kilometrov. Nabíjanie je možné cez trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW alebo na DC nabíjacích staniciach s výkonom až 200 kW.

Nabíjací výkon sme taktiež nemali šancu otestovať, no podľa papierových údajov by nabíjanie z 10 na 80 percent na ultra-rýchlych nabíjacích staniciach malo trvať asi 30 minút. To sú hodnoty, ktoré sú aktuálnym štandardom. Čo je zaujímavé, je možnosť zvoliť si hlučnosť chladiaceho systému batérie, čo samozrejme môže mať vplyv na výkon nabíjania. Ak sa pýtate, na čo je to dobré, tak napríklad na to, aby ste pri nočnom nabíjaní nerušili okolie. Či je ale hluk naozaj až taký výrazný skúsime zistiť pri štandardnom teste.

Čo ma na i4 najviac zamrzelo je fakt, že nevyužíva čisto elektrickú platformu. Ani sa nemusíte pozerať do papierov, stačí sa pozrieť do interiéru cez zadné dvere. Medzi zadnými sedadlami sa totiž nachádza naozaj vysoký tunel, ktorý značne znižuje využiteľný priestor. Síce tu je miesta dosť, zbytočne zavadzia a navyše to v elektromobile vôbec nevyzerá dobre. Inak by som interiéru nemal čo vytknúť.

Za tri hodiny som si nevšimol nič ďalšie, čo by mi vyslovene vadilo alebo ma vyrušovalo. Spracovanie je typické pre BMW, teda veľmi dobré s kvalitnými materiálmi a precíznym prešívaním. Infotainment a kokpit je nový po softvérovej ale aj dizajnovej stránke. Vyriešený je veľkým kombinovaným panelom so širokými displejmi a vysokým rozlíšením.

Nakoľko som sa s týmto novým systémom mal tú česť stretnúť zatiaľ iba dvakrát, a to iba na krátko, musel som sa s ním opäť zoznamovať a viaceré funkcie hľadať. Celkovo na mňa ale pôsobí veľmi dobre a verím, že to je iba o zvyku. Rovnako dobre na mňa pôsobí aj veľký head-up displej, ktorý dokáže zobrazovať aj detailné informácie z navigácie.

Pozrite si

Mercedes-Benz S 580e: Kráľ ciest je teraz aj skvelý plug-in hybrid

Ovládanie kokpitu prebieha štandardne cez volant, s ktorým BMW príliš nevymýšľa a snaží sa držať overenej klasiky. Teda, ak vám prekážajú dotykové plochy, nemusíte sa báť, tu ich na volante nenájdete. Nie každý dokáže stratu výfuku a spaľovacieho motora predýchať. Je zaujímavé sledovať, ako sa BMW snaží tento bolestivý prechod uľahčiť mnohými spôsobmi.

Sám som bol prekvapený, na akých detailoch si dali inžinieri záležať. Áno, simulovaný zvuk motora tu pochopiteľne je a nie je to nič výnimočné. Nejde však iba o zvuk na výstrahu pre chodcov, ale aj pre pasažierov v interiéri. Umelý zvuk je generovaný pri akejkoľvek rýchlosti, no dá sa to vypnúť. Ďalší detail rovnako súvisí so zvukom motora. Ten je totiž aktívny aj v momente, keď s autom zastavíte na križovatke.

Z reproduktorov sa stále ozýva zvuk naštartovaného motora, pričom až po pár sekundách na červenej sa vypne spôsobom, ako keby sa vypol bežný spaľovací motor. Veľmi zaujímavý je aj posledný tretí detail, ktorý som si stihol všimnúť. Ak som sa rozbiehal cez launch control, auto začalo v interiéri simulovať zvuk motora, no zároveň sa celé auto začalo triasť. S tým som sa ešte nikdy nestretol.

S BMW i4 M50 som za tri hodiny prešiel 188 kilometrov so spotrebou 21,2 kWh / 100 km, pričom za tento čas auto zrekuperovalo až 9,7 kWh elektrickej energie. Ako som už spomínal, časť kilometrov bola absolvovaná na obchvatoch Bratislavy, menšia časť na okresných cestách, minimálne množstvo priamo v meste a drvivá väčšina na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou.

Auto som za tie tri hodiny vôbec nešetril, takže vzhľadom na agresívnejšiu jazdu je spotreba veľmi dobrá. O to lepšou správou je, že aj pri tejto spotrebe by bol dojazd takmer 400 kilometrov. BMW i4 M50 na mňa spravilo veľmi dobrý prvý dojem, ktorý ma o to viac navnadil na plnohodnotný test, kedy bude priestor na hlbšie spoznanie ďalšieho elektrického BMW.

Nami testované BMW i4 M50 bolo v cene 84 445 eur.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.