Asistenčné systémy BMW iX 50 nás prekvapili, zvládli aj náročnejšie podmienky

Elektromobil BMW iX 50 patrí medzi najnovšie prírastky do ponuky elektrických modelov značky BMW. S ohľadom na mnohé aspekty ide o veľmi zaujímavé SUV, no v rámci týždňového testu nás, okrem iného, zaujali aj schopnosti asistenčných systémov.

Úroveň asistenčných systémov sa v posledných rokoch výrazným spôsobom posunula dopredu. Moderné autá ponúkajú kopec softvérových pomocníkov, ktoré dokážu zachrániť aj život. Vo vývoji asistentov sa preto spustili doslova preteky o to, kto dokáže priniesť najlepšie výsledky. V rámci týždenného testu BMW iX 50 sme si viackrát odskúšali, ako sa auto dokáže správať nielen v komfortných, ale aj náročnejších podmienkach.

Autonómna jazda je ešte stále vzdialená téma, najmä v európskom priestore. Legislatíva sa zatiaľ drží pri zemi a automobilkám sťažuje prípadnú vyššiu úroveň autonómnej jazdy. V prvom rade ale ide o bezpečnosť cestnej premávky, preto je dôležité, aby dané technológie dozreli. Napríklad Tesla v USA už nejaký ten čas testuje svoj systém FSD (full self-driving) a len nedávno ho odomkli aj v Kanade.

Pozrite si4 dôvody, prečo si vás plne elektrický Volkswagen ID.4 získa

Funkcia FSD funguje na základe umelej inteligencie, ktorá sa neustále učí. Podmienky na cestách v USA sú ale oveľa viac jednotné ako napríklad v Európe, kde sú cesty výrazne odlišné vo viacerých krajinách. Takéto testovanie navyše musí povoliť Európska únia. Na druhú stranu, Elon Musk len nedávno oznámil, že do prvých krajín na starom kontinente by sa FSD mohlo dostať ešte toto leto.

Systém FSD v Tesla autách si už teraz dokáže poradiť napríklad s prejazdom cez svetelné ale aj neoznačené križovatky. Zvláda automatické zmeny jazdných pruhov či viacero komplikovaných situácií, no stále má aj nedokonalostí, kvôli ktorým je potrebná plná asistencia vodiča. Tradičné automobilky sa v tejto téme taktiež posúvajú a dobrou ukážkou je napríklad aj elektromobil BMW iX.  Síce nedokáže fungovať na takej úrovni ako FSD v USA (pravdepodobne aj kvôli spomínaným legislatívnym prekážkam), ale aj napriek tomu som si všimol pokrok.

BMW iX zvláda štandardné aktivity ako držanie v pruhoch či udržiavanie odstupu od vozidiel. Taktiež si poradí s parkovaním alebo reverznou jazdou (dokáže naspäť zacúvať, respektíve kopírovať trasu, ak vyparkujete). Okrem toho dokáže čítať značky a počítať s uhlom zákrut, na základe čoho vie prispôsobovať rýchlosť jazdy. Áno, podobné veci zvláda množstvo súčasných áut, ale BMW iX vyhráva v prezentácií a spomínanom sebavedomí.

Driving Assistant Professional je na citeľne vyššej úrovni. Auto sleduje situáciu okolo a patrične na ňu dokáže reagovať, prípadne vás upozorniť. Ak je to naozaj nutné, zasiahne vám do riadenia. Po aktivácií asistenčných systémov vám auto dáva istotu interpretáciou údajov, ktoré vidí. Na displeji za volantom alebo na head-up displeji sa môžu zobrazovať údaje o premávke okolo vás. Vizuálne zobrazenie funguje najmä na ceste s viacerými jazdnými pruhmi, teda na diaľnici. Systém okolo vás rozozná osobné autá od nákladných, no nemá problém ani s motorkami.

Ak jazdíte na okresných cestách, asistent vizualizuje iba autá vo vašom jazdnom pruhu. O predpisových rýchlostiach auto vie z navigácie ale aj priamo z cesty vďaka čítaniu značiek. Konkrétnu rýchlosť dokáže prebrať sám, ale iba v niektorých krajinách, medzi ktoré Slovensko zatiaľ nepatrí. Preto je potrebné, aby ste rýchlosť potvrdili ručne – dá sa to ale aj vopred, vďaka čomu je jazdný prejav plynulý. Držanie jazdných pruhov je bežne dostupná funkcia, no autá ju zvládajú najmä na diaľnici.

BMW iX sa taktiež najviac kamaráti s diaľnicou, ale držanie pruhov prekvapivo dobre zvláda aj na okresných cestách. Skúšal som to viackrát a síce to nebolo nikdy na 100 %, bolo to určite nadpriemerne spoľahlivé. Najmä ma prekvapilo, keď som asistent zapol v noci, počas dažďa, teda na mokrej vozovke. Jazdné pruhy navyše neboli vôbec jasne namaľované, ale naopak vyblednuté a na mnohých miestach skoro ani neexistovali. Napriek tomu sa auto dokázalo držať v jazdnom pruhu aj v ostrejších zákrutách až do momentu, kedy skutočne išlo o komplikovanejšiu situáciu.

Pozrite siOtestovali sme mestskú spotrebu Audi Q4 e-tron, dojazd prekonal 600 km!

Za toto dávam BMW palec hore. Systému zjavne nevadí, že nevidí označenie pruhov a vedenie vozidla radšej prenechá na vodiča až vtedy, kedy to nie je bezpečné. Tesla síce dokáže držať jazdnú stopu lepšie aj bez jazdných pruhov, no určite ide o veľký pokrok. Bezpochyby išlo o najlepšiu skúsenosť s asistenčnými systémami, ktorú som doteraz mal. Na diaľnici je to s asistenciou najlepšie a auto ponúk aj ďalšie funkcie. Prakticky, počas jazdy na diaľnici dávate ako vodič najmä pozor a občas je potrebné dať povel na zmenu jazdného pruhu.

Áno, BMW iX dokáže bez problémov zmeniť jazdný pruh, čo síce opäť nie je závratná novinka, ale je to tu a funguje to výborne. Podobne dobre to zvláda aj Hyundai IONIQ 5 alebo KIA EV6, no BMW iX tomu dáva o niečo lepší grafický prejav. Predsa len, rozdiel v cene týchto áut je minimálne dvojnásobný. Každopádne, jazda po diaľnici je naozaj pohodová. Auto pochopiteľne dáva pozor, či máte ruky na volante, keďže je to podmienka, aby mohli byť asistenčné systémy aktívne.

Väčšina áut rozoznáva položené ruky na volante cez tlak okolo osi otáčania. Existuje ale aj riešenie cez kapacitné senzory a to využíva aj BMW. Teda, auto vie, že sa držíte volantu len na základe dotyku. Z toho dôvodu stačí, ak máte na volante položenú ruku a žiadne upozornenia o prevzatí riadenia alebo držaní volantu vás nebudú otravovať. Ide o presnejšie a zároveň veľmi komfortné riešenie.

Kde výsledky neboli očarujúce je parkovací asistent. Ten je síce stále výborný v porovnaní s mnohými inými automobilkami, sú tu ale citeľné rezervy s hľadaním voľného parkovacieho miesta. BMW sa nesnaží hľadať voľné miesta vyslovene pri autách ako niektoré iné systémy, ale vie nájsť voľné parkovacie miesto aj na základe čiar alebo prázdneho priestoru. Nie vždy je ale reakcia na nájdené miesto dostatočne rýchla a to je kameň úrazu.

Pozrite siMercedes-Benz EQV – luxusná elektrická dodávka s prekvapivo nízkou spotrebou

Niežeby s tým malo problém iba BMW, práve naopak, iné automobilky s tým bojujú taktiež. Ak už ale auto nájde voľné miesto, manévre a samotná poloha zaparkovaného auta je takmer dokonalá. Práve vďaka tomu, že auto sa fixuje na vyznačené čiary a nie primárne na polohu iných áut, dokáže zaparkovať naozaj obstojne. Pri niektorých iných autách sa mi bežne stáva, že sa zameriavajú práve na polohu vedľajšieho auta, čo by síce mohla byť aj výhoda, ale zaparkovali tak tesne, že som nedokázala vystúpiť.

BMW iX je s balíkom Driving Assistant Professional vybavené aj ďalšou sériou dôležitých asistentov. Auto dokáže rozpoznať a autonómne zabrzdiť pred chodcami a cyklistami, a to aj keď vychádzajú spoza auta alebo prechádzajú cez cestu za križovatkou. Prípadnej kolízii dokáže zabrániť aj pri odbočovaní vľavo. My sme to samozrejme neskúšali, ale v testoch NCAP dopadli tieto systémy s veľmi dobrým výsledkom.

Komentáre k článku