- #PlayStation
- 12 min.
- 10.10.2021
Tales of Arise a Lost Judgment: poriadne akčné RPG s desiatkami hodín obsahu
Dvojica nových akčných RPG dokáže prekvapiť v nejednom aspekte. Hodiny hrania pri oboch plynú, majú najmä pútavé dejové línie, ktoré vás nepustia od seba na desiatky hodín. Ale zároveň ponúkajú pre hráčov aj nepovinné porcie obsahu, ktoré vás ešte viac pútajú k sebe.
Lost Judgment (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One)
Poriadna japonská detektívka Judgment vyšla najprv v apríli 2019 na PS4 a túto jar na PS5 a Xbox Series X. Vyšla zo známej série Yakuza, odohráva sa v japonskom podsvetí, no zároveň priniesla zaujímavý zvrat. Pod palcom nemáte borcov z radov mafie či polišov, ktorí by sa chceli dostať do kriminálnych vôd.
Hrdinom je totiž bývalý advokát Takayuki Yagami, ktorý si založil detektívnu kanceláriu vo fiktívnej štvrti Kamurocho (inšpirované reálnym Kabukicho v Tokiu) a spolu s parťákom Kaitom (ktorý kedysi pre yakuzu makal) riešia zapeklité prípady. Alebo aspoň malé fušky vo štvrti, ktorú dobre poznajú: niekde získať výkupné, tam vymazať nejaký dlh alebo pomôcť neborákovi či podvedenej slečne.
Presne takto začína aj Lost Judgment. Yagami a Kaito pomáhajú mladej Keiko, ktorú obtiahol istý študent o veľkú sumu peňazí a skoro ju predal do baru 18+. Našťastie sa dvojici podarilo odsledovať mladíka do istej herne, kde sa popasoval Yagami s niekoľkými hrdlorezmi a napokon nabehli do brlohu organizovanej skupiny.
Dopadlo to dobre, ale počas prípadu im zavolali niekoľkokrát kamoši z Yokohamy, ktorí si založili podobnú kanceláriu a majú veľký záťah, s ktorým by potrebovali pomôcť. Paralelne aj hráč sleduje, ako v Yokohame požiarnici nájdu zohavené telo chlapíka a súdny proces, kde istý obžalovaný spomína nájdenú obeť…
Lost Judgment je japonský triler ako remeň: scenáristi zo SEGA napísali dlhé dialógy, skvelé zvraty a baví vás sledovať, čo dokázali vymyslieť, ako posunú hrdinov ďalej a kde na vás vyskočí niečo premyslené. Akurát si treba zapamätať väčšie množstvo postáv či lokalít, ale v jadre je to úžasný dejový celok, ktorý nesklame. Už dej presvedčí mnohých, aby investovali do hrania a tých devíz má hra ešte viac.
Podobne ako prvý diel, aj Lost Judgment vás nechá putovať a plniť desiatky úloh v otvorenom svete. Akurát vás už nenechá iba v Kamurocho, ale dej rýchlo prešaltuje do Yokohamy a vlastného dištriktu, ktorý SEGA predstavila v hre Yakuza: Like a Dragon.
Yokohama je neopozeraná a iná, obsahuje všetko, čo vás na japonských pofidérnych miestach opantá: herne, hostes bary, reštaurácie, kopu ľudí s vlastnými problémami a previnutý dej. Môžete sa tu túlať podľa chute, ale aj plniť hlavné misie či veľa vedľajších. Achievementy (úspechy) môžete získať vo viac ako 600 úlohách, od herní po reštaurácie, kde testujete nové jedlá.
A aby autori pridali ešte nový element, veľká časť deja sa točí okolo strednej školy a do popredia sa dostávajú aj citlivé témy šikany, samovraždy či sexuálneho obťažovania. Práve tu však nájdete aj detektívny klub alebo dobrý systém prípadov, hľadanie stôp či vysvetľovania.
Dve hlavné formy náplne však obsahujú boj alebo detektívnu agendu. Pokiaľ ide o boj, Lost Judgment dostal dynamické súboje v reálnom čase, kde využívate tri druhy bojových štýlov (tiger, žeriav, had) a každý je dobrý na niečo iné. Jeden na kopu menších nepriateľov, druhý sústredí silu na jednotlivca, tretí je taký balans s inými kombami.
Môžete sa medzi nimi prepínať podľa potreby, každý má vlastné sekvencie i vývojový strom, takže boje sa ani po hodinách nezunujú. Kombá dopĺňajú mocné EX údery na dorazenie súpera alebo dočasný mód s lepšími vlastnosťami. Či na prechádzke v Tokiu alebo Yokohame, do boja sa môžete pustiť takmer vždy.
Detektívna agenda obsahuje aktivity, ktoré v Yakuze neboli a je potrebné si ju osvojiť, keď sledujete ľudí či potrebujete spracovať svedkov. Často sa snažíte nenápadne stíhať osobu, čo znamená schovávať sa, hrať istú formu divadla či predrať sa opatrne davom a byť v jej blízkosti.
Ak vám ujde alebo ste často podozrivý, treba ísť odznova. Naháňanie je dynamickejšia forma sledovania: hrdina uteká cez mesto, ovládate jeho smer, občas preskočíte prekážku alebo rýchlo stlačíte tlačidlo v sekvencii. Cieľ: dolapiť hrdinu, nenechať mu priestor ujsť.
Časté je aj hľadanie stôp. Buď dorazíte na miesto činu, kde sa snažíte zorientovať a lupou hľadáte podozrivé časti na obrazovke. Rovnaký princíp funguje aj pri fotení: potrebujete získať špecifický záber so zadanými požiadavkami: postava sa musí napríklad usmievať, z foto treba zistiť, s kým sa stretáva alebo o akej sume peňazí jedná.
A napokon sú tu stealth pasáže, kde sa zakrádate v istej časti, aby vás nepriatelia nespozorovali: buď ich je príliš veľa alebo nechcete spustiť alarm. Vtedy je dobré odhadnúť uhol ich sledovania, čo vidia a kde máte priestor pre obídenie osôb alebo môžete skúšať po vzore Hitmana aj tiché omráčenie v štýle hodíte mincu, odvediete pozornosť a lapíte obeť zozadu.
Lost Judgment je japonská detektívka, v ktorej funguje veľa elementov. Dej, boj, aktivity so sledovaním a aj voľný pohyb – môžete hrať rozmanité hry v SEGA herniach či inak tráviť voľný čas. Rozhodne dobrá kúpa, ak chcete hrať niečo iné oproti západným hrám a máte chuť na dejovo bohatý celok, animácií je tu neúrekom.
Prečo kúpiť?
Skvelý dej, s dobrými témami dve japonské mestá, voľnosť a kopa vedľajších aktivít, bohatý bojový systém, detektívne vložky
Prečo nekúpiť?
niektoré frustrujúce momenty pri stealth či naháňačkách
Distribútor: SEGA
Cena: 50-55 EUR
Tales of Arise (PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, PC)
Nová RPG zo série Tales má veľké ambície. Ponúka úplne nový svet, zápletku i hrdinov, a tak sa do nej môžu pustiť nielen veteráni, ale aj nováčikovia. Navyše vychádza na nových i starších konzolách, takže mnohí si sľubujú aj lepšiu grafiku či rýchlejšie načítania dát. Tales of Arise veľa z toho plní a núka zábavu na 50 hodín.
Na začiatku hry uvidíte bizarné scény pripomínajúce vesmírnu kolonizáciu. A v prvej hodine hneď objavíte dualitu civilizácií Rena a Dahna. Rena je pokročilejšia vo vývoji, rýchlo sa jej podarilo ovládnuť planétu Dahna a zotročiť jej obyvateľov. Do deja idete v momente, keď obyvatelia rasy Dahna drú v bani pre oveľa silnejších príslušníkov Rena. Váš hrdina (chlapík v železnej maske bez mena) sa stane súčasťou akcie, kde sa rebeli snažia uniesť vlak a v ňom zvláštnu bytosť: ženu rasy Rena s kliatbou: keď sa jej hocikto dotkne, šľahajú z nej blesky. Od tohto momentu štartuje pokus o revolúciu: hrdina sa zapája do diania, žena Shionne má pre každého obrovskú cenu, treba poraziť lokálneho šéfa, ale v hre je oveľa viac. Dej naberie také otočky, že na konci máte pocit úplne inej hry ako na jej štarte. Na jednej strane je to devíza košatého scenára, na druhej sa sčasti vytráca kontinuita. Témy sa menia (otroctvo, depresia) a postupne sa dočkáte svetlejších momentov, putovania partie a objavovania sveta. Dej a postavy nesklamú, nájdete si svojich favoritov, odhalíte ich morálne dilemy, sváry, aj budovanie vzťahov.
Svet je nádherne pripravený, svižne sa hýbete naprieč jednotlivými lokalitami, i keď je pravda, že Tales of Arise je dosť lineárna hra. Môžete však chodiť naspäť do starých miest vďaka systému rýchleho cestovania. Orientáciu uľahčuje pomerne dobre spracovaná mapa. Kto chce doriešiť otvorené úlohy, získať extra materiály či skúsenosti, má plno možností. Navyše vedľajšie misie, zber surovín či minihra s rybačkou zaberú solídnych 7-10 hodín a nie sú úplná nuda. Vývoj postáv je samostatná kapitola: každá má unikátne vlastnosti, vývoj sa viaže prevažne k akcii a boju. Slúži naň tzv. Skill Panel, kde míňate príslušné body a postupne sa zlepšujete. Vďaka nim je boj stále pomerne svieži a dynamický.
Boje sa odohrávajú akoby v samostatnej časti hry – pri objavení nepriateľa alebo útoku na vás sa objaví prechod do inej obrazovky. Je to akoby dočasná aréna a súboj prebieha v reálnom čase. Hýbete sa podľa chute, môžete skákať, využívať základné údery alebo sa uhýbať a časovať si protiútoky. Základom boja sú špeciálne vlastnosti postáv Artes, ktoré si priradíte ku tlačidlám gamepadu a tie potom využijete na zásadné údery. Avšak nedajú sa sekať neustále, postupne sa nabíjajú a môžete si ich „vyzdvihnúť“ v správnom momente. To prináša do hry fajnovú taktiku – rozhodujete sa kedy čo použiť, ktorá vlastnosť platí na akého súpera a či sa dá zdolať cez nejakú slabinu. Útoky sa postupne spájajú na kombá a nechýba ani tímový superúder Boost Strike. Vždy ovládate iba jednu postavu, ale ostatným môžete dávať príkazy.
A tento súbojový systém skvelo funguje. Autori pridali však aj nejaké novinky. Esenciálna vlastnosť RPG je liečenie, na ktoré sa zväčša orientuje istá postava. Funguje to aj v Tales of Arise, akurát mágiu a body nemajú zdieľané všetky postavy, ale napríklad liečenie prebieha cez tzv. Cure Points. Liečebné body sa míňajú inak a vytvárajú novú vrstvu taktiky – väčšina postáv sa venuje útokom, ale mágovia či liečitelia si šetria liečebné bodíky na potrebné momenty.
Spomínané roly a povolania sa rýchlo ukážu v akcii. Niektoré postavy majú jednoznačne bližšie k fyzickým útokom, iné majú dobré možnosti mágie. Niekto môže venovať úsilie do obrany či ochrany partie, iní velí do útoku a mágovia sa snažia využiť čo najlepšie kombá či liečenie. Hra obsahuje tradične aj pár ťažších bossov, i keď obtiažnosť je sympaticky rozdelená do viacerých stupňov a pri nižších priečkach zvládnete aj hrozivé momenty. Isteže, hra nepredá kožu lacno a je tu aj otázka DLC, kde si pri platených prídavkoch môžete nahnať extra skúsenosti a zľahčiť hru. Ale poctivý hráč sa radšej prelúska ešte raz dungeonmi a vybuduje postavy rad za radom.
Pri grafickej stránke je sčasti cítiť, že hra zvolila istý kompromis. Nejde jej o najvyššie rozlíšenie či ultratop modely postáv – aby ju utiahli aj staršie konzoly, tvorcovia nasadili animovanú stránku a štylizované postavy, nie fotorealistickú grafiku. Nie je to prekážka, akurát nejde o najkrajšiu hru v žánri a skôr jej ide o pestrý svet ako top rozlíšenie. Ale recenzovaná PS5 verzia má dobré vibrácie ovládača i bleskové načítanie dát.
Tales of Arise poteší fanúšikov série a môže osloviť aj tých, čo o nej nepočuli. Stačí, ak sa budú tešiť na hutný dej, pestré postavy a rýchle súboje s kopou možností.
Prečo kúpiť?
dynamický štart i neskoršia hrateľnosť, námet, spletitý príbeh a dobré postavy, chytľavý súbojový systém, esteticky zaujímavá grafika, solídna dĺžka 50+ hodín
Prečo nekúpiť?
dej je ku koncu menej konzistentný, občas neprehľadný boj
Distribútor: Bandai Namco
Cena: 60-65 EUR