- #Aplikácie a hry
- 9 min.
- 16.2.2025
Synduality a Unknown 9: nové značky skúšajú mecha súboje, aj odhalenia iných síl
Aj vy patríte do tábora hráčov, čo tvrdia, že firmy stále vydávajú iba rovnaké pokračovania dookola?
Potom je čas dať šancu novým značkám, novým hrám a dúfať, že to nie sú iba iné prefarbené série, ale skutočne nové zážitky. Tu sa hlásia o pozornosť dve z nich.
Synduality: Echo of Ada
Aký žáner sa nám natlačil do pozornosti v posledných rokoch? Už nie iba multiplayer akcie (často bez deja a kampane), battle royal (jeden proti stovke ostatných), ale aj tzv. extraction shooter. To vás tak vyhodia z orbitu, vzducholode alebo lietadla, dostanete úlohu a vašou úlohou je splniť ju v časovom limite a nájsť si odvoz späť.
Synduality do toho pridáva aj príbeh o dystopickej budúcnosti, kde sa bojuje o vzácne zdroje, prší toxický dážď, proti vám sú drsní nepriatelia a snažíte sa prežiť. Funguje to tak, že vaša postava nejde na povrch planéty sama, ale vo veľkom mecha obleku – prekvapivo mrštný robot dokáže prekonávať prekážky, páliť do živého a zmeniť sa na vŕtača, ak treba ťažiť esenciálne kryštály.
Misie si vyberáte na svojej základni a majú zväčša jasne stanovené úlohy. Zobrať istý počet kryštálov, vyčistiť oblasť či poraziť bossa. Vyrážate v zložení vy, váš robot a AI Magus – pričom hrdinu i AI si tvoríte pred štartom hry v menu (a vyberajte dobre, lebo AI sa nezavrie klapačka, chcete niekoho sympatického na dlhé hodiny). Ťaženie kryštálov je esenciálna aktivita – no vŕtačka vyvoláva zvuky, ruchy a to sa už rútia na vás Enders príšery citlivé na zvuk (zdravíme Tiché miesto).
Aby toho nebolo málo, ten toxický dážď vám ubera zase z odolnosti obleku – a keď sa zníži odolnosť i zdravie, ste nahraní. Strácate mecha, súčiastky a všetko, čo ste vyťažili. Lenže dážď má aj ďalšie efekty: protivníkov posilní, aj kryštály nabudí, takže sú ešte cennejšie a získaťte viac peňazí. Preto budete hľadať cesty ako sa vyhnúť dažďu, kam sa skryť a vypáliť na ťažiace záťahy v správny čas.
Samotný boj je rýchly a prebieha v reálnom čase: namierite zbraň, pálite a… zistíte, kedy dôjde energia či náboje. Paleta zbraní je solídna, prepínanie intuitívne a do toho sa hlásia aj špeciálne vlastností Magusov, najmä ich plošné útoky si rýchlo obľúbite. Ovládanie sa snaží dať vám všetko poruke – niečo cez analógové tlačidlá, iné cez funkčné koleso a následný výber v kruhu.
Svet však nie je čiernobiely – o zdroje sa pokúšajú aj iné strany, s ktorými tiež zvediete svoj boj. A keď zdroje získate, vrátite sa na základňu, aby ste ju postupne zveľadili a dopriali aj sebe lepšiu výbavu. Sedí to, funguje to a dostanete za to bonusy: väčší inventár, výdrž, opravy za kratší čas či nové vlastnosti.
Tým, že Synduality je od začiatku koncipovaná ako live-service hra, môžete očakávať premenlivé časy – do hry sa zapájajú ďalší hráči (aj do vašich misií) a mení sa priebeh. Otázne je, ako dlho vás bude kolobeh baviť – rýchlo objavíte cyklickú náplň, podobné mapy. Ale zatiaľ je hra na trhu tri týždne, takže stále je šanca, že ďalšie aktualizácie prinesú viac obsahu alebo iné výzvy. Zatiaľ sú tie najväčšie v podobe single-player misií, kde máte vopred nastavenú výbavu a úlohy – a snažíte sa ich vôbec zdolať.
Synduality: Echo of Ada má príjemný japonský futuristický audiovizuálny štýl z animé seriálov, takže ak ich zbožňujete, prvé hodiny si prídete na svoje. Hra prekvapivo žmýka Xbox Series X, aj PS5 naplno, za čo môžu azda väčšie mapy. Nie je to márny štart, ďalšie mesiace ukážu, či autori hráčov s výzvami udržia.
PLUSY: dobrý nápad a herný kolobeh, prepojenie hráč-mecha-AI pomocník, občas tuhí nepriatelia a mapy, audiovizuálne spracovanie
MÍNUSY: po čase opakovaná hrateľnosť
Synduality: Echo of Ada vyšla 24. januára 2025 na PS5, Xbox Series a PC.
Unknown 9: Awakening
Unknown 9 prišiel ako veľký projekt a toto mala byť prvá hra, ktorá postupne začne odkrývať univerzum, ktoré má svoje pravidlá, postavy i mystiku. Takže v tomto svete existuje dimenzia Fold, to je zdroj tajomnej sily na ovládanie sveta i vesmíru. Spolu s Fold sa rýchlo dostane na pretras snaha ovládať silu i vedomosti, do akcie sa rýchlo zapojí odhodlaná hrdinka Haroona (povolanie: kvestorka, ktorá má veľké schopnosti čerpať z Fold) a veľmi rýchlo sa objavia aj témy pomsty, ovládanie ľudstva a pod.
Autorom nemožno uprieť chuť servírovať veľký epos – akurát na ploche 11-12 hodín si odhrýzli možno málinko veľké sústo. Hoci dej sa dá sledovať celkom hladko (hoci má hluché miesta a netrhá rebríčky originality), spočiatku budete azda hľadať spojitosti. Vyzerá to akoby ste naskočili do druhej časti trilógie a všetci automaticky očakávajú, že postavy a zákony sveta poznáte, takže môžu rovno odpáliť hlavný dej. Preto prvé dve-tri hodinky skôr neveriaco kukáte, skladáte si časti mozaiky a snažíte to pochopiť. Tomu sčasti prispieva aj rozdelenie na prológ a hlavnú porciu deja – tam už budete zvládať prepojenia rýchlo.
Každopádne, čaká nás akčná adventúra plná mystéria, pripomína sčasti Uncharted alebo Tomb Raider, lebo nás zavedie na nedostupné miesta sveta ako zabudnuté lesy, horúce púšte či starobylé mestá. Odohráva sa zväčša v Indii na začiatku 20. storočia. Dizajn levelov je prísne lineárny, čo je v aktuálnej dobe milá vykoľajená trasa – žiadne bádanie po veľkej ploche a hľadanie ciest. Tu je to relatívne jasné: úzka cestička, ide sa vpred. Zatarasená či zvýšená pasáž, šanca na lozenie či akrobatické kúsky. Väčšie priestranstvo? Zväčša časť lokality, kde budú prebiehať súboje s veľkou časťou protivníkov. A potom opäť koridor, lozenie a možno aj puzzle na oživenie hrateľnosti.
Azda najstručnejšie pasáže sú lezecké – tam niet čo riešiť, len hľadať najbližšie úlomky, rímsy či kamene na zachytenie. Ak uvidíte vedľajšiu odbočku, často smeruje k menšiemu pokladu, predmetom, zápisom alebo nepovinnej náplni. Ešteže vám inventár všetko pekne stráži a zoradí. Puzzle sú tiež pomerne jednoduché – hrdinka s pomocou Fold a energie ovláda prúd energie a nasmeruje ho na správne miesto, čím otvorí dvere alebo odstráni prekážku.
Stealth zložka je tu azda iba do počtu, môžete sa skrývať vo vysokej tráve či zakrádať – no akcia ráta, že sa budete najmä mlátiť päsťami. Fyzické súboje sú spočiatku fajn (pridajú sa kopance a iné triky), no fungujú najmä proti jednotlivcom. Keď sa objaví väčšia skupina oponentov, už je to ťažšia výzva. Vtedy zapojíte aj bloky, lepšie časovanie, no je to skôr predkrm na využívanie špeciálnych schopností. Pripomínajú Jedi triky – jeden dokáže postrčiť nepriateľov a zhodiť ho zo strechy či útesu. Pritiahnutie a la magnet spojené s úderom môže nepriateľa omráčiť.
Fold však umožní aj dočasné prevtelenie do nepriateľa – je to spočiatku len pár sekúnd, na chvíľu ste v inom tele, urobíte jednu akciu (napríklad vystreliť, odpáliť bombu či sud) a potom ste späť vo svojom tele. No vývojový strom rieši tri veci paralelne (boj, Fold, stealth), takže sa dočkáte aj možnosti ovládať tri postavy po sebe a to už vznikajú skvelé reťaze akcie, aké by závidel aj bleskový Quicksilver z X-Mena. Je to originálny spôsob akcie, nedá sa síce využívať nonstop, ale určite si s ním prídete na skvelé chvíle.
Keďže zvyšok hry je tradičnou akčnou adventúrou, je práve objavovanie Fold dimenzie a schopnosti tým odlišným od klasickej náplne. Hra neohúri ani grafikou (esteticky pekná, rozlíšenie OK), o dabing sa postarali kvalitní herci a aj hudba poteší.
Unknown 9: Awakening mal veľký potenciál, no už pár mesiacov od vydania autori menia plány a veľké univerzum sa rozvíjať nebude. Ostáva vám príjemná akčná jednohubka – etalón žánru to nebude, fajn hra za pár šupov však má svoje miesto.
PLUSY: veľa nápadov, odlišná doba, zaujímavé miesta a celkový svet, Fold a jeho možnosti, lokality, dabing a hudba
MÍNUSY: krátke, spočiatku zbrklé, občas hnevá kamera
Unknown 9: Awakening vyšla v októbri 2024 na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One a PC.