Reklama

Stellar Blade – nečakane brutálna akčná sci-fi sekačka z Južnej Kórey

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation

Kedy ste naposledy hrali videohru z Kórey? Hoci ázijskí vývojári sú mimoriadne plodní, zväčša sa k nám dostáva japonská produkcia. Ale iné krajiny majú menšie zastúpenie.

Preto je osviežujúce vidieť niečo iné – Stellar Blade vytvorilo kórejské štúdio SHIFT UP, ktoré sa doteraz prezentovalo mobilnými hrami. A toto je ich veľký debut, ktorý Sony podporuje ako PS5 exkluzivitu.

Zdroj | PlayStation
Obsah pokračuje pod reklamou

Úderný začiatok z orbitu

Štart hry sa s hráčom, ani hrdinkou veľmi nemazná. Nad neznámou planétou krúžia vesmírne lode, na ne už pália rakety, moduly sa odštepujú od trupu a smerujú do atmosféry v snahe preraziť ju, dopadnúť a prežiť. Na palube každého je bojovná jednotka a po dopade na vojnovú pláž sa rýchlo chopíte EVE. Pod vedením dôstojníčky Taichy sa presekávajú nepriateľskými skupinami až prídu k veľkému bossovi Alpha Naytiba – stret dopadne riadne brutálne a po ďalšom strihu príde nová porcia hry.

Áno, Stellar Blade je drsná záležitosť a výsadok môže pripomínať Hviezdnu pechotu na planéte chrobákov. A pokiaľ ide o otázku miery násilia či litrov krvi, valia sa na vás už v prvej hodine. Rázom pochopíte, prečo protestovali vývojári z Dead Space, že ich horor nemohli vydať na istom trhu, ale táto sekačka, kde lietajú ruky či sa polia tváre, už taký problém nemá. Brutalita je riadne štylizovaná, súvisí s enginom hry a jemným komiksovým nádychom, no zároveň je dosť sugestívna. Určite to nie je mierna akcia, čo esteticky i náplňou sedí s bezútešnou atmosférou sveta, v ktorom hráte. Keď nepriateľská rasa ovládla planétu, z ktorej veľa neostalo a vy sa plahočíte po zbytkoch mesta, len potichu dúfate, že z tej kamennej sochy nevyskočí ďalší nepriateľ alebo sa náhodou nedostanete do slepej uličky, kde číhajú traja.

Zdroj | PlayStation

Stellar Blade je síce akčná vec, ale má zároveň aj prvky hororu – a nebojí sa ich používať. Takže aj na bežnej potulke mestom zrazu na vás vyskočí nejaké monštrum a začne do vás biť, lebo idete okolo. Vďaka tomu je miera predvídateľnosti pomerne nízka a autori si uvedomujú, že vás musia držať v pozornosti. To sa im darí – spočiatku levely nie sú príliš veľké, skôr sú to naplánované koridory s rôznymi odbočkami, kde môže čakať istý poklad, predmet, bonus, a tak sa oplatí skenovať okolie cez touchpad na DualSense. Dobre vedieť, kde číha nepriateľ, kde leží truhlica a možno kam sa vetví cesta.

Tuhý akčný systém, ale zábavný

Stellar Blade bol od začiatku promovaný ako klon Souls hier, čo zväčša znamená tuhý systém, častú obnovu nepriateľov a množstvo blokov i odrazených úderov. Hoci v prvej polhodine si vystačíte s ľahkým a ťažkým úderom, občas dákou špecialitkou a hra pripomína dynamickú sekačku, neskôr skutočne naplní očakávania. Zväčša sú oponenti sú ťažší, odolnejší, niektoré údery sa nedajú odraziť, iba sa im vyhnúť a musíte správne zvoliť svoje načasovanie. Pár drobcov zvládnete aj naraz, ale len čo príde vyšší nepriateľ s čepeľami alebo vzdušné chobotničky, to už utrpíte zranenia a budete musieť dobre kombinovať. Ak vidíte podozrivé svetla (modré, žlté, červené) a siluety nepriateľa, odporúčam konať a nestáť na jednom mieste.

Zdroj | PlayStation

Hra má v akčnom systéme aj kombá: stlačte 4 či 5x to isté tlačidlo a príde lepší úder. V zápale boja nebýva ľahké ich vyvolať, skôr sa potrápite. Odporúčam občas skočiť do menu a naštudovať si rôzne údery alebo pri vývoji postavy dobre zvoliť ďalšiu vlastnosť pre EVE – či už aktívnu alebo pasívnu. Celá hra má päť vývojových stromov, kde môžete za skúsenosti investovať raz za čas body a za ne získať nejaké vylepšenie. Čím ste ďalej, tým viac bodov hra pýta za upgrade, na vás potom záleží, ako si formovať postavu: venovať jej všetky údery? Ísť na rozličné kombinácie? Alebo mať lepšie pasívne vlastnosti?

Investícia do vlastností sa zíde a sčasti je motiváciou aj na grindovanie (opakované boje). Ak cítite, že máte problém prejsť pasáž, možno to pôjde s novou vlastnosťou ľahšie, len ju treba odomknúť. Hra má systém stoličiek a automatov, kde kupujete predmety za peniaze, investujete do vývoja a dá sa sadnúť a relaxovať. Ale za cenu, že bežní nepriatelia sa oživia. V určitých chvíľach je to lepšie riešenie ako skúšať riziko smrti – spočiatku som veril, že nepriateľa zdolám so štipkou života, ale zväčša to bolo naopak, ku koncu sú ostrí.

Zdroj | PlayStation

A čím väčší, tým lepšia výzva. Už strední nepriatelia majú rozmanité hnáty a akčné triky, bývajú agilní, aj rýchli a dajú vám zabrať. Bossovia s niekoľkými ukazovateľmi zdravia sú top výzvou a autori ich nasadzujú postupne, aby vyskúšali vaše schopnosti. Elitní nepriatelia majú síce iba jeden ukazovateľ, ale keď im ho už znižujete, začnú strúhať drsné ťahy. A aj vy proti nim – tzv. Beta a Burst Skills sa vám postupne nabíjajú a dokážu jasne zvrátiť súboj vo váš prospech.

Zmeny prostredia udržia variabilitu

Stellar Blade našťastie nespadne do monotematického módu, lebo často mení prostredia a s ním čiastočne aj pravidlá a možnosti. Súboje sú síce stále podobné, ale miesta oživujú hrateľnosť. Začínate na pláži po vylodení, potom idete do ruín mesta, kde sa môžete šplhať po diaľniciach, rímsach alebo skákať na tyčiach. Zaplavené časti môžete podplávať či preskákať na vyššie poschodia budov, takže využíva sa aj vertikálna sféra. Neskôr sa dostanete do hlavného mesta civilizácie Xion, ktoré už pôsobí opäť trošku inak. Jednak sa tu ukáže široká paleta vedľajších questov, na ktoré môžete vyraziť spolu so svojím parťákom Adamom.

Zdroj | PlayStation
Obsah pokračuje pod reklamou

Áno, Adam a EVE, to sú biblické postavy ako lusk a neskôr sa dočkáte ešte aj ďalších rozmanitých odkazov. Vďaka pomocníkom nemáte pocit, že ste na všetko sami a postupne sú vložení do scén. Kórejčania si šancu na svoj akčný sci-fi epos užívajú a budete prekvapení, aké otočky si nachystali do deja i svetové lokality. Žiaľ, bez spoilerov sa dá iba tancovať okolo a prezradiť, že prídu nielen mestské oblasti, ale dostanete sa aj do veľkej otvorenej pustatiny, podzemných labyrintov či mystického chrámu. Hra navyše s lokalitami mení čiastočne aj spôsob pohybu a presunov – niekde vám mapu dá, inde nie.

Zmena lokalít nie je náhodná – slúži aj deju, kde spomínanému mestu Xion chýba energia a špeciálne jadrá by mu mohli pomôcť ďalej fungovať. Nenápadne sa takto dostaneme k tomu, že v stávke na prežitie nie je iba postava EVE, ale celé ľudstvo a vy máte lepšiu motiváciu nastúpiť do akcie (niežeby hrateľnosť na to nestačila).

Zdroj | PlayStation

V menu zase nájdete kopu možností nielen pre vývoj postavy, ale aj výbavu a špeciálne nasadenia. Každá ďalšia lokalita sveta vám pridá niečo navyše, za čo treba autorov chváliť – varírujú hrateľnosť do neskorých hodín. V závere sa opäť vo väčšej miere prebudí aj príbeh a snaha tu a tam šokovať.

PS5 sa predvedie naplno

Tým, že Stellar Blade vyšiel exkluzívne na PlayStation 5, mohli sa autori zo SHIFT UP venovať iba jednej platforme. Má to výhodu – od prvých minút je cítiť zameranie na maximálny výkon konzoly. Tvorcovia sa priamo vyžívajú v epických akčných scénach: najprv zostrelenie z vesmíru, potom vojnová akcia na pláži, neskôr prechádzky mestom, kedy sa kamera vždy otočí niekam, kde padá pol mrakodrapu, zosúva sa kus diaľnice alebo iná časť herného sveta. Lietajú trosky, sú tu efektné zábery i prelety kamery a v tom sa odohrá veľký kus dynamickej akcie. Kórejský tím zamakal a hra vyzerá veľmi dobre – je rýchla ako Devil May Cry sekačky, má sexepíl podobne ako Bayonetta a bossovia by neraz vyvolali spomienky na God of War.

Zdroj | PlayStation

Zvuková stránka nasadí kvalitný soundtrack (heavy metal, pop, orchestrálna hudba), ale aj dabing. Anglická verzia je fajn, ale celkom autentický je kórejský voice-over. Ten som počúval po celý čas a najprv si zvykáte (japončina znie odlišne), ale potom vám úplne zapasuje k postavám.

V konečnom zúčtovaní je Stellar Blade nečakane brutálna akcia. Možno to nebude najlepšia akčná hra roka, ale zatiaľ je to výborný zážitok, ktorý ukazuje ako sa Kórejci vypli k silnému výkonu a my máme šancu skúsiť niečo iné a chytľavé.

Stellar Blade vyšla exkluzívne 26. apríla 2024 na PS5.

85 %
Brutálna akčná hra je výborným debutom kórejského tímu a ponúka silnú variabilnú hrateľnosť na 30-40 hodín.

Výhody

  • silný štart a uvedenie do deja
  • tuhý, ale kvalitný akčný systém
  • sympatické postavy, ich motivácie a dej
  • variabilita prostredí a možnosti hrateľnosti
  • atmosférická sci-fi budúcnosť a nepriateľská rasa
  • kórejský i anglický dabing, soundtrack
  • pekná rýchla grafika

Nevýhody

  • príbeh sa v druhej tretine mierne vytratí
  • neraz skáčuca obtiažnosť pri bossoch
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.