Pod gesciou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) v spolupráci s Inovačným centrom Campus cowork, sa začiatkom decembra odohral už druhý hackaton s tematikou „Seniori v digitálnom priestore“.
Výsledkom hackatonu organizovaného z Plánu obnovy a odolnosti sú 3 víťazné riešenia, ktoré si počas hackatonu aj priamo vyskúšalo 8 testerov z radu seniorov. V priebehu roka sa z rovnakého plánu budú financovať aj ďalšie hackatony.
„MIRRI prostredníctvom série Hackathonov ako inovatívnej formy podpory nových nápadov plánuje identifikovať inovatívne digitálne riešenia s vysokou pridanou hodnotou pre spoločnosť. Kľúčová pre nás je aj samotná realizácia týchto digitálnych riešení a budeme sa tešiť na spoluprácu pri uvádzaní vybraných riešení do praxe. Cieľom už v poradí druhého hackathonu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti bolo navrhnúť a vytvoriť riešenia pre zvýšenie motivácie seniorov k využívaniu digitálneho zariadenia a služieb a zároveň riešenia, ktoré by im pomohli jednoduchšie sa orientovať v digitálnom svete“ povedal zástupca MIRRI, generálny riaditeľ sekcie zodpovednej za tému hackatonov Peter Balík.
Víťazom hackatonu sa stal tím s názvom Valec, ktorý na základe behaviorálnych vied a prvkov gamifikácie vytvoril vzdelávaciu aplikáciu pre seniorov inšpirovanú svetoznámou aplikáciou Duolingo. Aplikácia obsahuje 100 tém z rôznych kategórií vo forme interaktívnych úloh, ktoré seniorov motivujú k opakovaniu znalostí, v čom sa počas ich plnenia môžu porovnávať aj s ostatnými používateľmi.
Senior za absolvované úlohy zbiera odmeny a podľa počtu bodov bude umiestnený v rebríčku najúspešnejších používateľov. Pridanou hodnotou aplikácie je navyše back-end analytika, ktorá zvyšku Slovenska poskytne cenné údaje o aktuálnej generácii seniorov v našom obyvateľstve.
Na druhom mieste skončil tím T Old Stars, ktorý vyvinul aplikáciu začnime.to. Aplikácia ponúka dve rozhrania, jedno pre seniora a druhé pre rodinu, ktorá má k dispozícii admin funkcie. Administrátor môže blízkemu seniorovi aktualizovať obsah podľa jeho špecifických potrieb.
“Seniori na Slovensku častokrát disponujú tlačidlovým telefónom a boja sa prejsť do digitálneho sveta s dotykovou obrazovkou. Preto sme veľmi radi, že naše riešenie začnime.to zaujalo porotu a budeme môcť prinášať online svet aj pre menej odvážnych seniorov, ktorí chcú, ale boja sa začať”, zhodnotila Lucia Maková z tímu T Old Stars.
Tretí tím Fireflies vyvinul projekt Digitálny lišiak, ktorý má hravou formou motivovať seniorov k používaniu moderných technológií. Základom riešenia je digitálna priručka, v ktorej si seniori môžu trénovať svoje zručnosti získané počas školenia.
“Hackathon sa niesol v uvoľnenej atmosfére a dopadol na výbornú. Téma priniesla super zmes konkrétnosti a otvorenosti, čo tímom dávalo veľa priestoru na kreativitu. To sa koniec koncov ukázalo aj na finálnych výstupoch. Mentori boli veľmi nápomocní a čerešničkou na torte boli seniori, vrátane pani Jarky Stanekovej z občianskeho združenia AkSen, ktorí prišli konzultovať riešenia a poskytli názor na vytvorené prototypy po ich priamej užívateľskej skúsenosti. Tešíme sa na to, aké témy prinesie hacknime.to do budúcnosti,” zhodnotil Lukáš Oškera z tímu Fireflies.
Tri víťazné tímy získali okrem finančnej odmeny aj možnosť tréningu s certifikovaným Google expertom v oblasti digitálneho marketingu či soft skills. MIRRI SK a Campus Cowork už avizujú organizovanie ďalších hackatonov na budúci rok, vždy s inou tematikou. Téma toho najbližšieho bude oznámená už začiatkom budúceho roka.