Prakticky najočakávanejšia hra Microsoftu tohto roka – a možno aj veľkej časti tejto generácie.
Je to sci-fi epos od odkúpeného štúdia Bethesda a nová značka po 25 rokoch, čo je fakt dlhé obdobie. A je to mamutí titul, kde môžete objavovať stovky planét do Vianoc a ešte ďalej…
Minirecenzia pre fanúšikov Bethesda hier
Najprv malinký predkrm pre tých, ktorí milujú hry ako Fallout 3 a 4, The Elder Scrolls: Oblivion či Skyrim. Áno, toto je poctivá sci-fi hra z pohľadu prvej osoby od tvorcov, ktorí nerobia chyby. Ich najnovší titul vás posadí do vesmírnej lode, nechá skúmať mnohé planéty, prostredia, divočiny i veľkomestá. Prekvapivo má minimum bugov (na to nie ste zvyknutí, čo?) – možno má kratší príbeh ako ste zvyknutí, ale núka tak 10x toľko vedľajšieho obsahu, že len čo začnete brať úlohy od ľudí či frakcií, hravo odohráte stovku hodín.
Skrátka ÁNO, je to Skyrim vo vesmíre so všetkými objavmi, súbojmi, výrobou predmetov, šmelinou a RPG prvkami. T.j. nie ďalší sci-fi DOOM, ale sci-fi RPG a prostredie je iné ako v postapokalyptickom Falloute. Neváhajte a berte!
Príbeh rozložený na fragmenty
Teraz dlhšia recenzia pre všetkých, ktorí neváhajú prísť o kus čara – ono si aj tak každý vytýči vlastnú cestu naprieč vesmírom a hrou, ale je dobré vedieť pár vecí.
Napríklad príbeh nie je rozsiahly – ak pôjdete iba po ňom, zdoláte ho za 15 hodín, čo je na pomery Bethesda dosť málo. Všetko štartuje tým, že ako kopáč najatý firmou nájdete záhadný artefakt, pri dotyku uvidíte pár efektných zábleskov a potom sa rozbehne púť cez rôzne planéty, kde sa ako súčasť organizácie Constellation snažíte nájsť ďalšie artefakty, odhaliť ich pôvod a to vás vedie k zodpovedaniu niektorých otázok. Napríklad ako ľudstvo opustilo domácu planétu, narazilo na iné druhy a ako spolu nažívali či bojovali. Kde je hlavné mesto galaxie, ako fungujú náboženstvá, do akých frakcií sa obyvatelia spájajú či kde je relatívne pokoj a kde sú nebezpeční žoldnieri.
Samotný príbeh slúži pre návštevu dôležitých planét naprieč hviezdnymi systémami, stretávate postavy, ale niekedy je ťažké si k nim vytvárať vzťah. Lebo majú síce pár dobrých momentov, ale strohá stopáž nedáva príliš veľa šancí, aby vyzneli a rozprávali dramatický príbeh v skupine. Toto je ale veľmi náročná úloha, čo ani Bethesda nedokázala uchopiť – na jednej strane chce mať obrovský vesmír, na druhej do neho vložiť hutný dej, čo by mohol vyznieť. Mnohí hráči skrátka narazia na križovatku – sledovať celkom dobrý príbeh alebo čo najskôr odskočiť na plnenie desiatok vedľajších úloh či zadaní pre frakcie. Takže dej je skôr taká kombinácia tutoriálu a exkurzie po vybraných miestach, no rýchlo si začnete cestu skladať sami.
Stovky planét a premenlivá náplň
Starfield má bohatú náplň, od prvých hodín môžete prepadnúť hocičomu. Prieskumu planét. Hľadaniu rôznych foriem života. Boju. Zberu surovín a výrobe predmetov. Aj dlhým dialógom s postavami, ktoré sa radi vykecajú, ponúknu užitočné tipy na nových miestach či zadajú úlohu. Rozhovory vám zaberú hodiny, ak sa budete chcieť každej postavy spýtať, čo má nové, na jej rady a možno sa prekľučkujete k úlohe. Pár postáv navyše treba presvedčiť pomocou voľby vhodných odpovedí – systém dáva isté body a pokusy. Ak ste úspešní, možno sa vyhnete potýčke alebo dostanete na potrebné miesto. Ak nie, je blbé, že na vás zrazu páli o päť levelov vyššia postava, lebo možno zraz neprežijete a idete nanovo. Rozhovory vopred ukazujú aj možnosti dopadu rozhodnutí alebo nadväznú aktivitu (či sa začne strieľať alebo zdrhať).
Správne vycítite, že Starfield mení občas žáner. Niekedy je to akčná hra a prestrelka s banditmi, inokedy napínavý sci-fi triler, kedy čakáte, že na vás vyskočí emzák. Potom príde šanca zrelaxovať vo veľkomeste, kde sa budete voziť vo futuristickom metre z jednej štvrte do druhej. Ale miest je vo svetoch podstatne viac – hlavné je obrovská metropola, ale iné planéty majú komornejšie časti, jedna má aj neónové, iná púštne. Je tu veľa variability aj v kontexte planét – niektoré majú život, iné nie. Niekde sú malé osídlia či industriálne zóny, inde iba opustené stavby či zóny. Hra vám väčšinou prihrá preskúmané oblasti, aby bola interaktívna – ale netreba sa báť ani pustatín. Simulácia vesmíru je v tom smere dobrá: časti sú osídlené, iné ešte čakajú.
A ako v správnej RPG, za všetko získavate skúsenosti – objavovanie krajín/planét, boj, plnenie úloh. Raz za čas cinkne vyšší level, zlepšia sa vám štatistiky, postava má možnosti na získavanie nových schopností. RPG kolobeh neskôr doplní systém výroby predmetov – minimálne lekárničky budete zbierať či vyrábať, lebo hra neobnovuje zdravie automaticky, takže ani smrť nemusí byť ďaleko.
Keď vedľajšie misie zaberú viac
Nie je to žiadne negatívum, ale skôr štýl hrania. Rozpínavý otvorený vesmír s množstvom obyvateľov priam nabádajú, aby každý niečo hľadal, riešil, skúšal – vy idete okolo a máte šancu pomôcť. Najprv sú to drobné formy pomoci typu získať stratené či skonfiškované predmety. Ale neskôr to budú premyslené zadania a to už nielen od osôb, ale rozličných frakcií. Niektoré sú oficiálne, iné menej ako rôzni piráti či naháňači lupu. Nájdete tu korporácie s cnostnými cieľmi, ale iní chcú skrátka iba zarobiť alebo si uľahčiť život a padnete im vhod. Je otázka času, kedy sa jedna misia a vaše putovanie nebude pozdávať niekomu inému. Sú miesta, kde vás budú vítať – a inde môžete byť aj persona non grata vzhľadom na minulé udalosti.
Ako budete vedieť čo a kde riešiť? Zápisník a menu sa vám plní úlohami, ktoré sú jasne rozdelené, u mňa fungoval skôr štýl, že plním jednoduchšie či najbližšie úlohy ako prvé, košaté si doprajem, keď je na hranie dostatok času a príbehové došli až na koniec. I keď možno je lepší štýl preletieť príbeh za 15-20 hodín, dať si New Game+, kedy si aj čosi prenesiete z minulého hrania a až potom sa pachtiť za každou úlohou či tou planétou na orbite. Opäť platí – možnosti postupu sú rozmanité a vyberáte si sami.
Akcia na zemi…
Starfield je do veľkej miery akčná hra – prestrelkám či súbojom sa tak ľahko vyhnúť nedá. Autori by vám síce asi poradili, že sa dá ísť mierovou cestou takmer vždy, ale ani sami neodoláte pri takej ponuke pušiek či futuristických zbraní. Môžete si prepínať kameru, tak máte akciu z pohľadu prvej osoby (štandard) alebo jeden z uhlov third-person – kamera je akoby na pleci či za postavou. Väčšinu hry som aj tak odohral v prvej osobe, lebo pre objavovanie a vnímanie sveta je najlepší.
A platí to aj pre akciu – od prvých potýčok s vesmírnymi vagabundami, ktorí sa v interiéroch radi schovajú za každý stôl cez prestrelku na streche základne (ktorá tiež ponúka zákutia) až po väčšie bitky, vždy sa dá akcia užiť, len musíte mať poruke dobré zbrane a vhodné náboje. Ponuka kvérov je široká, no aj rozmanitý typ nábojov vám dá zabrať, takže ak náhodou všetko vystrieľate, končíte pri vŕtači s laserovým lúčom (no ten je užitočný aj na ťažbu surovín). Nepriatelia sú jednoduchší i lepšie ozbrojení – niektorí stavia na veľké počty a dajú vám zabrať aj na nižšom leveli, inokedy budete nadávať, lebo vás porazí aj jeden silnejší.
S bojom a najmä po ňom súvisia aj rozličné situácie a stavy – môžete mať popáleniny, omrzliny, vírusy, aj nízku hladinu kyslíka budete riešiť. Na všetko sa dajú nájsť alebo vyrobiť predmety, z čoho pramení veľký inventár, vaša snaha plniť ho či vyrábať potrebné predmety.
…aj paľba vo vesmíre
Aby ste si Starfield užili naplno, už v prvej hodine dostanete prvú loď. S ňou súvisí hneď tutoriál, kde sa naučíte jej ovládanie, kde sú rýchlosti, trysky, štíty a aj niektoré zbrane. Vašou úlohou je presmerovať vždy energiu správnym smerom, čo je výzva v hrateľnosti – čo budete potrebovať viac? Na začiatku palebnú silu, ale neskôr možno aj lepšie štíty, keď je zle… Vesmír je dobrý na prestrelky lodí, i keď niekedy sa zapotíte aj pri dvoch protivníkoch. Ovládanie je trošku ťažkopádne, na druhej strane v 360-stupňovom priestore sa nedá vystačiť s jednou páčkou, takže hra simuluje náročné podmienky.
Traverzovanie vesmírom je v tejto hre očakávané – a kto chce, môže si ho užiť, ale lepšie je skôr prepínať planéty a rýchlo cestovať. Určite by ste sa však nemali ochudobniť o manažment lodí, či ich kúpu alebo aj vylepšovanie štatistík. Od prvých chvíľ tu máte veľký výber a limitom sú akurát vaše peniažky – ak si totiž odmyslíme byty na pár planétach, práve lode zožerú najväčšie množstvo chechtákov, čo v hre získate.
Zábava na desiatky až stovky hodín
Starfield je mamutia hra, autori splnili sľub, že vám dajú do ruky celý vesmír, stovky planét, veľa postáv a aj misií. To všetko funguje aj navzájom – či ide o prieskum, akciu, výrobu predmetov, piplanie postavy, aj vesmírne atribúty ako prieskum, akcie či kúpu lodí.
Pripraviť sa však treba na relatívne pomalé tempo. Tým, že si skladáte náplň sami a príbeh je krátky, hra sa dosť rýchlo prehupne do ležérneho módu, kde ani rýchle akcie občas nepomôžu. Nevadí to, ak sa správne nastavíte. I keď nedá sa vyhnúť istému pocitu, že hra si dáva načas, niekedy obsahuje príliš veľa prvkov.
To všetko súvisí s hráčom a jeho očakávaniami. Ak niekto čaká nezabudnuteľný príbeh či Star Wars v inom podaní, asi tu precitne dosť rýchlo. No ak vo vás drieme vesmírny bádateľ s túžbou odhaľovať planéty, ísť do rozmanitých zadaní, študovať rôzne systémy a užiť si akciu, Starfield ako celok vás bude baviť.
Starfield vyšiel 6. septembra 2023 na Xbox Series a PC. Dostupný je aj v mesačnom predplatnom Game Pass.
Výhody
- enormný rozsah na dlhé mesiace
- sľubný štart, ktorý vás rýchlo vtiahne do univerza
- objavovanie vesmíru a množstva systémov
- kopa vedľajších misií a postáv, čo rozširujú možnosti
- solídna akcia na zemi i vesmírne prestrelky
- inventár, výbava, práca s predmetmi a postavou
- široký manažment lodí i základní
Nevýhody
- krátky príbeh, čo má malý dopad
- občas príliš veľa systémov či ťažšie ovládanie
- niekedy chýba poriadna mapa na orientáciu