- #Novinky
- 8 min.
- 27.5.2025
Staré systémy a málo ľudí. Americká letecká kríza môže zasiahnuť aj naše lety
V roku 2024 dohliadala americká Federálna letecká správa (FAA) na takmer 16,8 milióna letov, o pol milióna viac ako v predchádzajúcom roku. Zatiaľ čo počet letov rastie, systém riadenia letovej prevádzky, na ktorom FAA funguje, zostáva technologicky hlboko v minulosti, vychádza z návrhov z 90. rokov. K tomu sa pridáva chronický nedostatok kvalifikovaného personálu a podfinancovanie.
Dôsledky sa prejavili naplno na letisku Newark Liberty International v New Jersey, jednom z hlavných uzlov pre medzinárodné lety, vrátane tých z Európy.
Od augusta 2024 do mája 2025 zaznamenalo riadiace stredisko Newark TRACON už šesť výpadkov komunikácie alebo radaru, upozorňuje portál The Verge. Najvážnejší z nich nastal 28. apríla 2025 o 13:27 miestneho času, keď piloti stratili spojenie s riadiacimi pracovníkmi. Po minútovej strate kontaktu nasledoval ešte vážnejší moment – úplný výpadok radarových obrazoviek.
Riadiace stredisko sa v tej chvíli muselo spoľahnúť na núdzové postupy: udržať lietadlá v bezpečných výškach, niektoré presmerovať na iné letiská a ďalším dokonca oznámiť, že musia udržiavať vizuálny odstup od ostatných strojov na vlastnú zodpovednosť. Celá prevádzka bola následne na viac ako tri hodiny prerušená, čo spôsobilo zrušenie desiatok letov a presmerovanie ďalších.
O niekoľko dní, 9. mája, došlo k ďalšiemu výpadku radarov – tentoraz dvakrát za sebou. Oprávnená frustrácia riadiacich pracovníkov sa prejavila priamo v komunikácii s pilotmi: „Ak vám na tom záleží, kontaktujte vašu aerolinku a skúste vyvinúť tlak, aby sa tieto veci konečne opravili,“ odkázala riadiaca operátorka.
Kombinácia zlých rozhodnutí a starého vybavenia
Newark TRACON sídli v tzv. superstredisku N90 na Long Islande, ktoré spravuje leteckú prevádzku v najrušnejšom vzdušnom priestore USA. Pôvodne navrhnuté pre 2 200 letov denne, dnes ich spracováva už vyše 3 400.
Rastúci počet letov, zastarané systémy, nedostatočné investície a problém s udržaním personálu vytvárajú neudržateľnú situáciu. Priemerný plat riadiaceho pracovníka v oblasti New Yorku síce dosahuje približne 127 000 dolárov ročne, no vzhľadom na extrémne náklady na život je to stále málo. Následkom sú povinné nadčasy, 6-dňový pracovný týždeň a teda prirodzene aj vyčerpanosť zamestnancov.
V roku 2024 sa FAA rozhodla presunúť riadenie Newarku do lepšie personálne vybavenej pobočky vo Philadelphii. Výsledkom bol odchod väčšiny pôvodných pracovníkov, pričom spätne sa podarilo najať iba 24 zo 63 požadovaných kontrolórov. Aby problémov nebolo málo, FAA sa z dôvodu šetrenia rozhodla nebudovať nové servery, ale spojiť riadenie s N90 na diaľku cez staré medené káble. Výpadky spojenia tak boli len otázkou času.
FAA prijala minulý rok 1 500 nových zamestnancov a ďalších 2 000 plánuje prijať tento rok. Zároveň pracuje na spustení výstavby optických liniek medzi centrami, na čo si najala americkú telekomunikačnú spoločnosť Verizon. Zaškoľovanie nových zamestnancov a certifikácia nových technológií však budú trvať roky. Dlhodobo sa počíta s implementáciou systému „NextGen“ až v roku 2034, hoci bol pôvodne schválený ešte v roku 2003.
Medzitým sa musí FAA vyrovnávať s chronickým podfinancovaním. Len na opravy a údržbu budov, techniky a infraštruktúry chýba agentúre približne 3,5 miliardy dolárov, pričom na tento účel mala v rozpočte na rok 2025 vyčlenených len 1,7 miliardy. Časť z týchto peňazí pritom musela FAA minúť vopred, už v roku 2024, aby dokázala pokryť nevyhnutné výdavky na nadčasy a zrýchlený nábor riadiacich pracovníkov.
Z dôvodu nedostatku zdrojov je technické zázemie americkej letovej prevádzky v alarmujúcom stave. Ako ukazujú interné správy, niektoré časti systému sú doslova udržiavané provizórne: káble sú obalené alobalom, radarové jednotky chladené stolovými ventilátormi, a napájanie sa rieši cez viaceré predlžovačky zapojené do seba. Takéto riešenia nie sú vhodné v akomkoľvek prostredí, nie to ešte v odvetví riadenia letovej prevádzky, kde záleží na každej sekunde.
Čerešničkou na torte tejto zúfalej situácie FAA, bolo prepustenie viac ako 100 zamestnancov agentúry, vrátane údržbárov, technikov a špecialistov na telekomunikačné systémy. Rozhodnutie prišlo na základe pokynov od Dohliadajúceho úradu pre vládnu efektívnosť (DOGE) riadeného Elonom Muskom, ktorý nie náhodou súčasne presadzoval znižovanie dohľadu nad spoločnosťou SpaceX a presun financií smerom k zmluvám so Starlinkom. Medzitým sa systémy FAA prepracovalo k približne 700 technickým výpadkom týždenne.
Popisovaná situácia sa zdanlivo týka len Spojených štátov, no do úvahy je potrebné brať fakt, že letová prevádzka je do veľkej miery celosvetovo prepojená a výpadok aj na jednom kľúčovom dopravnom uzle, môže spôsobiť ďaleko siahajúci domino efekt.
Letisko Newark je jedným z hlavných transatlantických uzlov, kam denne smerujú lety z miest ako Frankfurt, Amsterdam, Paríž či Viedeň, teda z uzlov, ktoré slovenskí cestujúci často využívajú pri letoch do Ameriky. Výpadky riadiaceho systému a narušená prevádzka v Newarku tak môžu spôsobiť oneskorenia alebo zmeny itinerárov aj na európskej strane Atlantiku. Lietadlá, ktoré nemôžu pristáť podľa plánu, sa oneskorujú pri návrate, čím sa narúša rotácia posádok a lietadiel v rámci medzinárodnej prevádzky. Následkom môžu byť aj meškania alebo presuny letov, ktoré sa dotknú cestujúcich v Európe, vrátane Slovenska.
Netreba pritom zabúdať, že európsky a americký systém riadenia letovej prevádzky sú úzko prepojené, najmä pri preletoch nad Atlantikom. Ak sa v americkej časti systému vyskytne porucha alebo dôjde k zníženiu kapacity, musí na to reagovať aj európska strana, napríklad zdržaním odletov alebo zmenou plánovaných trás. Zníženie spoľahlivosti americkej siete sa preto môže prejaviť v podobe obmedzení či úprav aj u európskych dopravcov, ktorí operujú lety medzi kontinentmi.
Zvýšená letová prevádzka počas letnej sezóny môže túto nepriaznivú situáciu ešte zvýrazniť. Ak teda v najbližších mesiacoch plánujete cestovať letecky, či už priamo do Spojených štátov alebo len v rámci väčších dopravných uzlov, alebo prestupovať na niektorom z európskych letísk s napojením na USA, oplatí sa počítať s väčšou mierou neistoty. Meškania, presuny letov alebo neplánované zmeny trás nemusia byť ničím výnimočným.
Na druhej strane je potrebné podčiarknuť, že letecká doprava zostáva mimoriadne bezpečná a riadiaci pracovníci, aj v systémoch pracujúcich na hrane technologických nárokov, majú vypracované núdzové scenáre, ktoré zabezpečujú bezpečnosť cestujúcich. Čo však môže byť narušené, je pohodlie a plynulosť letovej prevádzky, najmä pri spojeniach, ktoré vyžadujú presné časové nadväznosti.