- #TECHBOX
- 10 min.
- 4.7.2021
Sniper GW Contracts 2 a Ninja Gaiden trilógia - ťažké výzvy ninju a ostreľovača
V júni vyšli dva akčné tituly, kde sa hráč zhostí náročných povolaní a často využívajú stealth techniky i solídnu akciu. Oba nepatria medzi najľahšie tituly, lebo sa treba učiť široké spektrum ťahov a nepriatelia vám nič nedarujú. Ale ak sa do nich zahryznete, odmenia vás dobrým zážitkom.
Sniper Ghost Warrior Contracts 2 (Xbox One, Xbox Series, PS4, PC)
Dokáže jediný koncept predať celú hru? Akčné hry s ostreľovačmi vychádzajú celé roky a je pútavé vidieť, do akej sféry ich dokážu autori posúvať. Niekde prídu s dobrým príbehom, inokedy s otvoreným svetom a aj paleta zbraní nemusí obsahovať iba dve-tri pušky, ale môže ponúkať väčší arzenál. Najnovší titul zo série Sniper Ghost Warrior sa pokúša mixovať všetky vyššie atribúty a prekvapivo nie je frustrujúcou hrou, kde iba čušíte v zákryte a čakáte dlhé minúty, kým sa cieľ dostane na vašu mušku.
Pravda, trpezlivosť k ostreľovačovi patrí a fakt je, že väčšinu cieľov budete „riešiť“ asi na obrovskú diaľku. Hlavný hrdina Raven je sniper, ktorého si najímajú na náročné misie a teraz tu bujnie veľký konflikt, ktorý sa dá riešiť elimináciou istého počtu cieľov, na čo je ideálnou voľbou. Niežeby bol príbeh nezabudnuteľný a na scenáristické ceny určite nemieri, ale drží vás v strehu a šestica misií je celkom dobre poskladaná.
Výhoda misií je, že sú obrovské. Aj tu sa autori nechali opantať veľkými svetmi a prirodzene tie aj k profesii snipera patria, ak máte odpaľovať ciele kilometer vzdialené. Ale sloboda v rozhodovaní je riešená v rôznych prístupoch k cieľom – niekedy môžete väčšinu riešiť na diaľku, inokedy sa priblížite na menšiu vzdialenosť a časť hráčov si možno vyskúša aj kontakt zblízka. To všetko tu funguje a nedá sa hre vyčítať, že je skvelá na akciu z diaľky, ale podcenila iné formy akcie. CI Games si uvedomili ako sériu rozvíjať a idú na to dobre.
Hra obsahuje šesť misií a hoci sa môže zdať počet relatívne nízky, prostredia sú veľké. A plné nepriateľov – sú tu primárne ciele, ktoré sú prepletené s príbehom, ale aj sekundárne či rôzne bonusy. Môžete sa v nich realizovať a najmä testovať rôzne pušky. Na veľkých mapách často čistíte nepriateľské kempy alebo idete do budov získavať dokumenty, hackovať prístupy a hľadať VIP ciele. Otvorené mapy dávajú veľa možností čo budete robiť skôr – môžete ísť priamo k cieľom, zastaviť sa pri iných cieľoch a neskôr zistíte, že nie všetko sa rieši cez streľbu na diaľku. Autori implementovali aj stealth metódy, keď sa snažíte prešmyknúť okolo cieľov alebo boj na blízko. Lenže nepriateľ má väčšinou prevahu a AI je brutálna – takže hoci máte pištole s tlmičmi alebo stavíte na treskúcu akciu, také strety sa väčšinou prežiť nedajú. Ideálne prejsť časti mapy rad za radom a radšej sa venovať aj iným kempom či prejsť celú budovu.
Táto obrovská voľnosť má však aj isté nevýhody. Hoci niektoré ciele či indície bývajú naznačené, iné nie a hráč tápa, že čo má robiť najbližšie. Interface je síce dosť dobrý a mapa vám pomáha, ale nie vždy ste si istí správnou cestou alebo hľadáte medzi telami nepriateľov prístupovú kartu či iný detail. Hra obsahuje aj pár hádaniek, ale tiež je cítiť, že autori sa snažili vložiť niečo menej akčné, aby ste si oddýchli. Funguje to skôr náhodne a je možné, že autori chceli iba pripomenúť old-school hrateľnosť a že vás všade nevedú šípkou.
Rozhodne oceňujem široký výber ostreľovačiek – každá sa niečím líši a aj inak správa, či ide o palebnú silu alebo presnosť. Nový diel navyše nasadil novú funkciu extrémneho vzdialeného ostreľovania, kde využívate 40x zoom a kosíte pomaly tucet nepriateľov z výborne položeného miesta. Akurát najprv sa musíte dostať k nemu na vlastnú päsť, eliminovať hrozby a až potom získate túto zbraň i exkluzívnu pozíciu.
Samotná streľba na diaľku je to najlepšie, čo si pri hre užijete. Rozmanité formy zbraní, doplnky, môžete sa vyblázniť v nastaveniach. Ale je tu ešte jedna príjemná novinka – a tou je dron. Naučíte sa ho ovládať pomerne ľahko, hoci občas narazíte na rušičky, otvára vám nové možnosti na bojisku a pekne mapuje pozície oponentov. Dokonca dokáže prevážať aj isté predmety ako jedovatú šípku.
Hra nie je frustrujúca v tom, že 10-15 hodín idete podobnými spôsobmi k cieľom, vždy si hľadáte niečo iné alebo skúšate inú taktiku. K tomu slúži dobrý engine, grafika i zvuk. Recenzovaná Xbox Series X má aj pomerne rýchle doby načítania, čo pri veľkých mapách poteší.
Prečo kúpiť?
veľké prostredie i bohaté misie, dobrý pocit ostreľovača a veľká paleta zbraní, solídna grafika i zvuk
Prečo nie?
Často zbytočné presily nepriateľov, niekedy nejasný postup
Distribútor: CI Games
Cena: 35 EUR
Hra už vyšla na platformy Xbox Series, Xbox One, PS4 a PC. PS5 verzia je plánovaná na 24. august 2021.
Ninja Gaiden Master Collection (PS4, Xbox One, PC)
Tu je opäť veľké lákadlo pre milovníkov kolekcií – za cenu jednej hry dostanete celú trilógie veľmi ťažkých akčných hier s ninjom, ktorý sa presekáva tuctami nepriateľov a používa rozličné kombá. Hra však nie je len obyčajná sekačka – kladie veľký dôraz na jednotlivé údery, ktoré hrdina Ryu Hayabusa uštedrí súperom.
Čakajú vás tri hry, ktoré vyšli v rokoch 2007 až 2012 a teraz si ich môžete zahrať vo vyššom rozlíšení a ešte lepšej rýchlosti: stabilný framerate 60 fps poteší tých, čo majú radi vysoké tempo grafiky. Prirodzene, toto nie je prerobená hra v štýle kompletného prepracovania modelov, prostredí či scén, ale posun na vyšší level rozlíšenia cítiť, aspoň na starších konzolách.
Prvý diel sa bude páčiť najmä veteránom, lebo má slušný dizajn levelov, výborne vás učí jednotlivé ťahy i neskoršie kombá. Tu všetko začalo a treba uznať, že ninja Ryu dokáže behať po stenách, bojovať v lufte či sekať rôzne triky na počkanie. Príbehová línia vás vedie do stredovekých častí, masívnych hradov i uličiek a boje sú veľmi taktické. Hra vás púšťa o istý kúsok vpred, ale často pred bránou či prekážkou posiela kopu nepriateľov, aby vám znepríjemnili život. Ľahšie a ťažšie údery rýchlo meníte za vyššie kombá, ktoré majú často 5-6 tlačidiel, ale dodajú oveľa lepšie zásahy. Myslíte si, že len Mortal Kombat potrápi váš ovládač? Tu sa nestačíte často ani nadýchnuť a za sekundu-dve skladáte silné kombinácie, aby ste prežili. Nehovoriac o tom že nebojujete iba proti jednému nepriateľovi, ale rúti sa neraz trojica či väčšia svorka.
Jednotka (Ninja Gaiden Sigma) však má trošku ťažkopádne ovládanie a niektoré neskoršie levely sú náročné. Je na nej cítiť starší dátum vydania, ale má skutočne skvelé momenty a dobré výzvy.
Oproti nej má dvojka (Sigma 2) výhodu v lepšom učení a postupnom nábehu do akcie. Zatiaľ čo jednotka sa rýchlo zvrtne na veľmi ťažkú hru, dvojka prituhne neskôr, resp. stupne obtiažnosti sa zvyšujú po krokoch. Tu funguje trošku inak aj systém zdravia (ale aj tak ubúda pomerne rýchlo), paleta ťahov je ešte väčšia a tempo hry rýchlejšie. Nechýbajú ani záverečné ťahy, za ktoré by sa nehanbil ani spomínaný Mortal Kombat. No ani druhý diel sa nevyhol občas frustrujúcim pohľadom kamery. Na druhej strane – architektúra levelov je stále výborná a autori nemusia mať ani otvorený svet, aby dokázali na vás prejsť pôsobivú atmosféru. Zlepšila sa aj audiovizuálna stránku, novší dátum výroby rozhodne cítiť.
Trojka je v očiach hráčov azda najslabší diel, lebo nedosahuje méty dvoch predchodcov. Navyše má aj dizajn orientovaný viac na západ, čo spôsobilo nevôľu u srdciarov. Nevyrovnanosť spája dva elementy – na jednej strane je síce bombastická akcia, ninja natiahnutý do bláznivých eskapád ako z akčného filmu. Tie si užijete, ale je cítiť, že nie sú úplne v kontexte minulých častí. Aj samotná akcia je miestami zjednodušená, nedáva vám toľko možností a po čase sa skôr omrzí. Na druhej strane tretí diel nasadil aj stealth pasáže, aby ste sa vyhli konfrontácii. Avšak ovládanie vás niekedy uberá o dobrý zážitok, lebo na jednoduchú akciu síce stačí, ale ten stealth, kde ide o detaily a váš život taký zvládnutý nie je.
Ninja Gaiden Master Collection je tak pre mnohých hráčov skôr spomienka na tuhé akčné hry spred 10-15 rokov. Táto kolekcia sa ich nesnaží vôbec zmeniť, a preto pôsobí ako memento, aký herný štýl kedysi fičal a že milovníci ťažkých akcií si skutočne zakladali na extrémnych situáciách. Nasadzovali svoje ninja reflexy, bez ktorých sa hry nedajú dohrať. Je možno škoda, že sa autori nepustili do istých úprav hry – ale takto máte pred sebou kolekciu troch ťažkých hier ako v čase ich vzniku. Navyše dostanete všetky dodatky, ktoré pre hry vznikli a aj viaceré hrateľné postavy, takže okrem Ryu vás čaká aj niekoľko dám v plnom nasadení.
Prečo kúpiť?
náročný intenzívny boj, kvantum úderov, dobrý dizajn levelov všetkých hier, estetická stránka grafiky
Prečo nie?
Tretí diel je dosť odlišný a nie lepší, niektoré dizajnové pasáže, občas hnevá kamera
Distribútor: KOEI Tecmo Europe
Cena: 40 EUR