Od príchodu koronavírusu žijeme turbulentné časy, ktoré dávajú zabrať aj odolným jedincom. Najväčšou hrozbou pre Slovákov sú v súčasnosti vysoké ceny a inflácia. Tie spolu s menšou ponukou pracovných príležitostí nútia mnohých uvažovať alternatívne.
Prejavuje sa to aj nečakanými spôsobmi. Podľa analýzy spoločnosti Upgates sme na Slovensku založili v januári a februári o 25 % e-shopov viac ako minulý rok. Je to opak očakávaní, ktoré po covidových rokoch odhadovali pokles v e-commerce sektore.
Začiatok roka sa tradične nesie v znamení predsavzatí. Očividne sa to týka aj podnikateľských plánov, čo potvrdzujú údaje spoločnosti Upgates, platformou pre prevádzkovanie e-shopov. Z nových obchodov už tradične dominovali kategórie potraviny a oblečenie.
Nové e-shopy budú zrejme ešte vznikať do leta 2023. Je to logické, pretože po dovolenke prichádzajú silné predajné sezóny, ako je Black Friady či Vianoce.
„Druhou väčšou vlnou, kedy nové e-shopy pribúdajú, je obdobie od septembra do novembra. Nie všetci si ale uvedomujú, že je to neskoro, aby stihli efektívne predávať počas najbližších sviatkov. Zabehnutie e-shopu totiž vyžaduje dlhší čas a pokiaľ chce teda niekto predávať na počas Vianoc, mal by začať s podnikaním najneskôr v júni,“ hovorí Martin Pech, obchodný riaditeľ Upgates.
Najobľúbenejšími kategóriami okrem spomínaných potravín a oblečenia je hobby a voľný čas. Pri potravinách dominujú pokrmy a pochutiny domácej výroby. V roku 2023 sa medzi stálice dostávajú aj on-line obchody z oblastí, ako elektronika, stavebníctvo a zdravie. Nárast ďalších kategórií spôsobil, že percentuálne zastúpenie najrozšírenejších segmentov sa zmenšilo.
On-line podnikanie je síce stále podnikanie, ale zdá sa, že nie je až také rizikové, ako klasické. Na Slovensku, ale aj v Čechách sa totiž e-shopom darí. Prvý rok prevádzky zvyčajne prežije deväť z desiatich e-shopov. Prečo? „V online podnikaní ľudia vidia spoľahlivý zdroj vedľajších príjmov a vďaka veľmi nízkym mesačným, rádovo v desiatkach eur, je pomerne ľahké elektronický obchod prevádzkovať,“ vysvetľuje Martin Pech.
Zdá sa teda, že ak rozmýšľate nad podnikaním, najlepším riešením bude rozbehnúť vlastný biznis na internete. Riziko je oveľa menšie, ako v klasickom podnikaní. Nemej dôležité sú aj nižšie vstupné náklady. Čo treba v oboch prípadoch je odvaha, chuť ísť do niečoho nového a najmä mať dobrý nápad.
Ak sa vám widget nezobrazuje správne kliknite sem.