- #Sociálne siete
- 4 min.
- 28.9.2023
Slováci sú náchylnejší veriť hoaxom ako iné národy, najhorším zdrojom je X
Európska únia vydala oficiálne varovanie pre platformu X. Sociálna sieť Elona Muska podľa najnovšej analýzy obsahuje najvyšší pomer zavádzajúceho a klamlivého obsahu.
Komparatívna analýza sa špeciálne zamerala na šírenie dezinformácií prostredníctvom hlavných sociálnych sietí v Poľsku, Španielsku a na Slovensku.
Šesťmesačná analýza boja proti dezinformáciám na sociálnych sieťach vychádza z dát, ktoré spoločnosti TrustLab dobrovoľne pravidelne odovzdávajú všetci signatári dobrovoľného kódexu postupov v oblasti dezinformácií – Google, Meta, Microsoft a TikTok. Analýza však zahŕňa aj sociálnu sieť X (predtým Twitter), ktorá sa rozhodla v máji tento kódex opustiť.
Prvotné dojmy používateľov o tom, že miera šírenia dezinformácií na sociálnej sieti X po jej akvizícii Elonom Muskom neúnosne stúpla, napokon potvrdili aj dáta. Po zadaní vybraných kľúčových slov je šanca, že narazíte na dezinformácie, v prípade sociálnej siete X najvyššia. Druhý skončil v rebríčku Facebook a za ním Instagram.
Twitter vedie aj rebríček miery interakcie s dezinformáciami, kde už druhú a tretiu priečku obsadil YouTube a LinkedIn. V absolútnych číslach sa však poradie sietí v tomto prípade mení a najhoršie v tomto smere dopadol s veľkým náskokom TikTok a YouTube.
Samotný kódex postupov v oblasti dezinformácií je v súčasnosti dobrovoľný, avšak v praxi je na ňom postavený nový akt o digitálnych službách (DSA), ktorý vstúpil do platnosti koncom augusta a ktorému sa už nevyhnú ani platformy, ktoré sa ku kódexu nepripojili.
„Pán Musk vie, že opustením kódexu sa pravidlám nevyhne,“ uviedla podpredsedníčka Európskej komisie pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová, ktorá je zodpovedná za implementáciu nového kódexu do praxe. „Existujú povinnosti podľa tvrdého zákona. Takže moja správa pre Twitter/X je, že tieto povinnosti musíte dodržiavať. Budeme sledovať, čo robíte.“
Súčasťou analýzy je aj krátky profil každej z troch monitorovaných krajín. Slovensko, aj keď má v porovnaní s Poľskom a Španielskom výrazne nižší počet obyvateľov, dosahuje rovnakú mieru využívania internetu, až 85 % z celkovej populácie. Najpopulárnejším sociálnym médiom je u nás YouTube, druhý Facebook a tretí Instagram.
TrustLab v analýze ďalej uvádza, že Slovensko je zdá sa zraniteľnejšie voči veľkoplošným dezinformačným kampaniam, než iné štáty strednej a východnej Európy. Naša zraniteľnosť má byť zakorenená v pretrvávajúcich proruských náladách, ktoré živia pozitívny pohľad na našu komunistickú minulosť a zároveň šíria negatívny pohľad na naše členstvo v NATO a EÚ.
Prieskum z roku 2022 ukázal, že len 26 % slovenských respondentov dôveruje mainstreamovým médiám, čo je najnižšie percento spomedzi 46 analyzovaných krajín. Závažnú nedôveru máme aj voči našim vládam a spravodajským organizáciám.
Naopak najviac sme v rokoch 2018 až 2020 verili hoaxom súvisiacim s migráciou, únosmi detí, alternatívnou medicínou a pristátím na Mesiaci. Po vypuknutí vojny na Ukrajine slovenský internet zaplavila proruská propaganda, ktorej snahou je otočiť naratív v prospech agresora.
Dobrovoľne odovzdané dáta prevádzkovateľmi ukázali aj to, ako v uplynulých šiestich mesiacoch blokovali šírenie dezinformácií na svojich platformách. Google uviedol, že v prvej polovici tohto roka zabránil šíreniu dezinformačných reklám v celkovom objeme 31 miliónov eur a Meta označila viac ako 40 miliónov príspevkov na Facebooku značkou pre overovanie faktov.
TikTok varovaním o obsahu neoverených informácií odradil takmer 30 % používateľov od zdieľania potenciálnych hoaxov a Microsoft zabránil registrácii alebo zablokoval viac ako 6,7 milióna falošných účtov na sociálnej sieti LinkedIn. Spoločnosť Meta zároveň rozšírila spoluprácu v oblasti kontroly faktov na 26 partnerov s 22 jazykoch EÚ, medzi ktoré sa odteraz radí už aj čeština a slovenčina.