- #Aplikácie a hry
- 12 min.
- 7.4.2024
Skull & Bones a Banishers – exorcisti a piráti v nových hrách zo 17. storočia
V čase, keď sa vydavatelia predháňajú v tvorbe pokračovaní, prichádzajú aj dve nové značky.
Obe hry vás vedú do málo využívaného 17. storočia: zatiaľ čo v Indickom oceáne plienia piráti, v americkom mestečku vyčíňajú duchovia a proti nim sa postavia dvaja vyháňači.
Je to zaujímavý pohľad na toto obdobie a odlišnosť diania na dvoch kontinentoch. Sčasti spájajú hry objavy nových svetov – ako dvojica Írov prichádza niekde do fiktívneho mestečka v Massachusetts, vody Indického oceánu korzujú obchodné spoločnosti, nádejné kocábky i piráti. Banishers sú od raných minút ponorení do chladu a temnoty, Skull & Bones majú šíre moria, pláže a teplo sála z TV.
Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers sú nová akčná adventúra od tvorcov Don’t Nod, ktorí majú za sebou skvelé hry Life Is Strange, Tell Me Why či Jusant. Je to partička, od ktorej vždy môžete čakať originálny zážitok a táto povesť im opäť vychádza aj pri najnovšej značke Banishers. V nej sa zhostíte páru vyháňačov duchov, ktorí sa plavia z Írska na americké pobrežie, kam ich zavolal ich známy referend. Na mestečko New Eden sa zniesla večná zima, kape tam dobytok, nedarí sa úrode, aj obyvatelia to už vzdávajú so životom a presúvajú sa do iných miest.
Kým dorazí Red a Antea do mestečka, reverend zomrie, trúchli po ňom žena a potuluje sa tu pár obyvateľov. Všetko nasvedčuje tomu, že v New Edene vyvádza nebezpečná kliatba alebo mimoriadne silný duch a toho sa treba zbaviť. Red a Antea sú na to ideálna dvojica, takže začínajú vyšetrovanie, vyspovedajú pár lokál patriotov, reverendovu ženu a smerujú na cintorín k smrtonosnej konfrontácii. Teraz príde menší spoiler, no pre hrateľnosť esenciálny: Antea podľahne, stane sa z nej vandrujúci duch, zatiaľ čo Red prežije a príbeh sa začína akoby nanovo, resp. hrateľnosť naberá iné kontúry.
Keď je totiž Red človekom a Antea duchom, za každého budete hrať trochu inak. Pretože Red vníma svetské veci, Antea tie nadprirodzené, dokážu spolupracovať a autori z Don’t Nod bravúrne dizajnujú hru dvojice pre výborný zážitok. Každý element má totiž čosi do seba: či ide o akčnú alebo adventúrnu zložku.
Pri akcii ide o klasickú akčnú RPG, kde už od začiatku budete sekať duchov, vyvíjať svoju postavu a chcieť sa posunúť ďalej. Hra si požičiava systém z Dark Souls či iných hier, kde pri uložení pozície pri artefakte získate späť zdravie, ale obnovia sa nepriatelia v okolí. Boj je dvojaký – buď používate šabľu/meč s fakľou alebo pušku. Súboje na blízko sú jasné: máte slabšie/rýchlejšie či pomalšie/silnejšie údery, postupne plníte ukazovateľ na fatálny úder, ktorý nižších nepriateľov odrovná a silnejších ochromí. S puškou sa dá narábať dobre najmä pri cieľoch na diaľku či nedostižných objektoch. To všetko platí pre Reda – v boji sa môžete chopiť aj Antey, ktorá má iný typ úderov (duchárske), sú celkom efektné, ale limitované: len čo miniete jej spirituálne body, musíte sa prepnúť opäť na Reda a jeho štandardné bojové schopnosti. Keď Red získa dosť spirituálnych bodov, môžete opäť využiť Anteu.
Aj pri tejto zostave sa však oplatí prepínať postavy, bojovať za oboch a využívať dostupné možnosti. Len čo prídu nové kombá, schopnosti a silnejšie zostavy, budete so súbojmi pomerne spokojní – no a bossovia si pýtajú samostatnú taktiku, majú veľa zdravia, špeciálne zásahy, ktorým sa ťažko vyhnúť a podobne. Ešte treba doplniť aj iný súčasť hry – pohyb vo svete. Čím ste ďalej, tým viac možností sa otvorí: použijete lano, prestrelíte dvere alebo prerazíte vyššou silou prekážku.
No Banishers nie sú iba akčná sekačka. Pútavejšia je totiž adventúrna časť, kde sa budete venovať rôznym prípadom vyšetrovania, vypočúvaniam i zbere predmetov. Najľahšia je interakcia s predmetmi: vo svete sú ich desiatky až stovky, nenápadne blikajú, takže vytušíte, kam ísť a čo preskúmať. Tie kľúčové sú označené špeciálnou ikonkou súvisiacou s príbehom, tie neradno prehliadnuť. Všetky ostatné slúžia na dokreslenie, je fajn si na ne kliknúť a čosi sa dozvedieť, ale keď vás to klikanie omrzí, môžete ich čiastočne prehliadnuť (ale bola by to škoda, dokreslia prostredie, pozadie lokácie či postavy).
Vypočúvania resp. dialógy sú pomerne košaté a postupne vám umožnia pýtať sa na rozličné témy či otázky. Vyspovedať môžete kľúčové postavy z deja, ale aj niektorých okoloidúcich či vandrujúceho obchodníka, ktorí vám pomôžu dokresliť isté súvislosti či udalosti, napríklad čo sa deje v mestečku, či majú tiež čudesné sny (spomínajú ich v úvode mnohí). Dialógy sú plne nahovorené, majú dobrú kameru, radosť ich sledovať.
Najväčšou devízou sú však vyšetrovania. Priamo v menu sú na ne vyhradené časti v podobe prípadov, tie sa viažu ku konkrétnym postavám ako napríklad reverend a jeho manželka v úvode. Každá postava či skupina má určitý počet indícií, no potrebujete sa k nim dostať a keď úspešne prelúskate stopy, odškrtne sa jedna a ak získate všetky, rozlúsknete celý prípad. Tých nájdete v menu viacero a vyšetrovania prebehnú paralelne – neraz riešite viaceré postavy a ich pozadia.
Na konci prípadov neraz čaká aj dilema, ktorá pripomína akoby súd – pred vami sú ľudia aj duchovia naraz a vy rozlúsknete ich osud. Odsúdite ducha alebo človeka? Niekedy sú riešenia na hrane alebo vinu zdieľajú viaceré osoby, takže je to náročné, lebo označiť môžete iba jedného. A to potom determinuje aj ďalšiu cestu hrou, či budete viac spravodliví alebo pôjdete iba podľa svojej intuície.
Skrátka, Banishers: Ghosts of New Eden pekne potvrdzujú silnú sériu nadaného štúdia, ktoré dokáže uviesť nové značky, svieže nápady a čím ďalej, tým viac má našliapnuté mať renomé jasného tvorcu top hier. Zatiaľ jedno z najväčších prekvapení roka!
PLUSY: výborne zvolená lokalita i éra, skvelá atmosféra, dvojica odlišných hrdinov, herné mechanizmy akcie i adventúry, spôsoby vyšetrovania a práca s indíciami, dobrý zvuk i dabing
MÍNUSY: menší výber zbraní a nepriateľov, občas ťažkopádne ovládanie
Banishers: Ghosts of New Eden vyšla 13. februára 2024 na PS5, Xbox Series a PC.
Skull & Bones
Nová značka od UbiSoftu má veľkú ambíciu – z pôvodnej súčasti Assassin’s Creed IV: Black Flag, kde sa hráč podujal korzovať na rozličné ostrovy na lodi vznikol samostatný titul. Skull & Bones je originálny titul, čo sa chce pozrieť na obdobie obchodných ciest, pirátov a diania v Indickom oceáne, ktorý spájal Európu s Áziou a prechádzali tu desiatky lodí v snahe prevážať vzácny tovar a poriadne zarobiť.
Vaša púť začína netradične – v treskúcom intre sa snažíte plaviť medzi kopu britských lodí, tie do vás pália naplno až sa stanete súčasťou vraku. Vašou úlohou bude štartovať od začiatku: bez lode, bez riadnej posádky a s výčitkami, že kvôli vám stroskotala loď plná tovaru. Tak začínate na malých ostrovoch, chcete sa dostať do vychýreného mestečka a potom plniť rozmanité úlohy.
Skull & Bones je hra sledujúca aktuálne trendy – a tak ponúka otvorený svet a zároveň funguje ako služba, t.j. musíte byť neustále pripojení (aj mať predplatné ako Xbox Live či PS Plus). Časť hry môžete prejsť sólo a na iné si verbujete posádku. Ale zároveň sa môžete postaviť aj iným hráčom, ak budete na vyššom leveli. Väčšinu času trávite priamo na mori – nádherná hladina, krásne korály pod vami, ale zároveň nebezpeční žraloci, ktorí neváhajú zakusnúť či vyskočiť priamo na loď. A neskôr aj konkurencia či iné flotily. Občas zastanete, aby ste sa vylodili na ostrov či istú destináciu, kde si môžete čosi uvariť, zobchodovať či zobrať quest, ale nečakajte celú pasáž hry na súši či boj s inými námorníkmi so šabľami.
Samotný pohyb na mori je fajn, hoci ovládanie je spočiatku kostrbaté. Na lode a ich veľkosti si treba zvykať. Postupne však nájdete správne grify a naučíte sa zvládať vietor v plachtách, čo vás poháňa vpred. Na druhej strane je dobré, že loď sa ovláda trochu ťažkopádne, nemôžete od nej čakať rezanie zákrut ako pri autách na okruhu. Lokálny pirátsky boss vám vysvetlí čo treba, dostanete malú loď a o tú sa treba starať: vyvíjať nové veci, získať vyššiu rýchlosť, doplávať ďalej, mať lepšiu výbavu, delá a strelivo. Existujú viaceré druhy lodí, podľa potreby si vyberáte rýchle, útočné alebo aj odolné. Lode získate za plnenie questov, môžete si ich kúpiť alebo vyvinúť. Manažment lodí je solídne pripravený, je to gro pohybu v hre.
S loďami sa už vydáte na otvorené more za dobrodružstvom. Môžete objavovať svet, ničiť iné lode, získavať suroviny, aj prísť do bohatých miest. Záberom hry je Indický oceán, kde nájdete aj rozmanité ostrovy ako Madagascar, Maledivy, Seychelly či kus Indonézie. Je to solídne spracovaný svet a existencia reálnych mien vás celkom poteší, rovnako aj politické pomery (nuž, Briti a Východoindická obchodná boli veľmi silní). Je to jedna z najväčších devíz, prečo som ostal hrať aj vo fázach, kedy ma hra úplne nedržala alebo som ju chcel odložiť: dobre spracovaný svet a neopozerané obdobie vás držia v strehu.
Súčasťou hry je boj: prebieha iba na mori a dajú sa jednak šmariť nejaké kópie do dobiedzavých žralokov alebo použiť delá na iné lode alebo ostreľovanie pevností. Keď niečo dobyjete, ostane na hladine či mieste kopa koristi, ktorej sa dá zmocniť a potom speňažiť. Áno, obchod je esenciálnou časťou hrateľnosti a neraz cieľ: získavať viac peňazí, investovať ďalej, chodiť na ďalšie výpravy.
Tým, že je svet otvorený a prebieha v online režime, preháňajú sa lode na vyšších leveloch a do tých sa veru neoplatí pustiť. Teoreticky sa môžete spojiť viacerí a potrápiť nejakých súperov, ale je otázne, či sa to oplatí.
Ako každá online hra, prvé hodiny má Skull & Bones spád, pestré misie a príbehovú líniu. Potom sa však prehupne do endgame fázy, kde už pride opakovaná náplň, grindovanie a viac času venujete výbave, peňazí a levelom. Do toho prichádzajú občas sezóny a eventy, ktoré vám spestria náplň, ale hra sa veľmi rýchlo zunuje a to je najväčší problém. Z fajn idey vyťažili autori pár aktivít, no celok je miestami ťažkopádny a najčastejšia veta, ktorú som počul od iných hráčov po vydaní, aj po mesiaci a pol znie: Ako sa ti to vlastne páči? A dobre sa ti to hrá?
Po úvodnom ťažení a občasnom spestrení (prvá sezóna začala s mocným pirátom Philipom le Peste) sa Skull & Bones prepne do letargie a nie je ľahké udržať hráča. Mechanizmy sa ošúchajú, tempo je pomalšie, nemá vás už čo prekvapiť. Počin je to zaujímavý, nie každému sadne, uvidíme kam sa dostane za pár mesiacov či rok.
PLUSY: zaujímavá éra, pekné prostredia, výborná atmosféra, veľký svet, práca s loďou a vylepšeniami, námorné súboje, solídny vizuál
MÍNUSY: miestami pomalé tempo, rýchlo nastúpi opakovaná hrateľnosť, menej pestrosti po finiši príbehu
Skull & Bones vyšla 16. februára 2024 na Xbox Series, PS5 a PC.