Reklama

Škoda Enyaq Coupé L&K 85x - Ako zmenili vylepšenia môj pohľad na Enyaq? [test]

Roman Calík

Škoda Enyaq je stále oficiálne najpredávanejším elektromobilom na Slovensku. Prišiel však čas na vylepšenia, ktoré síce nie sú zásadné, ale sú výrazné.

Čo znamená 85x v označení a ako zmenili posledné zmeny môj pohľad na Enyaq? Môže si vôbec Škoda pýtať za elektromobil 70 000 eur? Mám pre vás odpoveď!

Škoda Enyaq je na Slovensku mimoriadne obľúbená. Svedčia o tom predaje, ale aj úspech v našej ankete TECHBOX EV ROKA 2024 powered by ejoin, kde práve vylepšená verzia zvíťazila v dvoch kategóriách ankety, teda všade, kde bola nominovaná. A tak je Škoda Enyaq podľa vás, našich čitateľov a fanúšikov, RODINNÉ SUV TECHBOX EV ROKA 2024 powered by ejoin a zároveň Škoda Enyaq Coupé RS zase ŠPORTOVÉ TECHBOX EV ROKA 2024 powered by ejoin. To, že ide o novšiu verziu modelov na prvý pohľad nerozoznáte, rovnako ako na testovanom kúsku vo verzii Laurin & Klement. I keď práve L&K je v ponuke tiež novinkou, aj preto sme si ju v tomto vyhotovení vybrali na recenziu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Táto recenzia však nebude celkovo o elektromobile Škoda Enyaq, ten sme totiž mali v redakcii už viackrát, takže o testy a videá u nás nie je núdza. Zameriam sa tak na zmeny, ktoré prichádzajú a nie sú na prvý pohľad viditeľné. V zásade vylepšené verzie modelov Enyaq rozoznáte „len“ podľa nápisov na veku kufra. Po novom tu už nenájdete označenie „iV“ a viditeľné je nové logo ŠKODA. To je všetko! Samozrejme náš testovací kúsok je predsalen niečím výnimočný, a to práve preto, že ide o výbavu L&K, ktoré je tým najlepším, čo si pre Enyaq môžete dopriať. Nechýba tak emblém L&K na predných blatníkoch či dizajnové prvky predného nárazníka v štýle modelu „RS“, avšak nie v čiernom laku ale s chrómovou lištou uprostred akéhosi dizajnové „E-čka“.

Dizajn práve coupé verzie modelu Škoda Enyaq je mimoriadne vydarený. Jednoducho auto vyzerá proporčne vyvážené a na ceste zaujme. Nebudem ho však viac hodnotiť, jednak je dizajn subjektívna záležitosť a navyše sám vlastním Škodu Enyaq Coupé vo verzii RS, takže by to bolo i „neobjektívne“. Názor si tak urobte sami, treba však povedať, že súčasťou výbavy L&K sú ozdobné chrómové lišty okolo okien či špeciálne 21″ disky Aquarius, ktoré sa luxusnejšej verzii modelu dizajnovo viac hodia.

Základná výbava obsahuje aj podsvietenú masku LED Crystal Face a samozrejme obrovské množstvo výbavy vrátane perforovanej kože na sedadlách, čierneho stropu, Head-up displeja, celého balíka asistenčných systémov či iných TECH vychytávok. Aj preto základná cena testovacieho modelu začína na 66 030 € a s menšími príplatkami sa vyšplhala na celkových 70 025 €. Nie je to rozhodne málo, Enyaq je stále najdrahším modelom Škoda, aký si môžete kúpiť. Keď však porovnáte výbavu s konkurenciou, kľudne aj prémiovou – Škoda Enyaq Coupé špeciálne vo výbave L&K má na to, aby sa mohla porovnávať s prémiovými modelmi, zistíte, že cena je zaujímavá. Nehovoriac o tom, že prebiehajú rôzne akcie, kde získate u predajcu na Enyaq slušnú zľavu.

Poďme sa však pozrieť, čo sa skrýva pod označením modelu 85x. A tu mám dobré správy. Číslom 85 Škoda označuje vylepšené batérie, ktoré prichádzajú práve s novým modelovým rokom elektromobilu. Síce sa batéria nezväčšila z 82 kWh (využíteľných 77 kWh) na 85 kWh, ako by sa mohlo zdať, no zmenila sa chémia a tak by ste s rovnakou batériou mali zájsť ďalej. X-ko na konci znamená jediné, máte tu pohon 4×4. Nové sú však aj elektromotory a tak novinka dostávy výkon 210 kW (len pre porovnanie, Enyaq predtým poskytoval výkon 150 kW, takže ide o značný nárast).

Výkonovo sa tak „bežný“ Enyaq priblížil najvýkonnejšiemu modelu RS, ktorý mal predtým výkon 220 kW, ten však po novom išiel na výkon až 250 kW. Čo treba uznať, nárast výkonu tu cítiť. 210 kW čiže 285 koní je na testovaný Enyaq Coupé viac ako dostatočná porcia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dáte za 6,6 sekundy. Niekoho môže mrzieť len maximálna rýchlosť 180 km/h, ale pravdepodobne len v tom prípade, ak často brázdi nemecké diaľnice. Počas testu som sa na svižnosť Enyaqu Coupé sťažovať nemohol, naopak užíval som si ho naplno.

Príjemným prekvapením bol aj komfort v interiéri. Musím pochváliť vynikajúce odhlučenenie, kvalitné materiály a výborné dielenské spracovanie. Štandardne tu máte roletky na zadných oknách, 3-zónovú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či panoramatické okno (žiaľ bez možnosti zatienenia roletkou).

Na palubnej doske sa nič na prvý pohľad nemenilo, len materiály pre výbavu L&K. Avšak zmeny tu sú, a to v podstate zásadné. Najväčšou zmenou totiž prešli všetky displeje, a to okrem hlavného 13-palcového dotykového aj prístrojový 5,3-palcový panel či Head-up displej.

Obsah pokračuje pod reklamou

Poďme postupne! Hlavný displej má úplne nové rozlíšenie aj grafiku. Menu je prehľadnejšie, niektoré prvky sú lepšie usporiadané, ale hlavne sa výrazne zlepšila odozva a reakcie systému. Môže za to softvér vo verzii 4.0, ktorý poznáme aj z iných nových modelov Škoda. Majiteľov existujúcich modelov Enyaq však nepoteším, na najnovšiu verziu 4.0 Škoda neplánuje upgrade ich systému a tak zostanú pravdepodobne na 3.7-čke prípadne sa pár drobností ešte upraví, ale komfort nového prostredia s rýchlymi reakciami nedostanú.

Tu už nečakáte sekundy, ak si chcete pozrieť aktuálnu spotrebu na väčšom displeji. Všetko dostanete ihneď po kliknutí na ikony. Dokonca si môžete vybračť vybrané funkcie do spodného riadku, viete si ich tak rýchlo vyvolať viac, ako predtým. Menila sa aj logika zapínania vybraných funkcií, kde sa celý systém ešte viac priblížil ovládaniu smartfónu. Najviac je to viditeľné napríklad pri nastavení asistenčných systémov, je to celé výrazne prehľadnejšie a intuitívnejšie.

Keď už hovorím o ovládaní, ako na smartfóne. Aj teraz nechýba praktická lišta, ktorú si stiahnete potiahnutím prsta zhora nadol po displeji. Máte tu rýchlu možnosť zmeny intenzity podsvietenia displeja, ale aj rýchle ikony na zapnutie/vypnutie vybraných funkcií. Po novom pribudli rýchle voľby aj do vrchnej lišty displeja, takže si celý systém viete maximálne prispôsobiť. Jednoznačne si však budete pochvaľovať rýchlosť reakcií, ktorá je v porovnaní s predchádzajúcim systémom ako z úplne inej dimenzie, konečne tak ako to má byť!

Vylepšením prešla aj obrazovka pre nabíjanie. Grafika nastavenia nabíjania je prehľadnejšia a nechýba ani optimalizované nabíjanie, kde vám automaticky systém umožní nabíjať do 80% pre šetrenie batérie. Pribudla však zásadná položka OPTIMALIZOVAŤ! Tá umožní náhľad na aktuálnu kapacitu rýchleho nabíjania. Viete tak, akým výkonom budete váš Enyaq nabíjať, keď dorazíte na nabíjaciu stanicu. Navyše zásadnou inováciou je manuálne nastavenie vyhrievania akumulátora. Toto si motoristi žiadali a dostali. Je to skvelá správa, jednoducho ak sa chystáte na ceste nabíjať, pozriete sa na stav akým výkonom viete nabíjať. Ak je malý, jednoducho si manuálne zapnete vyhrievanie batérie.

Toto vylepšenie som si odskúšal aj v praxi. Škoda to vyladila do takých detailov, že dokonca vidíte čas, aký je potrebný na nabíjanie pri optimálnej teplote batérie. Novinkou je aj zvýšený nabíjací výkon zo 135 kW na 175 kW. Bol som zvedavý, ako to pôjde a aké hodnoty dosiahnem. Nechal som si predhriať batériu. Prekvapilo ma, že optimálny výkon Enyaq ukázal 144 kW, viac nie. Keď som dorazil na nabíjaciu stanicu na obchvate D4, začal som nabíjať výkonom 139 kW, teda prekvapenie sa nekonalo. Čakal som vyšší nabíjací výkon, minimálne pri štarte nabíjania. Na druhú stranu bol blízko optimálnemu výkonu, ktorý Enyaq deklaroval na hlavnom displeji.

Z 20 % nabitej batérie trvalo nabitie na 80 % presne 27 minút, za tento čas som dodal batérii presne 49,15 kWh, čo by stačilo na prejdenie približne 250 kilometrov. Slušné, nie však ohurujúce. Odhadovaný dojazd mi palubný počítač ukázal 394 kilometrov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nabíjanie kleslo na úroveň výkonu cca. 100 kW pri približne 60 % nabitej batérii, nad 70 % som už nabíjal výkonom okolo 80 kW. Zaujímavé bolo, že ihneď po štarte nabíjania som na displeji videl možnú hodnotu výkonu nabíjania na úrovni 166 kW, reálne som však videl maximum spomínaných 144 kW.

Nabíjanie som zopakoval ešte v iný deň, ani tu som sa nepriblížil k deklarovanému výkonu 175 kW, čo bolo pre mňa sklamaním. O to viac, že s mojím Enyaq Coupé RS dosahujem maximálny výkon 135 kW bez toho, aby som si batériu nechal predhriať. Dobré však je, že samotné nabíjanie vidíte aj v aplikácii, kde si viete upraviť aj konečné percentá pre nabitie. Aplikácia je po novom prehľadnejšia, modernejšia ale nepochopiteľne Enyaq Coupé neviete diaľkovo odomknúť ani zamknúť! Navyše nevidíte ani prejdené trasy, pričom obe tieto funkcionality ponúkne aj model Škoda Fabia.

Určite vás zaujíma, aký dojazd ponúkne model Škoda Enyaq Coupé L&K 85x s plne nabitou batériou. Papierové hodnoty hovoria o dojazde 523 – 531 km (WLTP kombinované). V meste by ste mali prejsť až 650 – 667 km (WLTP mesto). Pri plne nabitej batérii testovaný Enyaq ukázal dojazd 436 km.

Aký bol dojazd v praxi? Reálne som prešiel 314 kilometrov a dojazd som mal ešte 96 kilometrov. Spotreba sa pohybovala na úrovni 18,7 kWh/100 km. Tých 400 km je teda reálnych aj v praxi. Viac nečakajte. A tu je aj druhé prekvapenie, nový Enyaq nie je v praxi výrazne úspornejší ako predchodca.

Za celý test som s novinkou prešiel 670 kilometrov a vrátil som ho so spotrebou 18,9 kWh/100 km. Bol máj, nebolo najteplejšie, ani najchladnejšie. Osobne považujem dosiahnuté hodnoty za veľmi slušné. Enyaq Coupé je elektromobil s hmotnosťou cca. 2,2 tony, je priestranný s veľkým až 570 litrovým batožinovým priestorom.

Reálny dojazd na úrovni 350-400 km je hodnota, ktorú v kombinovanej spotrebe dosiahnete hravo. V meste si viem predstaviť, že reálne dáte 450-500 kilometrov. To pre mnohých vodičov znamená nabíjanie možno 1x za týždeň. Pri väčšom šťastí Bratislavu-Žilinu otočíte na jedno nabitie.

Aby som nezabudol, vylepšený je aj displej pred vodičom, ktorý vie zobraziť viac informácií a má jemnejšiu grafiku. Rovnako vylepšením prešiel aj head-up displej, rovnako sa naň lepšie pozerá. Jednoducho Škoda zlepšila to, čo je podstatné, softvér, manažment batérie, displeje na ktoré sa pozeráte a ponechala, to čím bol Enyaq známy už predtým, a to najmä vysoký komfort v interiéri a vynikajúci podvozok. Je to auto najvyladenejšie, aké kedy bolo.

Obsah pokračuje pod reklamou

Za mňa je Škoda Enyaq Coupé L&K 85x model, ktorý by som aj dnes mal vo finálnom výbere pri kúpe elektromobilu. Záležalo by však aj od konkrétnej ponuky, ktorú by mi Škoda urobila. Predsalen cenníková cena testovaného modelu na úrovni 70 025 € nie je najnižšia. Aktuálne mám však čerstvú skúsenosť s modelom Audi Q6 SUV e-tron s cenou cca. 106 000 €. Test novinky nájdete u nás čoskoro. No prezradím, že Enyaq Coupé rozhodne neťahá za kratší koniec a v kontexte týchto 2 modelov, aj keď nie sú priamou konkurenciou, sa môj pohľad na cenu modelu Enyaq zmenil. Vôbec sa mi nezdá jeho cena vysoká…

PS pre majiteľov modelov pred vylepšením: Nie je čas na zmenu, vylepšenia sú síce v mnohých smeroch zásadné, ale nie tak výrazné, aby ste menili svoj súčasný Enyaq. Počkajte si radšej na facelift.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.