To, že nás naše smartfóny odpočúvajú a na základe toho nám cielia reklamy na sociálnych sieťach, je jeden z najrozšírenejších moderných mýtov. Aj napriek tomu však Apple práve ukončil vyrovnaním súdny spor, ktorého predmetom je neoprávnené nahrávanie súkromných konverzácií.
V tomto prípade, hoci sa taktiež jedná o narušenie súkromia a dôvery, sa predsa len jedná o iný prípad. Apple údajne „iba“ chcelo vylepšiť Siri.
Táto kontroverzia sa ťahá s Apple už od roku 2019, kedy anonymný informátor pre denník The Guardian prehovoril o mechanizme, akým Apple pracuje s hlasovými nahrávkami získanými prostredníctvom hlasovej asistentky Siri. Keď niekto na svojom zariadení od Apple aktivuje túto hlasovú asistentku, či už manuálne alebo povelom „Hey Siri“, zariadenie začne spracovávať pokyn používateľa, ak je to možné, lokálne priamo v zariadení.
Hoci hlasová asistentka rozpoznáva reč a prevádza ju na text, zariadenie si popri tom uchováva aj originálnu hlasovú nahrávku celej konverzácie, a práve tu začína problém. Apple tieto hlasové nahrávky bez vedomia používateľov odosielal na vzdialené servery a odovzdával ich 3. strane, ktorú si najal na analýzu a známkovanie interakcií pre účely vylepšenia Siri. Podľa informátora tieto hlasové nahrávky často obsahovali citlivé osobné a zdravotné údaje, rozhovory pri obchode s drogami či nahrávky párov pri sexuálnom styku, kedy bola hlasová asistentka zrejme spustená omylom.
„Malá časť požiadaviek na Siri je analyzovaná pre vylepšenie Siri a diktovania. Požiadavky používateľov nie sú spojené s ich Apple ID. Odpovede Siri sú analyzované v zabezpečených podmienkach a všetci hodnotiaci sú povinní dodržiavať prísne požiadavky spoločnosti Apple na dôvernosť.“, uviedla v tom čase hovorkyňa spoločnosti Apple. Uviedol tiež, že takýmto spôsobom je analyzované menej ako 1 % zo všetkých každodenných konverzácií.
V nadväznosti na túto kontroverziu vykonal Apple v ochrane súkromia používateľov niekoľko zmien. Tou najväčšou je, že Apple už predvolene neuchováva nahrávky interakcií používateľov so Siri, namiesto toho im umožňuje dobrovoľne sa zapojiť do programu vylepšenia hlasovej asistentky. Tieto nahrávky už taktiež majú možnosť spracovávať a hodnotiť už iba zamestnanci Apple, nie dodávatelia 3. strán. Ak sa zamestnancovi dostane do rúk nahrávka, ktorá bola celkom zjavne spustená nechtiac, má byť bez ďalšej analýzy obratom zmazaná.
Po celý čas trvania tejto kontroverzie a súdneho sporu platí, že nahrávky nie sú nijakým spôsobom spojené s osobnými údajmi a účtami používateľov Apple zariadení. Nahrávky sú vzájomne prepojené anonymným identifikátorom, ktorý je šesť mesiacov po spracovaní spolu s nahrávkami zmazaný. Apple popri tom dôrazne prízvukuje, že tieto dáta nikdy nepredával a nepredáva 3. stranám pre účely lepšieho cielenia reklám.
Spoločnosť tento rok pristúpila k definitívnemu ukončeniu súdneho sporu a tak súhlasila s vyrovnaním a vyplatením odškodného vo výške 95 miliónov dolárov všetkým (aj potenciálne) poškodeným používateľom. Hoci nevieme, koľkých používateľov sa kontroverzné spracovávanie nahrávok reálne dotklo, Apple súhlasil v vyplatením odškodného vo výške 20 dolárov za každé zariadenie predané v Spojených štátoch medzi 17. septembrom 2014 a 31. decembrom 2024, ktoré disponuje funkciou Siri. Prihlásiť k vyplateniu je možné naraz maximálne päť zariadení.
„Siri bola od začiatku navrhnutá tak, aby bolo súkromie používateľov chránené. Dáta Siri neboli nikdy používané na budovanie marketingových profilov a neboli nikdy predané pre akékoľvek iné účely. Apple urovnal tento spor, aby sa predišlo ďalším súdnym sporom, a aby sme sa mohli posunúť vpred bez obáv týkajúcich sa hodnotení treťou stranou, ktoré sme už riešili v roku 2019. Údaje Siri používame na zlepšenie Siri a neustále vyvíjame technológie, vďaka ktorým je Siri ešte súkromnejšia“, uviedla hovorkyňa spoločnosti Apple.