Spoločnosť Signal prevádzkujúca rovnomennú četovaciu aplikáciu zameranú na šifrovanú komunikáciu si zaplatila na sociálnej sieti Instagram sériu reklám, v ktorých používateľov upozorňuje na všetky dáta, ktoré o nich Facebook má. V reklame tak odhaľovali lokalitu, zamestnanie či záujmy cieľových skupín.
Fakt, že podnikateľský model spoločnosti Facebook a jeho sociálnych sietí stojí a padá na zbere dát a cielení reklamy, už dnes zrejme nikoho neprekvapí. Vidieť však konkrétne dáta, ktoré o vás modrá spoločnosť má zobrazené na nástenke sociálnej siete Instagram, však môže byť poriadne desivé.
Signal si práve z tohto dôvodu na Instagrame zaplatil sériu reklám vytvorených pre veľmi špecifické cieľové skupiny, aby ich tým trošku vydesil a efektívne upozornil na to, že Facebook o nich zbiera naozaj obrovské množstvo dát.
Za spomínanú špecifickosť cielenia hovorí už len samotný text jednej z takýchto reklám: „Túto reklamu vidíte, pretože ste chemická inžinierka milujúca K-pop. Táto reklama využíva vašu aktuálnu polohu na zistenie, že ste v Berlíne. A taktiež sa vám nedávno narodilo dieťa. Práve ste sa presťahovali. A práve teraz naozaj cítite tie tehotenské cvičenia“.
Facebook samozrejme z takéhoto odhalenia jeho kariet nebol nadšený a to aj napriek tomu, že reklamná kampaň nijakým spôsobom neporušovala pravidlá sociálnej siete, jednoducho iba využívala dostupné nástroje pre tvorcov reklám. Účty, z ktorých boli reklamy publikované, Facebook zablokoval ešte skôr, ako sa niektoré z nich vôbec stihli zobraziť svojim cieľovým skupinám.
Facebook zatiaľ túto situáciu pre portál Gizmodo odmietol komentovať. Masívny zber dát o používateľoch pre ich následné speňaženie v rámci reklamnej platformy mu zjavne problém nerobí. Problém nastáva až v momente, kedy sa o detailoch fungovania jeho sociálnych sietí dozvedia ich samotní používatelia.