- #Sociálne siete
- 6 min.
- 4.2.2024
Sieť, ktorá zmenila svet. Facebook má 20 rokov, odoláva kritike a mieri do VR
Dnes je tomu presne dvadsať rokov, čo mladý študent Harvardovej univerzity Mark Zuckerberg spustil svoju sociálnu sieť vtedy známu ešte ako „TheFacebook“. Aktuálne má len táto sociálna sieť mesačne zhruba 3 miliardy aktívnych používateľov, no v portfóliu Zuckerbergovej firmy už nie je jediná.
Spoločnosť Meta, ako ju už poznáme dnes, má vo svojom portfóliu už aj ďalšie platformy a jej novým veľkým cieľom je presunúť svet do virtuálnej reality. Jej najpopulárnejšou a najhlavnejšou sieťou je však stále Facebook, ktorý za dve dekády zažil obrovský vzostup, aj viaceré pády.
Ak sa pokúsite spomenúť si na vaše začiatky na Facebooku, možno sa vám vybavia početné statusy o tom, čo práve robíte, čo si myslíte, čo práve počúvate či pozeráte alebo kam cestujete. O množstve fotografií z párty, na ktorých vás priatelia škodoradostne označili ani nehovoriac.
Už len málokto si najmä v našom regióne ale spomenie, že prvé dva roky bol „TheFacebook“ prístupný iba študentom s e-mailovou adresou s koncovkou „.edu“. Facebook rástol raketovým tempom a už na konci roka 2004 mal na konte milión používateľov. O rok neskôr sa sieť presunula na novú doménu „Facebook.com“, čo ju stálo neuveriteľných 200-tisíc dolárov. Dnes takúto čiastku zarobí za doslova za pár minút.
Najväčším lákadlom siete bol v prvých rokoch tzv. „News Feed“, ktorý motivoval používateľov vracať sa na sieť aj niekoľkokrát do dňa, aby zistili, čo nové medzičasom zdieľali s ostatnými ich priatelia. Tento prúd príspevkov sa od tej doby ešte mnohokrát zmenil, zrejme však podľa málokoho k lepšiemu. Veľkou namotávkou bol napokon aj neskôr pridaný Chat, aplikácia pre prvé smartfóny a tablety a v neposlednom rade hry, od farmárčenia cez vojny mafií až po poker.
Trvalo niekoľko rokov, kým sa na obzore objavila potenciálna hrozba pre Facebook. Väčšina ľudí už mala vo vreckách smartfóny s obstojnými fotoaparátmi a o svoje zábery sa chceli podeliť so svetom, bez zbytočného balastu okolo toho. V roku 2010 tak vznikla sociálna sieť Instagram, ktorú Facebook takmer okamžite začal vnímať ako potenciálnu hrozbu pre svoje postavenie. Trvalo to iba dva roky, kým sa stal Instagram súčasťou Facebooku, za skromnú 1 miliardu dolárov.
Instagram už dnes pôsobí akoby bol od začiatku súčasťou Facebooku, podobne ako WhatsApp, ktorý Zuckerbergova spoločnosť odkúpila v roku 2014 za neuveriteľných 21,8 miliard dolárov. Niet sa čomu čudovať, WhatsApp podobne ako Instagram ohrozoval pozíciu Facebooku, v tomto prípade v oblasti četovania. A keď už mal Facebook nákupnú horúčku, v tom istom roku získal za dva miliardy dolárov aj spoločnosť Oculus, výrobcu headsetov pre virtuálnu realitu.
Nasledujúce roky si Facebook, Instagram a WhatsApp žili vlastnými životmi, postupne doplňované o nové funkcie s počiatočnými náznakmi ich vzájomného prepojenia. Na pozadí však primárne na Facebooku začal vznikať nový celosvetový problém, ktorý nemá jednoznačné riešenie dodnes.
Sociálne siete začali byť v globálnom merítku zneužívané na ovplyvňovanie verejnej mienky prostredníctvom dezinformácií, falošných účtov a trollích fariem. Facebook mal byť zneužitý na manipuláciu amerických volieb v roku 2016, ovplyvnenie hlasovania Veľkej Británie o vystúpení z Európskej únie a obdobné aktivity organizovaných skupín v rámci neho (ale aj iných sietí) možno vidieť aj dnes v súvislosti s aktuálne prebiehajúcimi vojenskými konfliktmi vo svete.
Máte na rukách krv.
americký senátor Lindsey GrahamMáte produkt, ktorý zabíja ľudí.
Dvadsiate výročie od vzniku svojej sociálnej siete oslávil Mark Zuckerberg na vypočúvaní pred americkým senátom, kde si od republikánskeho senátora Lindsey Grahama vypočul tvrdú kritiku spojenú s vyšetrovaním, či Facebook dostatočne chráni mladistvých pred sexuálnym zneužívaním, a kyberšikanou, za čo si od publika v sále vyslúžil búrlivý potlesk.
Sociálne siete sa postupne musia začať prispôsobovať prvým vážnejším reguláciám a to najmä v Európskej únii, ktorá si dala za cieľ šliapnuť týmto veľkým technologickým spoločnostiam na päty. Používateľská základňa sociálnej siete Facebook ako takej navyše z roka na rok starne a mladšie generácie už o ňu nemajú takmer žiaden záujem. Zatiaľ sa však zdá, že Meta dokáže týmto výzvam čeliť a pripravená je aj na budúcnosť, aspoň na takú, aká sa nám črtá dnes.
Zuckerberg dokázal mladšie generácie podchytiť prostredníctvom odkúpenej sociálnej siete Instagram, do ktorej bez zaváhania integruje populárne funkcie z konkurenčných platforiem, počnúc príbehmi cez nákupy až po filmové pásy. Meta zároveň investuje miliardy dolárov do vývoja virtuálnej a rozšírenej reality a niekoľko zaujímavých projektov má rozbehnutých aj vo sfére umelej inteligencie, ktorá za necelé dva roky postavila technologický svet takpovediac na hlavu.
Facebook za dve dekády svojej existencie prekonal viaceré turbulentné obdobia, no s miliardami aktívnych používateľov má zjavne ďaleko od akéhosi úpadku. Pokiaľ nám doterajšia schopnosť spoločnosti Meta obracať sa niečo naznačila, v istej forme tu zrejme Facebook bude s nami aj za ďalšie dve dekády. Či to bude v prostredí metaverza ako si to ešte donedávna presvedčene predstavoval Mark Zuckerberg, už ukáže iba čas.