Každé auto je iné, rovnako tak ako požiadavky motoristov. Pri niektorých modeloch je to stávka na istotu, iné vedia poriadne prekvapiť.
Posledne menované je presne prípad Seatu a jeho modelu Ateca. Veď uznajte – čím už môže zaujať 1-litrový benzíňák v dnešnej dobe plnej výkonu, dravého dizajnu a hybridného či dokonca elektrického pohonu?
Výhody
- výborné jazdné vlastnosti
- skvele odhlučnený interiér
- cena
Nevýhody
- podpriemerný zvuk z audiosystému
- tvrdé plasty v interiéri
- chýbal asistent mŕtveho uhla
Dostať na test vozidlo s manuálnou prevodovkou v najnižšej výbave nie je v našej redakcii príliš častý jav, prevažne testujeme autá v najvyššej výbave, s najsilnejšími motormi a všemožnými asistenčnými a technologickými vychytávkami.
Teraz nás mal o svojej kvalite presvedčiť trojvalec 1,0 TSI s výkonom 81kW/110 k s maximálnym krútiacim momentom 200 Nm vo výbave Reference Family a k tomu s manuálnou prevodovkou. Hovorí sa, že nie je nič lepšie, ako keď má mestské vozidlo automat, vyhnete sa tak neustálemu preraďovaniu. Na druhej strane, s výkonom 110 koní a v plne naloženej Atece do kopca trhať asfalt isto nebudeme. Tak čo teda môžete očakávať?
Základ je si vždy pri kúpe vozidlá uvedomiť, kde ho budete využívať a potom vyberať prvky a výbavu, pozerať na povolený cenový strop. Automobil, ktorý sme dostali na test, bol nakonfigurovaný tak, že by vyhovoval skutočne veľkému množstvu vodičov, žiadne pre mnohých znervozňujúce asistenčné služby – proste všetko čo potrebujete, ak nie ste zhýčkaní a už zvyknutí na asistentov v najvyšších výbavách vyššej triedy.
Potom môžete zažiť nečakané prekvapenie, kde ste nič výnimočné neočakávali a zrazu ste boli milo prekvapení ako my kultivovanosťou, dynamickosťou a plynulosťou jazdy našej testovačky. Všetko spolu hralo jednu melódiu od podvozku, radenia, pedálov, volantu. Jazdu sme si vychutnali na Šturci oboma smermi a auto bolo skutočne dobre zasadené na ceste, nemali sme pocit, že v ostrých zákrutách nedrží stopu. Na diaľnici pri bežných rýchlostiach 120 až 130 km/h sme nevnímali žiadne obmedzenie, samozrejme, zrýchlenie bolo adekvátne výkonu motora. Spotreba sa držala na veľmi prijateľných číslach. Za týždeň sme dosiahli priemer 6,2 l/100 km. Pri svižnej jazde BA/ZA na diaľnici sme namerali 6,6 l.
Jazda bola plynulá, kabína je dobre izolovaná od hluku a tak sme si mohli vychutnávať hudbu. Pri slovách vychutnávať treba naliať kalich pravdy, audiosystém nie je terno, ale čo by sme chceli za cenu 23 121 €. Ak to zhrnieme, 3-valcový motor fungoval nad očakávanie a na bežný presun po meste alebo cestách prvej triedy vystačil, nejde o to byť všade prvý, ale spoľahlivo sa dostať do cieľa a pritom si cestu užiť v podobe mimoriadne pohodovej jazdy.
Kompaktné SUV Seat Ateca neprináša žiadnu výraznú zmenu po facelifte, ide skôr o malé nie moc výrazné kozmetické úpravy ako aj technologické vylepšenia. Cieľom bolo auto omladiť, oživiť, čo sa automobilke podarilo. Vpredu vidieť novú povrchovú úpravu hmlových svetiel, zmeny tvaru nárazníka a masky chladiča. Zadná strana má zmenený anagram z veľkých tlačených písmen na písané, ktorý nám príde ako menej výrazný, ba až strácajúci sa, zmenený je i zadný nárazník so simulovanými vyvýšenými výstupmi výfuku. Ateca tiež dostala zadné svetlá s LED technológiou.
V interiéri bola vylepšená hlavne konektivita a infotainment. Istou zmenou prešiel aj prístrojový panel, ktorý vizuálne pôsobí uhladene. Palubná doska sa ovláda z volantu, ten je nový s množstvom gombíkov, ktoré keď si osvojíte, uľahčia ovládanie. V strede palubnej dosky je informačný systém, 8,25” farebný displej, ktorý zahŕňa Apple CarPlay a Android Auto. Klimatizácia sa nastavuje pod obrazovkou. Ateca má vpredu dva USB-C porty a 12 V zásuvku. Ďalej je vybavená digitálnym rádiopríjmom DAB, eCall – systémom núdzového volania. Vrchná časť palubnej dosky je z mäkkého materiálu, škoda, že spodná už nie. Napriek tomu interiér pôsobí vzdušne bez rušivých prvokov.
Seat Ateca vám poskytne dosť priestoru, vodič aj spolujazdec ocenia pohodlné a dobre tvarované predné sedadlá, veľké okná prepúšťajú dosť svetla, čo napomáha vyvolať pocit vzdušnosti a nám sa to páčilo. Dnes sa často stáva, že hoc ste v pomerne veľkom vozidle, máte pocit stiesnenosti. Vzadu sú tri miesta, no pohodlnú jazdu si skôr vychutnajú len dvaja pasažieri, ktorí budú mať dosť miesta na nohy, i nad hlavou.
Pochváliť musíme otváranie veľkých zadných dverí, ktoré umožnia skutočne pohodlné nastupovanie, vystupovanie či ukladanie vecí na zadné sedadlá. Kufor s objemom 510 l je akurát na batožinu jednej rodiny, ktorá sa nemusí obmedzovať pri balení ak ide dovolenkovať. Nie je problém previesť i väčší náklad, po sklopení zadných sedadiel dostanete 1 600-litrový batožinový priestor!
Seat Ateca patrí do segmentu C-SUV, teda je v skupine vozidiel, kde je najväčší nárast predaja, no zároveň aj najväčší počet konkurentov, súperov, s ktorými musí Ateca zabojovať o priazeň motoristov. Jeho priamymi rivalmi sú napríklad Volkswagen Tiguan, Škoda Karoq, ktorých vidieť na našich cestách oveľa častejšie.
Napriek množstvu konkurenčných modelov v tomto segmente môžeme povedať, že toto vozidlo dokáže zaliezť pod kožu a jednoznačne nám bolo smutno sa s ním rozlúčiť. Dokonca oslovil našu kolegyňu natoľko, že sa dostal do užšieho výberu. Ak práve teraz hľadáte SUV v dobrej cene, s výbornými jazdnými vlastnosťami, dostatočne veľkým priestorom, oplatí sa zacieliť svoju pozornosť na Seat Ateca. Jeho cena začína od 22 520 €.