Scania spolupracuje so spoločnosťou HAVI na pilotnom projekte, ktorý premiérovo ukáže výhody, aj prípadné úskalia autonómnej nákladnej dopravy na verejných komunikáciách. Nasadenie bude prebiehať v rámci bežnej premávky s cieľom zistiť, či sa autonómne vozidlá hodia na prepravu medzi logistickými centrami.
Ide o prvý podobný projekt v Európe pri ktorom budú Scania a HAVI skúšať plne autonómne vozidlo v bežnej premávke medzi dvoma logistickými centrami. V tomto prípade sa bude nákladný automobil pohybovať na 300 kilometrovej trase medzi švédskymi mestami Södertälje a Jönköping. Keďže ide o pilotný projekt, prvú a poslednú míľu tohto reťazca zaistia vozidlá so živým vodičom.
Podľa Scanie je pilotný projekt prvým krokom, ktorý má ukázať, že autonómne vozidlá môžu byť použiteľnou súčasťou prepravných reťazcov medzi logistickými centrami a obom spoločnostiam má pomôcť s vyhodnotením efektivity nasadenia takýchto vozidiel v rámci ich flotíl.
Takáto informácia znie v dnešnej dobe už pomerne alibisticky, pretože vývoj autopilotov naprieč globálnym sektorom automobilového priemyslu natoľko pokročil, že efektivita autonómnej dopravy je neoddiskutovateľná. Pri diaľkovej doprave medzi logistickými centrami, ktoré sa obvykle nachádzajú na okrajoch miest, teda mimo komplikovaných dopravných situácií, to platí dvojnásobne.
Neprekvapuje preto, že príprave a testovaniu autonómnych kamiónov a dodávok sa venuje množstvo automobiliek po celom svete, aj keď prístupy sú rôzne.
Určite je však dobré, že sa prvé lastovičky prebúdzajú aj v Európe, pretože autonómna doprava pomôže vyriešiť nejeden problém dopravných spoločností.
Robert Melin Mori, projektový manažér spoločnosti Scania, ktorý je za projekt zodpovedný to charakterizoval slovami:
„Vieme, že v nasledujúcich rokoch prejde celý prepravný systém zásadnou zmenou. Celé odvetvie čelí výzvam v podobe nedostatku vodičov a klesajúcich marží, prechod k autonómnym vozidlám tak musí nastať okamžite. Autonómnu prevádzku sa musíme naučiť chápať už teraz, aby sme boli pripravení na chvíľu, keď bude pripravená aj samotná technológia. Veríme, že tento pilotný projekt bude skutočne zásadným krokom.“
HAVI je v tomto projekte pre Scaniu prirodzeným partnerom. Firmy spolupracujú na rade projektov zameraných na budúcnosť a elektrifikáciu nákladnej dopravy, zníženie uhlíkovej stopy prepravných systémov a snažia sa skúmať riešenia, ktoré môžu zvýšiť efektivitu a udržateľnosť nákladnej prepravy.