- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 12.5.2024
Sand Land a Unicorn Overlord - nové značky s pútavými svetmi a inou hrateľnosťou
Mnohí hráči reptajú, že vychádzajú len samé pokračovania starých sérií. Ale v hernej produkcii sa nájdu aj vzácne pokusy, kedy sa tím rozhodne tvoriť od začiatku.
V prípade Sand Land ide o adaptáciu nového seriálu/filmu, Unicorn Overlord je nová taktická chuťovka.
Sand Land – nový japonský ošiaľ
Sand Land je síce manga z roka 2000, ale výraznú popularitu nabrala za posledný rok. Vlani v auguste sa do kín dostal japonský film a neskôr nasledovala animovaná séria Sand Land: The Series, ktorú môžete prelúskať aj na Disney+. Alebo si môžete dopriať videohernú podobu a zobrať akciu do vlastných rúk.
Videoherný Sand Land má výhodu, že kopíruje v prvej fáze mangu, potom sa rozšíri do nových sfér, podobne ako seriál. V zásade ho nasleduje vrátane zvratov, vysvetľovania i motivácie postáv. Odohrá sa vo svete, kde na jednej strane partička démonov rieši svoje záležitosti (hrdinom je princ Beelzebub, jeho tatkom je priamo Lucifer, inak šéf istého mestečka) a snaží sa kradnúť vodu od mocného chlapíka, zatiaľ čo ostatní ľudia sú vydaní napospas osudu a neuveriteľnému suchu (preto aj démoni občas zmäknú a pár fľašiek vody ľudkom hodia).
Všetko sa mení v momente, keď ku démonom dorazí Sheriff Rao, venuje partičke hernú konzolu a prosí o pomoc, či by s ním išli na výpravu ku Legendárnemu prameňu. Beelzebub berie mentora Thiefa a toto trio postupne nachádza mestečká, utečie pažravým piesočným červom a iným nebezpečenstvám a snaží sa nájsť bájne miesto plné vody. Ich púť je akčná, dobrodružná, plná zastávok na odhaľovanie tajných jaskýň či opustených dediniek, ale dorazia aj na prah civilizácie.
Jedna vec je putovanie vpred – druhá obzeranie sa vzad, séria flashbackov vám vysvetlí, čo sa v minulosti dialo a nie je to pekný pohľad. Za spustošenú zem môžu totiž ľudia, vojenské konflikty, snaha drancovať, aj získať prírodné zdroje vo svoj prospech. Keď prídu témy genocídy, traumy z vojen či chamtivosť, nie je to ľahké sledovanie. Ale na druhej strane púť trojice je miestami zábavná, inokedy úsmevná a Japonci opäť raz namiešali dobrý dejový mix.
Trio korzuje pustatinou najprv na tragáči, no neskôr sa uvoľnia aj ďalšie dopravné prostriedky. A pohyb na kolesách jednou z najlepších devíz hry: motorky, buginy, neskôr aj tanky a ozbrojené mašiny. Všetko sa dá vyskúšať, neskôr aj vylepšiť a ovládanie je pomerne intuitívne, čo je plus. Z vozidla sa však dá ľubovoľne vystúpiť a vtedy prebieha akčná adventúra na nohách.
To už nastúpi spovedanie postáv, vedenie rôznych dialógov a pátranie, keď sa niečo potrebujete dozvieť. Potom riešenie šmeliny s obchodníkmi (po ceste narazíte na desiatky predmetov), ktorý majú sortiment od výmyslu sveta (akurát vy najprv málo peňazí). A keď sa vydáte za brány dediniek, budete skúmať rôzne vrcholy hôr či jaskyne, kde čakajú truhlice, poklady a šrot. No tie nebudú vydané len tak zadarmo – okolo jaskýň či na planinách nájdete kopu príšer (označených levelmi), do ktorých sa môžete pustiť a bude boj!
Ten je napokon relatívne jednoduchý. Máte ľahšie (rýchlejšie údery) a aj ťažšie. Budete môcť blokovať, aj využiť raz za čas nejaké špeciality, zväčša mocnejšie zásahy na tuhších nepriateľov. Keďže sa level oponentov prispôsobuje vášmu, stále máte pred sebou zhruba podobnú výzvu – Beelzebub sa nedá precvičiť tak, že potom príde do úvodnej lokalite a zmastíte všetkých na jednu ranu. Aspoň v tom vidieť, že svet sa vyvíja spolu s vami.
Súčasťou hry sú aj stealth sekvencie, kde sa snažíte niekam plížiť, nenápadne dostať alebo čosi získať. Nie je to úplne márny pokus, ale po jednej-dvoch pasážach sa vám zunuje a vyhľadávať ich úplne nebudete. Stealth do počtu, bez ktorého by sa hra zaobišla, čo už.
Hlavnou devízou sú však vozidlá a práca s nimi. Ich nachádzanie, vylepšovanie, pestovanie a úprava alebo aj boj s nimi. Jedna vec sú typy: motorka sa ovláda inak ako ťažkotonážny tank. Bugina je dobrá na niečo, úvodný tragáč zase na iné aktivity. Púšť je obrovská, takže svetovú mapu si užijete dosýta (hoci neskôr budete radi za rýchle cestovanie). Samotný boj s mašinami je pomerne dobrý a intuitívny (opäť pomáha ovládanie). Je rozdiel, či pálite z obrneného tanku alebo bežnej dodávky.
Veľké čaro hry spočíva v nastavovaní a úprave vozidiel. Preto od začiatku nachádzate množstvo surovín a súčastiek – tie potom smerujú do autíčok či bojových mašín. Ich vývoj je neraz zaujímavejší ako postáv, to je iba akčná sekačka. Ale taký boj na kolesách zaberie viac.
Sand Land obsahuje hlavné príbehové misie – a má aj slušný počet vedľajších. Pri nich však čakajte bežnú náplň (niečo zohnať, zobrať alebo zachrániť vs. bojovať). Spočiatku som ich plnil všetky, neskôr niektoré – je ťažké odpútať sa od príbehových, ktoré sú podstatne lepšie.
Pri Sand Land sa môže zdať, že autori využili súčasný humbug okolo filmu či seriálu a narýchlo k nim spravili hru – ale zdanie klame, Sand Land je viac ako prílepok, je to solídna akčná RPG na 25-30 hodín. A ak si seriál nepozriete či mangu neprečítate, užijete si ju rovnako, ak nie viac.
PLUSY: zaujímavý svet, dobrý pútavý dej, netradiční hrdinovia, rýchle súboje, práca i boj s vozidlami, dobrý sprievodca k filmu či seriálu
MÍNUSY: stealth sekvencie, niektoré vedľajšie questy
Sand Land vyšiel 26. apríla 2024 na PS5, PS4, Xbox Series a PC.
Unicorn Overlord – stratégia pre vytrvalcov
Hry od tímu Vanillaware spoznáte už na prvý pohľad. Títo borci preferujú najmä 2D pohľad, pomalšie tempo, ale ich počiny majú skvelú atmosféru. Dávajú si načas, ale dokážu vás vtiahnuť, zahrať si ďalšiu hodinu – a naopak, ťažko sa od nich odlepíte, najmä pri premakaných súbojoch.
Príbeh začína zhurta – na svetovej mape je niekoľko kráľovstiev, no matka princa Alaina podľahne vpádu zlého vládcu Valmora a jeho Zenoiranskej ríši. Dej štartuje odlúčením – keď sa kráľovná vidí posledný raz so synom a on odcvála so svojím generálom na odľahlý ostrov. Za pár rokov však Valmor ovládne takmer celý svet (okrem ostrova) a netrvá dlho, kým sa zlovestné jedntky dostanú aj sem. To už je Alain starší a berie osud do svojich rúk: chce opäť získať trón svojej zeme a oslobodiť aj ďalšie časti sveta od útlaku. Tak začína vznikať výrazný odpor a spolu s ním sa začínajú odkrývať aj magické elementy – a ku slovu sa dostane aj titulný jednorožec…
Narácia si dáva načas a nepatrí síce medzi najlepšie v histórii videohier, no stále vás čosi motivuje čítať ďalšie dialógy, hrať a spoznávať stále nové postavy. Môže za to fajn scenár i štruktúra hry: chvíľu sledujete kapitoly príbehu, potom cválate po svetovej mape a neskôr dôjde aj na bojové sekvencie.
Svetová mapa je kľúčová a chvíľu vám bude trvať, kým sa na nej naučíte orientovať – kde sú jednotky, kde mestečká a čo treba obsadiť, kam cválať a čo dobyť. Ale dajte tomu chvíľu a pochopíte, ako sa vaše šíky vojakov rozkladajú a čo na koho funguje. Ako v správnej stratégii treba pochopiť, že kavaléria je dobrá proti bežným jednotkám, ale zase na kavalériu funguje niečo iné. Prídu silnejšie, odolnejšie druhy vojakov, aj tie zamerané na kvantitu. Do toho si miešate skupiny zložené z viacerých typov – na čele je vždy veliteľ a ešte aj samotná skupina môže mať rozmanito rozdelených bojovníkov: sami rozhodnete, kto bude vzadu, kto v strede a kto vpredu, to všetko má vplyv na boj.
Na mape treba začať získavať prevahu, jednotky a porážať všetko červené. Tým, že oslobodzujete dobytú krajinu, stoja proti vám mnohí. Ale keď oslobodíte pár dedín či pevností, zrazu sa začne karta obracať a máte aj vy lepší výber a budete môcť naberať viac jednotiek i typov. A v tom je skvelé čaro hry – začínate v malom, ale tie možnosti sa razantne rozširujú.
Na svetovej mape sa hýbete v reálnom čase – t.j. vy aj protivníci. Funguje to ale tak, že pohyb plánujete: akoby bola hra pauzovaná, vy zadáte jednotlivé príkazy všetkým jednotkám (ty zaútoč v prístave, ty obráň les alebo dedinu) a baaaaang, potom sa dá všetko do pohybu v rovnakom čase. Pri plánovaní treba brať do úvahy aj terénne prekážky či možnosti: strážne veže či pevnosti sa dajú využiť počas boja.
Keď neskôr dostanete katapulty či možnosť budovania barikád, boje sa sčasti spomalia a ide sa do tvrdšej taktiky ako keď iba proti sebe cválajú kone či pešiaci. A aby toho nebolo málo, možnosti jednotiek ovplyvní aj stamina – kto má viac, má lepšiu výdrž, zatiaľ čo ostatní musia častejšie oddychovať. Na pochopenie toho nie je málo, ale Unicorn Overlord postupne vysvetľuje a predstavuje svoje mechaniky.
Prirodzene, kľúčové bude naštudovať si jednotlivé možnosti jednotiek a povolaní. Tzv. Hoplite (ťažkoodenec) je pomalý, ale riadne silný. Rytieri môžu byť odolní proti mágii alebo lepšie vyzbrojení proti veľkým počtom pešiakov. A neskôr sa dostane ku slovu a ťahom aj mágia a ňou vybavené jednotky u vás, aj protivníka.
Keď spustíte ťah, jednotky sa dajú do pohybu a pri narazení na nepriateľa prebieha boj. Na ten sa zväčša pozeráte a už vopred vidíte možnosti vývoja – či a koľko zdravia stratíte vy a koľko nepriateľ. Ak budete hrať už bitku po stý raz, je možné, že sledovanie aj preskočíte, čo je v poriadku. Práve tu sa však ukáže krásna 2D grafika s osobitou atmosférou, akú vidieť na obrázkoch. V tomto pohľade sa odohrávajú aj všetky dialógy či medziscény, ktorých je fakt dosť a niekedy je hra riadne ukecaná.
V tom smere sa treba pripraviť na mix dejových minút a strategických porcií. Ale chuť získať späť svoje kráľovstvo vás neopustí, ak viete do čoho idete. Stratégia s RPG prvkami, aká nechodí často, to je Unicorn Overlord.
PLUSY: dobrý dejový náčrt a chuť ho objavovať, spracovanie svetovej mapy a taktických možností, rozmanité jednotky a ich nasadenie, mapy plné výziev a nečakaných momentov, 2D grafika
MÍNUSY: občas zbytočne ukecané, pomalšie tempo
Unicorn Overlord vyšiel 8. marca 2024 na Switch, PS5, PS4 a Xbox Series.