Hoci Apple pridáva do svojho portfólia 4 smartfóny ročne, vo svete žnú taký extrémny úspech, že sa dlhodobo značka držala na druhom mieste v predajnosti. Až do minulého roka.
Apple totiž z pomyselného trónu za rok 2023 zosadilo iného giganta, juhokórejský Samsung. Ten, pre zaujímavosť, ročne predstaví zhruba 5x viac smartfónov ako Apple.
Samsung ale nie je výnimkou, podobné počty každý rok predstavujú aj ostatní renomovaní výrobcovia. Výnimkou, že na veľké predaje je nutné mať veľa modelov, je práve Apple. Aktuálne má v predaji oficiálne 8 smartfónov, z toho štyri nové iPhone 15, no dopredáva ešte iPhone 14 a 14 Plus, iPhone 13 a iPhone SE. Oficiálne. V e-shopoch po celom svete i u nás nájdete iPhonov podstatne viac.
Okrem iného je podľa oboch analytických spoločností rok 2023 negatívny v tom, že trh klesal medziročne o cca 3-4 %, hoci v poslednom kvartáli sa objavil slušný, vyše 8 % medziročný nárast predajov. Je tak možné očakávať, že v roku 2024 sa predaje ešte zvýšia a rok 2024 konečne zlomí negatívnu bilanciu posledných rokov. Trh pritom klesal posledných 7 kvartálov za sebou, až Q4 2023 bol konečne lepší.
Predaje 2023 | Podiel na trhu 2023 | Predaje 2022 | Podiel na trhu 2022 | 2023/2022 | |
Apple | 234,6 | 20,10 % | 226,3 | 18,80 % | 3,70 % |
Samsung | 226,6 | 19,40 % | 262,2 | 21,70 % | -13,60 % |
Xiaomi | 145,9 | 12,50 % | 153,2 | 12,70 % | -4,70 % |
OPPO | 103,1 | 8,80 % | 114,4 | 9,50 % | -9,90 % |
Transsion | 94,9 | 8,10 % | 72,6 | 6,00 % | 30,80 % |
Ostatní | 361,8 | 31,00 % | 377,2 | 31,30 % | -4,10 % |
Spolu | 1 166,9 | 100,00 % | 1 205,9 | 100,00 % | -3,20 % |
Samsungu sa v minulom roku nedarilo najviac spomedzi prvej päťky. Medziročný pokles predajov má byť podľa IDC až na úrovni 13,6 % čo predstavuje pokles predaja o 35,6 milióna kusov smartfónov. Aj to spôsobilo, že hoci Apple narástli predaje len o 3,7 %, resp. 8,3 milióna kusov, s celkovým trhovým podielom vyše 20 % sa stalo jednotkou. Po 13 rokoch dominancie juhokórejského výrobcu.
Okrem Samsungu medziročne s predajmi z prvej päťky kleslo aj Xiaomi o 7,3 milióna kusov, resp. 4,7 %, ale ešte výraznejšie kleslo aj OPPO, a to až o 11,3 milióna kusov, resp. 9,9 %. Naopak, najvýraznejšie sa darilo u nás neznámej firme Transsion z Číny, ktorej sa extrémne darí v Afrike a na Blízkom východe. Predaje jej narástli o takmer 31 %.
Mierne odlišný pohľad má na predaje Canalys. Ten nezverejňuje odhady čísiel, aj rovno trhový podiel. Aj v tomto prípade sa ale najlepšie darilo Apple so zhruba 20 % podielom na trhu. Podobný, no o čosi nižší podiel na trhu mal Samsung, nasleduje Xiaomi na treťom mieste. Štvrté a piate miesto si vymenili Transsion a OPPO.
Podiel na trhu 2023 | |
Apple | 20 % |
Samsung | 20 % |
Xiaomi | 13 % |
Transsion | 9 % |
OPPO | 8 % |
Hoci sa Apple dostalo na čelo rebríčka za rok 2023, trhu jednoznačne dominujú smartfóny z Číny. Ak má Apple a Samsung trhový podiel na úrovni 40 %, prakticky zvyšok trhu ovládajú čínske značky. Niekoľko percent si síce môže uchmatnúť ešte japonské Sony či iné značky mimo Číny, no bavíme sa o percentách, resp. zlomkoch percent.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.