Firma Blue Origin, ktorú založil šéf Amazonu a jeden z najbohatších pozemšťanov Jeff Bezos, sa do povedomia zapísala svojim zámerom lietať na hranicu vesmíru s turistami.
Kapsulu s pasažiermi má do výšky zhruba 100 km vyniesť viacnásobne použiteľná raketa New Shepard a kabína má následne pristáť na padákoch.
Len minulý týždeň, 23. januára firma uskutočnila desiaty úspešný testovací štart v rámci misie s označením NS-10. Kabína pri ňom vystúpila do výšky 107 km a pristála na padákoch. Raketa sa takisto úspešne vrátila a po motorickom brzdení pristála na plošine. S ľuďmi chce Blue Origin komerčne lietať do konca tohto roku.
Náhrada za ruské RD-180 z 3D tlačiarne
Hoci aj pri lete NS-10 vyniesla raketa za hranice stratosféry nešpecifikovaný užitočný náklad pre NASA, Jeff Bezos má s kozmickou dopravou podstatne väčšie plány. Naplniť by ich mala nová dvojstupňová raketa New Glenn, využívajúca výkonné motory BE-4 vlastnej výroby. Blue Origin ich už úspešne otestovala.
Teraz Blue Origin oficiálne začala s výstavbou fabriky na raketové motory v meste Huntsville, v štáte Alabama. Vyrábať bude motory pre svoj dvojstupňový systém New Glenn, aj pre novú raketu Vulcan Centaur spoločnosti United Launch Alliance (ULA).
Podľa portálu AL.com by v zariadení v Huntsville, pre svoju dlhoročnú históriu spojenú s projektmi vesmírnych letov niekedy nazývanom aj „Rocket City“, malo nájsť prácu približne 300-400 zamestnancov. Výroba motorov BE-3 a BE-4 by pritom mala byť vysoko automatizovaná.
ULA, ktorá je spoločným podnikom Boeingu a Lockheed Martin, plánuje raketou Vulcan Centaur nahradiť svoju súčasnú radu nosičov Atlas a Delta. Pri raketách Atlas navyše používa ruské raketové motory RD-180. Je preto odkázaná na ich dovoz z krajiny, na ktorú USA uvalili ekonomické sankcie.
Výber motora BE-4 pre nový systém v septembri 2018 bol rozhodujúcim faktorom pre výstavbu továrne Blue Origin v Alabame. Motory BE-4 budú použité aj v prvom stupni rakety New Glenn, pričom jej druhý stupeň bude používať motory BE-3U.
Vo vesmíre do dvoch rokov
Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Blue Origin Boba Smitha by továreň mala byť schopná produkovať „desiatky“ raketových motorov ročne. Motory si Blue Origin vyvíja a kompletne vyrába sama, takže nie je odkázaná na subdodávky jednotlivých dielov. Pri ich výrobe vo veľkej miere využíva technológiu 3D tlače.
ZDROJ | ULASmith tiež uviedol, že Blue Origin pracuje na dohode s NASA, aby prevzala budovu 4670 v Marshall Space Flight Center v Huntsville. Tieto priestory v minulosti NASA používala na testovanie motorov Saturn V a raketoplánov. Nie je preto prekvapením, že Blue Origin by budovu chcel použiť na akceptačné testy motorov BE-4 a BE-3U.
Denník Seattle Times poznamenal, že nosné rakety New Glenn a Vulcan Centaur boli vybrané americkými leteckými silami pre budúce misie národnej bezpečnosti, ktoré by mohli „ukončiť aktuálnu závislosť USA na používaní ruských motorov RD-180 pri kritických štartoch špeciálnych misií.“
Treba však poznamenať, že okrem ULA už dostala dôveru armády a orgánov národnej bezpečnosti USA aj SpaceX, ktorá si takisto sama vyrába motory Merlin pre svoje rakety Falcon/Falcon Heavy a má už vyvinutý aj najvýkonnejší motor Raptor. Ten je určený pre novú raketu BFR a medziplanetárnu kozmickú loď Starship.
Blue Origin plánuje v roku 2019 vykonať prvý posádkový test svojej súčasnej suborbitálnej rakety New Shepard a zároveň dúfa, že prvý let nosiča New Glenn do vesmíru sa uskutoční do roku 2021. V rovnakom období by mala byť k dispozícii aj nosná raketa Vulcan Centaur od ULA.