Svet je stále zhrozený Ruskou inváziou na Ukrajinu. Všemožne sa snažia pomáhať aj veľké technologické spoločnosti ako Alphabet a Meta, ktoré sprísňujú používanie svojich nástrojov na ruskom území.
Spoločnosť Alphabet, materská spoločnosť Google, zakázala ruskému štátnemu mediálnemu kanálu RT (Russia Today) a ďalším kanálom prijímať peniaze za reklamy na ich webových stránkach, v aplikáciách a videách na YouTube.
Koná tak s odvolaním sa na mimoriadne okolnosti a uviedla, že na YouTube pozastavuje schopnosť mnohých kanálov speňažovať svoje videá.
Google tiež bráni krajinou financovaným médiám používať svoju reklamnú technológiu na generovanie príjmov na svojich vlastných webových stránkach a aplikáciách.
Okrem toho ruské médiá nebudú môcť nakupovať reklamy prostredníctvom nástrojov Google ani umiestňovať reklamy v jeho službách. Rusko získalo odhadom 7 až 32 miliónov dolárov v priebehu dvoch rokov z reklám na 26 kanáloch YouTube, ktoré samo podporovalo.
Rovnaký postoj má aj spoločnosť Meta. Facebook blokuje štátnym ruským médiám inzerovať a speňažovať obsah. Dôvodom je opäť konflikt na Ukrajine.
Šéf bezpečnostnej politiky Facebooku Nathaniel Gleicher prostredníctvom Twitteru odkázal, že zakazujú ruským štátnym médiám zobrazovať reklamy alebo speňažovať obsah na platforme Facebook.
1/ We are now prohibiting Russian state media from running ads or monetizing on our platform anywhere in the world. We also continue to apply labels to additional Russian state media. These changes have already begun rolling out and will continue into the weekend.
— Nathaniel Gleicher (@ngleicher) February 26, 2022
Na Ukrajine tiež zaviedol funkciu s názvom nástroj na jedno kliknutie (one-click tool), ktorá používateľom umožňuje uzamknúť si profily, takže ktokoľvek okrem priateľov si nemôže prezerať ich príspevky, fotografie a stories. Niečo podobné Facebook spustil počas krízy v Afganistane v auguste 2021.
Je to ďalší krok, pretože Rusko už čiastočne zablokovalo prístup k Facebooku, pričom sociálna sieť obmedzila štyri účty úzko spojené s ruskými médiami. Ruský regulátor pre technológie a komunikáciu nariadil Facebooku, aby zastavil kontrolu faktov a označovanie obsahu z ruských štátnych médií, ale tomu americký gigant Meta odmietol vyhovieť.
Rusko tak čelí ďalším sankciám a sami sme zvedaví, kam sa až tieto sankcie posunú a ako veľmi Rusko zasiahnu. Alphabet aj Meta stále môžu svoje podmienky a fungovanie ešte viac sprísniť.