Francúzska revolúcia je vďačná téma v literatúre, občas filmoch, no do hrách sa dostáva len sporadicky. Teraz sa jej však chopilo štúdio zodpovedné za rozmanité RPG hry a prináša zaujímavý zvrat.
Steelrising sa totiž odohráva v roku 1789, kedy Maria Antoinetta ostáva uväznená v izbe, no dostane nápad. Do Paríža posiela svoju mechanickú spoločníčku, aby zistila čo sa deje.
Zlom príde v tom, že za mecha hráte priamo vy. Takže spočiatku to funguje tak, že si vytvoríte postavu s rôznymi vizuálnymi nastaveniami a idete do záhrad, ktoré slúžia ako tutoriál a učíte sa hrať. Čo však majú znamenať všetky robotické postavy? To je už variácia autorov alternatívnej verzie histórie, kde sú síce revolucionári, ale aj vražedné stroje v uliciach. A vaša postava môže mať rozličné povolanie, ktoré odlíši hrateľnosť: bodyguard má tvrdé údery, ale tanečník je oveľa obratnejší a alchymista dokáže aj liečiť i bojovať na väčšiu diaľku cez rôzne pomôcky.
Toto je akčná RPG s pomalším súbojovým systémom. Bojujete v reálnom čase, ukazovateľ zdravia je krátky a ako mechanická bytosť musíte sledovať aj svoju výdrž (alternuje staminu). Čím viac sa zaháňate, tým skôr sa môžete prehriať – a sekundy prehriatia sú mimoriadne cenné, lebo vtedy neurobíte nič. Preto treba v boji pozorne sledovať oba ukazovatele (zdravie červené, výdrž zelená). Ale bojuje sa pomaly. Máte ľahší úder, aj ťažší, no obratnosť je pomerne nízka, nepriatelia udierajú silno, takže ak si zle načasujete údery, môžete prísť rýchlo o život. Občas si vypomôžete ľstivým stealth útokom zozadu, no keď bojujete napriamo, treba sa mať na pozore. Pri voľbe postavy si môžete vybrať aj špeciálny uder/taktiku – v mojom prípade štít, ktorý je dobrý na tlmenie útokov a pri troche šikovnosti aj odrazenie naspäť.
Steelrising je príbuzný Souls a Elden Ring hier. Počas bojov zbierate vzácnu Anima esenciu. Ak náhodou zomriete, tak o ňu prídete. Ale ak stihnete na svoje miesto smrti prísť včas, tak si ju opäť zoberiete. No ak už umriete druhý raz, je nadobro stratená. A už v prvých záhradách sa viete dostať niekedy do zapeklitých chvíľ a Animu strácate. Môžete skúsiť taktiku a chvíľku ju zbierať do zásoby, vylepšiť si atribúty a potom ísť ďalej.
Lebo postava má rozličné vlastnosti a za tisícku Animy (neskôr vyššie hodnoty) si môžete zlepšiť zdravie, silu či iné atribúty. Takto sa hra mierne uľahčí, no nečakajte výrazné skoky vpred ako v iných RPG hrách. Tu sa dá len ťažko „prelevelovať“ postava, musíte pracovať so systémom. Našťastie však Steelrising prináša po viac ako 10 rokoch parádne vylepšenie pre všetkých casual či menej trpezlivých hráčov a obtiažnosť sa dá konečne výrazne upraviť tak, aby bola hra oveľa viac hrateľná a netrestala vás až príliš.
Assist mód vám totiž umožní viaceré uľahčenia. Napríklad možnosť, že o Animu nikdy neprídete. Drobná, ale veľmi dobrá pomôcka. Alebo si môžete zvoliť, že sa vám bude rýchlejšia nabíjať výdrž, prípadne sa nikdy neprehrejete – to je veľká pomoc pre náruživých bojovníkov. A napokon takmer cheat: nastaviť sa dajú menšie zásahy nepriateľov, až do 100%, kedy vás vlastne nezrania. Áno, je to sčasti podraz, ale konečne je to šanca prejsť hrou a nestarať sa o desiatky či stovky smrtí. Možnosť objavovať svet a voliť si obtiažnosť podľa seba je úžasná pozvánka a rozhodne ma hra udrží dlhšie ako iné tuhé kúsky žánru. Nemusí sedieť hardcore hráčom – ale tí si môžu Assist mód vypnúť a získať achievementy navyše.
Paríž je zaujímavá lokalita a odhalí viaceré zákutia. Zo záhrad sa dostanete aj k rieke, do samotnej metropoly, no nájdu sa aj katakomby či bane. Steelrising nemá otvorený svet, ale štruktúra lokalít je solídna. Niekedy je cesta jasná, inokedy sa kľukatí; môžete sa túlať po chodbách, nájsť predmety, prípadne skratky. Záchytné body v podobe sôch majú rozmanitú funkciu – vždy ste radi, keď k nejakej doputujete a aktivujete ju. Práve tam si môžete kupovať vylepšenia, získať plné zdravie, no zároveň sa obnovia aj všetci nepriatelia v lokalite.
Boje priamo riešite v teréne, žiadne iné obrazovky či skryté nebezpečenstvá: nepriateľov vidíte aj v diaľke, takže si sami môžete zvoliť či ich obídete, využijete stealth alebo priame útoky. Akurát si ich neberte naraz veľa, už jeden býva náročný, nehovoriac o dvoch-troch naraz. A bossovia sú ešte ťažší, menší i väčší, ktorým trčí ukazovateľ zdravia cez kus obrazovky. Pri nich už budete hľadať väčšiu taktiku a najmä ťažiť zo znalosti lokality. Boj nemá toľko možností: pár druhov úderov, predmetov ako bomby či liečivé oleje.
A vybrané predmety sú dôležité aj v teréne – keď nájdete polorozbité steny, dajú sa niečím preraziť (akési baranidlo). Na vyššie miesta či balkóny poslúži šikovný hák. Akurát hra má presne dané, ktoré sú aktívne. No a napokon sú tu miesta, kde môže robot výrazne zrýchliť.
Steelrising je graficky solídna hra aj na novších konzolách. Xbox Series verzia dobre zvláda revolúciu, Paríž a historickú grafiku. Navyše je tu aj kvalitná orchestrálna hudba, kde sa občas pridajú vokály, čo posilní pocit z konca 18. storočia. Miešanie historických a fantasy prvkov je dobre skĺbené, sú celkom umne vložení.
Tento projekt je asi najlepšou RPG štúdia Spiders (Bound by Flame, GreedFall). Cením si na ňom najmä oveľa väčšiu prístupnosť v žánri i kopu dobrých nápadov. Nie je to obrovská hra a ku koncu sa jej opakuje náplň, no na 15-20 hodín celkom vystačí.
Výhody
- netradičné prostredie a málo využitá historická éra
- vkladanie mecha prvkov do tradičného prostredia
- voľba povolaní a ich možností
- vývoj postavy a výbavy
- súbojový systém je náročný, no funkčný
- nastavovanie obtiažnosti a pomôcok sprístupňuje hru
Nevýhody
- niekedy sa v lokalitách strácate, aj keď sú takmer lineárne
- v druhej polovici mierny stereotyp