Reklama

Robert Hatala: Budeme mať elektromobil v každej kategórii

Roman Calík

V Mercedes-Benz pôsobí Robert Hatala už od roku 2005 a vie o každom aute výrobcu, ktoré sa na Slovensku aktuálne predáva. Z pozície vedúceho predaja osobných motorových vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia vníma zmeny, ktoré prináša elektromobilita. Boli sme zvedaví nielen na elektrifikáciu modelov, ale aj na to, za čo si najradšej priplácate pri kúpe nového auta.

Mercedes-Benz prišiel v tomto roku so svojím prvým čisto elektrickým modelom pod značkou EQ. Prečo je váš prvý EQ elektromobil (model EQC) práve z kategórie SUV a nie malé mestské auto, napríklad odvodené od Triedy A?

EQC síce prichádza ako prvý model pod značkou EQ, ale nie je prvým čisto elektrickým modelom v našej ponuke. Už máme za sebou dve generácie plne elektrického modelu Mercedes-Benz Triedy B, pričom tá predchádzajúca sa predávala aj na Slovensku. Máme v portfóliu aj značku smart, kde je aktuálne v ponuke už tretia generácia čisto elektrických automobilov.

Dokonca smart je prvou značkou na svete, ktorá prešla z klasických spaľovacích motorov kompletne iba na čisto elektrický pohon. Trendom je, že celá Európa i svet preferuje SUV modely. Práve preto je uvedenie modelu EQC, do istej miery odvodeného od GLC, prirodzeným vývojom a reakciou na dopyt trhu. Veľkosťou zapadá presne do požiadaviek zákazníkov a i cena je vzhľadom na plne elektrický pohon akceptovateľná.

V redakcii TECHBOX sme z EQC nadšení. Považujeme ho v súčasnosti za najlepší prémiový elektromobil. Prekvapila nás práve aj cena, spomedzi priamych konkurentov vychádza najvýhodnejšie, ako je to možné?

Za priamu konkurenciu EQC považujem najmä Audi e-tron. Tento model je však rozmerovo väčší, zrejme preto i cena je  vyššia. My sme mali záujem dodať dostupnú elektromobilitu, preto sme hľadali cenu, ktorú budú zákazníci akceptovať. Ide o priekopnícku technológiu, ktorá sa len rozbieha a zarobiť by na seba mala až v budúcnosti. Navyše, dnes nie je dostupná iná technológia, ktorá by efektívnejšie dokázala zabezpečiť limity CO2 na celú flotilu modelov jednotlivých výrobcov.

Ak by ste mali uviesť tri dôvody, prečo už dnes presadnúť do elektromobilu, ktoré by to boli?

V prvom rade by som povedal, že elektromobil nie je zatiaľ pre každého. Teraz nemyslím len z pohľadu ceny, ale skôr z riešenia celkovej mobility. Ak niekto žije najmä v meste a s autom mimo mesta ani nepotrebuje vyjsť, aj smart je veľmi dobrým riešením. Ak hovoríme o obchodnom cestujúcom, ktorý jazdí dlhé trasy a tisíce kilometrov za mesiac, tak v súčasnosti elektromobil nebude pre neho ideálnym riešením.

Elektromobil je skvelá alternatíva do mesta a bežné jazdenie. Elektrické auto je tiché, agilné, má vysokú účinnosť a nevytvára priame emisie na mieste, kde sa používa. Množstvo ľudí si začína uvedomovať svoj dopad na životné prostredie. Pre ľudí je už prirodzené recyklovať, elektromobil reálne pomôže k čistejšiemu vzduchu v mestách. Napríklad v prípade EQC môže byť výhodou aj ranné „štartovanie“. Ak by ste mali Mercedes-AMG asi by ste susedov skoro ráno zobudili (smiech), s EQC nikto nevie, kedy odchádzate.

Akí zákazníci viac reagujú na elektrický pohon? Mladšie alebo staršie ročníky?

Povedal by som aj – aj. Tí starší si viac uvedomujú svoj dopad na životné prostredie, pre mladých je to zase viac trendy. Keď si pozriete bežné vybavenie mladého človeka, skoro všetko je na elektrinu – telefón, notebook, tablet, kolobežka… S elektrinou sú naučení žiť, napríklad aj také žalúzie na dome môžu byť elektrické.

Kedy môžeme očakávať ďalšie plne elektrifikované modely vo vašej ponuke? Ktorá kategória vozidiel bude zastúpená najbližšie?

Ja by som sa rád najskôr pozrel ešte na ďalšie vozidlá, napríklad plug-in hybridy, ktoré majú batériu a okrem elektromotora aj klasický motor. Plug-in hybridný pohon máme už takmer v každej kategórii modelov, najnovšie aj v Triede A a v Triede B. Alebo tzv. EQ Boost modely, ktoré majú 48V elektroinštaláciu a malý elektromotor, ktorý pomáha autám pri rozbehu či akcelerácii.

Elektrina hrá rolu v takmer v každom vozidle, ktoré vyrábame. Čo sa týka plne elektrifikovaných modelov, v blízkej dobe by sme sa mali dočkať elektrických modelov v kategórii kompaktov. Do budúcna budeme mať elektromobil v každej kategórii, aj pri najväčších SUV.

Dočkáme sa aj plne elektrického modelu Mercedes-AMG?

Elektrina bude hrať výraznú rolu v AMG. Bude však odlišná od toho, ako sme zvyknutí. Napríklad plug-in hybrid v klasickom aute rieši dojazd na elektrinu, čo je jeho primárna úloha. Pri AMG bude priorita dynamika či zrýchlenie. Aj plug-in hybrid Mercedes-AMG bude schopný plne elektrickej jazdy, avšak dojazd bude kratší. No do budúcnosti nevylučujem ani AMG s čisto elektrickým pohonom.

Aký model Mercedes-Benz používate vy?

Aktuálne striedam dva automobily. Jazdím na Mercedes-Benz E 400 d a Mercedes-Benz EQC. Ale mám rád aj Mercedes-Benz Triedy V, práve tento model bude, mimochodom, budúci rok taktiež dostupný aj v plne elektrickej verzii.

Dotácia na elektromobily sa vyhla modelom v cene nad 50 000 eur, čiže aj EQC. Je toto podľa vás správny prístup zo strany MH SR?

Každá dotačná politika je určitým zásahom do trhového prostredia. Navyše, keď sa pridávajú takéto obmedzenia, nie veľmi to pomáha samotnému rozbehu. Predsa len miera adaptácie noviniek je vyššia u ľudí s vyšším príjmom. Našťastie, zákazníkom so záujmom o elektrické auto s dotáciou máme čo ponúknuť, stačí si vybrať niektorý z modelov smart. Zaujímavá je aj podpora plug-in hybridných modelov, tých máme v portfóliu množstvo a časť z nich sa do limitu zmestí.

Ak si človek pozrie ponuku modelov Mercedes-Benz, sú ich k dispozícii desiatky, navyše máte aj modely AMG a po novom EQ. Je vôbec takáto široká ponuka potrebná?

Ak by sme z našej ponuky niečo nepredávali, tak by to z nej vypadlo. Je to skôr naopak, modely pribúdajú a ponuka sa rozširuje. Ak si dobre pamätám, naposledy sme vyradili model CLS Shooting Brake. Všetko závisí od zákazníkov a dokonca aj od trhu. V Ázii, ak by sme nemali sedany Triedy C alebo Triedy E, tak by sme nepredávali. Keďže vyrábame celosvetovo, ponuka je skutočne bohatá.

Ktorý model si kupujú Slováci najviac? Ktorý Mercedes-Benz bol najpredávanejším v roku 2018 a ktorý sa drží na prvej priečke tento rok?

Každý rok je to iné, a to aj preto, že automobily sa nachádzajú v rôznych fázach svojho životného cyklu. Najväčší predaj modelu je väčšinou druhý až tretí rok po jeho uvedení. U nás je dlhodobo bestsellerom Mercedes-Benz GLC SUV. Veľmi úspešná je aj Trieda A, najmä vo verzii hatchback.

Akí sú Slováci zákazníci? Čo ich odlišuje od iných krajín, kde má Mercedes-Benz svoje zastúpenie?

U nás je relatívne vysoké zastúpenie dieselových motorov. Ak si to porovnáme napríklad s Nemeckom či Maďarskom, tam je vyšší podiel benzínových modelov. Je to možno také očakávanie u zákazníkov, že diesel sa neskôr výhodnejšie predá.

Za čo si vaši zákazníci najradšej priplatia pri kúpe svojho automobilu Mercedes-Benz?

V zásade sú to dve veci, za ktoré si naši zákazníci najčastejšie priplácajú. Prvou je automat. Dnes predávame skoro všetky modely len s automatickou prevodovkou. Ak máme na sklade auto s manuálnou prevodovkou, ťažšie sa naň hľadá zákazník. Druhou sú LED svetlá z vyšších radov. Svetlá okrem iného dosť zásadne menia vizuál auta, čo môže to byť jeden z dôvodov.

Mercedes-Benz je lídrom v technologických inováciách. Presviedčame sa o tom aj v testoch vašich modelov, ani v EQC nechýbal inteligentný systém pre automatické preradenie jazdného pruhu, prispôsobovanie rýchlosti dopravným značkám či terénu. Ktoré z technológií považujete za najviac prínosné a ktoré si vy osobne užívate najradšej?

Reálne najviac využívam distančný radar, a to aj v meste. Najvyššiu hodnotu z asistenčných systémov má pre mňa aktívny monitoring mŕtveho uhla. Už párkrát mi zachránil kožu, najmä pri pripájaní sa na diaľnici autá nemusíte vidieť, takýto systém vás doslova stiahne späť a nedovolí vám odbočiť ak to nie je bezpečné.

Momentálne sa mi však veľmi páči vychytávka, ktorú ponúka aj EQC. Ak totiž zastanete na semaforoch prvý, niekedy nemusíte na semafor vidieť. Automaticky sa vám však zapne predná kamera a na displeji semafor vidíte. Tým, že je kamera širokouhlá, dokáže zabrať bočný semafor aj keby vedľa vás stálo nákladné auto. Je to drobnosť, ale pomáha mi to.

V západných krajinách vznikajú organizácie proti vozidlám kategórie SUV. Považujú ich za menej bezpečné pre posádku a nebezpečnejšie pre chodcov. Sú podľa vás ich obavy opodstatnené? Ovplyvnia ponuku Mercedes-Benz?

Výrobcom čiastočne komplikuje prácu to, že ľudia chcú SUV. Sme totiž zviazaní CO2 emisiami. SUV sú väčšie, majú vyššiu spotrebu a tým aj väčšie emisie. SUV však nie je výmysel automobiliek, ide totiž o ponuku a dopyt. Aktuálne tak vznikajú protichodné požiadavky. Ľudia by chceli ekonomicky účinné auto, ale malo by byť veľké a ťažké. Výrobcovia netlačia ľudí, aby si kupovali SUV, ľudia chcú SUV.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.