Reklama

Peter Gažík - 2 000 000 zákazníkov si beriem na plecia

Roman Calík

V O2 je doteraz najdlhšie pôsobiacim generálnym riaditeľom a úspechy operátora zažíva už od roka 2015. Len nedávno, v polovici septembra 2018, pritom mobilný operátor O2 dosiahol dvojmiliónovú hranicu zákazníkov, o čom verejnosť informoval osobne pri polnočnom štarte predaja nových smartfónov Apple iPhone. Ako inak, v nápaditom tričku s textom: „2 000 000 zákazníkov si beriem na tričko“ vpredu a „2 000 zákazníkov si beriem na plecia“ vzadu.

Keď sme sa na jeseň stretli pri štarte predaja nových iPhonov, oznámil si nám, že ste už prekročili 2 milióny zákazníkov. Čo to pre O2 znamená?

Samozrejme, je to pre nás obrovský míľnik. Príbeh operátora, ktorý začínal „na zelenej lúke“ s nula zákazníkmi a za jedenásť rokov ich získal dva milióny, je naozaj unikátny aj na európske pomery. Myslím si, že tento počet zákazníkov potvrdzuje, že sme relevantným poskytovateľom služieb a že to, čo tých jedenásť rokov robíme, robíme správne.

Si na pozícii generálneho riaditeľa O2 už viac ako tri roky. Pamätáš si na prvú veľkú úlohu, ktorú si riešil?

Hneď, ako som na túto pozíciu nastúpil, sme riešili to, ako sa postaviť k výstavbe našej LTE siete. Tesne pred mojim príchodom totiž prebiehali rokovania o vzájomnom zdieľaní sietí s iným operátorom, tie však nedopadli úspešne, a tak sme museli začať odznovu a pustiť sa do výstavby siete sami. Je úžasné, že po tri a pol roku od doby, kedy konkurencia už mala naplno rozbehnutú výstavbu, sme dnes z pohľadu pokrytia populácie technológiou LTE jednotka na Slovensku s pokrytím viac ako 96% populácie.

Ako vlastne vyzerá tvoj „bežný“ deň?

Asi tak, ako deň každého človeka. Prídete do práce, snažíte sa splniť všetky úlohy, ktoré vás čakajú a podľa možností prísť domov v takom čase, aby ste ešte stihli stráviť nejaký čas s rodinou. Častokrát pokračujem s prácou doma, a to hlavne „v hlave“. Občas si počas dňa doprajem niečo, čo mi urobí radosť, napríklad sa len tak prejsť po firme alebo si dám pauzu v podobe dobrovoľníckej činnosti. Keďže na môj stôl padajú vo veľkej miere problémy, ktoré sa inde nepodarili vyriešiť, potrebujem aj takéto odľahčenie.

Na dverách tvojej kancelárie ma prekvapilo meno Peter Angažík. Čo to znamená?

Už na strednej škole, keď som bol príliš aktívny a začal som niečo riešiť, tak mi hovorili Gažík neangažíkuj sa už toľko. V súčasnosti to však súvisí s tým, že spúšťame druhé kolo nášho zamestnaneckého grantu. Naši zamestnanci podávajú rôzne projekty, hlasuje sa za ne a tie najlepšie radi podporíme. No a moje angažovanie sa v rámci týchto aktivít je spôsobom, ako ich motivovať zobrať iniciatívu do vlastných rúk a vytvoriť niečo prospešné pre svoje okolie, blízkych či známych. Preto Peter Angažík.

Dáta sú dnes témou číslo 1. Vidieť, že aj v O2, napriek tomu, že ste dlhodobo za konkurenčnou dvojkou operátorov zaostávali. Prečo taký veľký obrat?

Tak, ako sa vyvíjajú potreby zákazníkov, tak sa vyvíja aj firma. Zároveň je nutné aj správne načasovanie. To, ako sme sa transformovali, sa odvíjalo od toho, čo sme boli schopní spraviť. Nemohli by sme predsa poskytovať štedré dáta bez adekvátnej siete. Ak chceme byť lídrom, musíme reagovať na potreby zákazníkov a podľa možností ich aj trochu predvídať.

Hoci oficiálne percento pokrytia populácie 4G sieťou O2 je skutočne vysoké, stále sa nájdu sťažnosti o slabých dátach. Aká je vlastne metodika výpočtu pokrytia?

Striktne vzaté, neexistuje jednotná, regulátorom schválená metodika výpočtu pokrytia. Štandardne hovoríme o pokrytí populácie, čiže na našom území celkovo 96% ľudí môže využívať našu technológiu 4G. Druhá vec je tá, že sieť sa neustále mení, v danom čase reaguje na objem prevádzky, čiže na to, koľko ľudí ju práve využíva. Nikdy sa nedá povedať, že na tomto mieste je 100% signál a inde zase nie je, pretože to závisí od viacerých faktorov, okrem iného aj od počasia.

Kde sú vlastne limity? Oplatí sa vôbec dobudovať sieť tak, že pokrytie sa bude približovať k 100%?

Využijem slová nášho riaditeľa sietí, ktorý hovorí, že sieť nikdy nie je dostavaná. Je to taký živý organizmus, ktorý neustále dolaďujeme. Kde sa to skončí, to neviem celkom presne povedať. Sú oblasti, kde pokrytie vyžaduje také investície, ktoré sa určite nevrátia. Pre posledných pár stovák zákazníkov totiž potrebujete vybudovať niekoľko desiatok stožiarov a antén.

Samozrejme, neznamená to, že sa tam stanice nikdy nepostavia. V najbližšom roku má O2 veľmi konkrétne plány na stavbu niekoľko stoviek nových staníc, takže pokrytie pôjde opäť nahor.

Pred minulým letom O2 doslova rozdávalo 5 GB dát každému, kto o ne prejavil záujem, aj potencionálnym zákazníkom od konkurencie. Bolo cieľom ukázať kvalitu vašej siete? Koľko dát celkovo ľudia využili?

Zmyslom spomínanej akcie bolo umožniť našim aj nie-našim zákazníkom zažiť a vyskúšať si to, čo sme sa v posledných rokoch snažili pre nich spraviť. Chceli sme ich presvedčiť o tom, že to nie je len marketing, ale že sme 4G sieť naozaj vybudovali a že je kvalitná. Cieľom bolo, aby čo najviac „dátovali“, čo sa aj naplnilo a nám to navyše pomohlo si otestovať technickú pripravenosť našej siete na budúcnosť, kedy spotreba dát bude len a len narastať.

Stále aktuálnou akciou je výrazné navýšenie dát pre Zlatý a Platinový O2 Paušál. Ak ľudia využijú aj bonus na zariadenie, majú 10 až 25 GB dát v rámci paušálu. To je naozaj veľa. Spôsobilo to možno očakávaný ošiaľ prechodu zákazníkov na tieto vyššie paušály?

Vyzerá to tak, že náš zámer presvedčiť zákazníkov, že sa na našu sieť môžu spoľahnúť, vyšiel. Zlatý a Platinový paušál sa od uvedenia na trh predávajú naozaj slušne. Dôkazom je možno aj to, že konkurenčný operátor zareagoval na túto našu ponuku.

A čo bude s dátami pri Modrom a Striebornom O2 Paušále? Nie je 100 až 500 MB na dnešnú dobu už málo?

Dnes má u nás väčšina zákazníkov práve Modrý a Strieborný paušál. Pri nich sme nezvyšovali objem dát, pretože väčšina zákazníkov je s týmito paušálmi spokojná s takými, aké sú. Dáta nie sú zadarmo, do sietí sme za posledného tri a pol roka investovali viac ako 110 miliónov eur. Tým, ktorí potrebujú viac dát, sme to umožnili vo vyšších paušáloch, ale nebolo by racionálne ich pridať všade.

V súčasnosti operátori na Slovensku vsadili na televíziu. Ako je na tom O2, čo nové môžeme očakávať pri službe O2 TV?

Do tohto segmentu sme vstúpili v roku 2017 po tom, ako sme 10 rokov fungovali výlučne ako mobilný operátor. Takže, samozrejme, sme v inej pozícii ako naši konkurenti, ktorí na trhu fungovali skôr.

Na druhej strane, naša technológia, ktorou realizujeme internet do domácností, je pomerne unikátna. Máme totiž dostatok frekvencií vo frekvenčných pásmach 3,5 GHz a 3,7 GHz a sme schopní obslúžiť zákazníkov aj v lokalitách, kde dnes nemajú alternatívu v rovnakej kvalite.

Nechceme sa bezhlavo pustiť do súťaže s poskytovateľmi, ktorí sú schopní poskytovať tieto služby pomocou fyzickej infraštruktúry. Prinášame, a aj v najbližšom roku prinesieme, inovácie aj v tomto smere.

Začne aj O2 zvýhodňovať ponuky v rámci rodiny? Napríklad ak si zákazník od vás zoberie druhý či tretí paušál, televíziu, získal by dodatočné bonusy alebo zľavy.

Principiálne sa snažíme tvoriť ponuky tak, aby boli atraktívne také, aké sú. Nejdeme smerom zväzovania ponúk v rodine či komunite. Myslíme si, že tie dôvody v tomto smere už dávno pominuli, množstvo ponúk máme neobmedzených a navyše sme vyzývateľom aj v oblasti dát.

O2 sa venuje aj témam ako je napríklad 17. november. Ako to súvisí so službami operátora?

Myslím si, že je dôležité, aby naši zákazníci rozumeli tomu, aká firma sme, aké hodnoty vyznávame. Keď sa rozhodujeme pre nejaký produkt, veľa krát neberieme do úvahy len produkt samotný, ale aj to, aká emócia za ním je. Navyše, od začiatku sme pracovali veľmi intenzívne s otázkou férovosti. Snažíme sa ju posunúť aj za hranice produktu.

V našej ankete NAY TECHBOX roka, konkrétne v kategórii OPERÁTOR roka, O2 víťazí už niekoľko rokov za sebou. Aktuálne už desiatykrát. Čo je podľa teba kľúčom k úspechu v ankete, ktorá nedáva hlasujúcim žiadne obmedzenia a môžu dať hlas slobodne ktorémukoľvek produktu alebo operátorovi?

Zrejme budete musieť rozšíriť dotazník v tejto ankete, pretože to práve najlepšie vedia naši zákazníci, ktorí za O2 hlasujú a vďaka ktorým to ocenenie stále vyhrávame.

Aká je budúcnosť v ponuke operátorských služieb? Dát, hovorov aj správ je dostatok. Čo bude v najbližších rokoch kľúčovou službou, ktorou bude možné prilákať či udržať zákazníka?

Vidíme, že pre zákazníka sú stále kľúčovými hlasové služby. Zároveň je jasné, že spotreba dát neustále rastie a bude to tak aj v budúcnosti. Z týchto faktorov sa odvinú nové potreby a my na ne budeme čo najlepšie reagovať.

Ďakujeme za rozhovor.

Rozhovor bol publikovaný v časopise TECHBOX zima 2018.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.