Ak patríte k nadšencom kvalitnej hudby, nemôžete nepoznať stálicu na slovenskom trhu, spoločnosť BIS audio, ktorá tento rok oslavuje 20 rokov. High-end audio a video značky, obrovský showroom v Bratislave, najväčšie výstavné priestory na Audio Video Kino, to je BIS audio. Rozprávali sme sa so zakladateľom spoločnosti Nikolom Božinovskim nielen o tom, aké boli začiatky, ale aj čo sa zmenilo vo svete audia a čo nás čaká v blízkej budúcnosti.
V lete ste oslávili 20 rokov BIS audio, predpokladali ste pri zakladaní spoločnosti, že dosiahnete takýto významný míľnik?
Definitívne nie. Nezakladal som BIS audio s cieľom, že tu budeme 20, alebo 30 rokov. Jednoducho prišiel ten správny moment, aby som sa venoval tomu, čo ma baví. Láska k audiu sa u mňa objavila už počas študentských čias. Bolo to však najskôr z tej technickej stránky, študoval som dokonca aj elektrotechniku.
Najskôr som s audiom obchodoval v Macedónsku, no žil som na Slovensku. Hi-Fi svet v Macedónsku bol však na nízkej úrovni, tak som založil BIS audio na Slovensku, kde sa o túto oblasť ľudia zaujímali viac. A je len dobre, že sme tu už 20 rokov.
Aké boli začiatky? S ktorou značkou, resp. značkami ste začali a ktoré pretrvali od úplného začiatku až dodnes?
Začali sme so značkami, ktoré boli v našom portfóliu už v Macedónsku. V prvom rade je to Bowers & Wilkins, potom Marantz a pripojili sme aj AudioQuest. Tieto značky robíme do dnešného dňa, napríklad v prípade Marantz sme najstarším distribútorom v Európe. A nemôžem zabudnúť ani na McIntosh. Postupne sme portfólio rozširovali, napríklad dlho distribuujeme aj značku Rotel.
Dnes je BIS audio známe najmä vďaka veľkým showroomom nielen v Bratislave, ktoré sú viac, ako len predajnými priestormi. Inšpirovali ste sa, alebo to bol váš nápad vytvoriť takéto výnimočné miesto?
Ja veľmi rád cestujem a spoznávam nové mestá. V každom meste sa pritom snažím navštíviť nejakú predajňu. Dnes, v dobe internetu, je ich žiaľ už menej. Vedel som, že pekný priestor je pre naše produkty potrebný. V Bratislave nemôžeme chýbať a keď sa naskytla možnosť získať priestor vedľa Polusu, v tej dobe prvého nákupného centra v hlavnom meste, neváhali sme.
Sme tu už od roku 2000. Najskôr sme mali okolo 300 metrov štvorcových, no neskôr sme showroom rozšírili na 550 m2. Nie je to pre Hi-Fi štandardné, väčšinou podobné firmy majú menšie priestory, ale zvládame to.
Je to vôbec ekonomicky zvládnuteľné uživiť takýto priestor? Predsa len sa tu nestriedajú stovky zákazníkov denne.
V prvom rade nám pomáha, že priestor v Bratislave je náš. Berieme to ako krok vpred, ukázali sme, že audio môže mať aj takúto podobu. Že predajňa môže zaujať dizajnovými priestormi, navyše aj manželky našich zákazníkov sa u nás cítia dobre.
Pozývate si aj významné osobnosti, zástupcov značiek, ktorí pripravujú rôzne prezentácie. Budete v tomto trende pokračovať?
Určite áno. Aj tento rok chceme realizovať rôzne akcie pre našich zákazníkov a partnerov. Tento rok začíname v Banskej Bystrici, potom nasledujú Košice v čase maratónu a rok zavŕšime veľkou akciou v Bratislave, kde oslávime aj 20 rokov.
Čo považujete za kľúčovú výhodu vašej spoločnosti oproti konkurencii?
Určite to, že sme obchod zdvihli na vyššiu úroveň v zmysle prezentácie výrobkov aj poskytovaných služieb. Napríklad naši zamestnanci majú vzťah k svojej práci, majú ju radi a nevidia všetko len cez peniaze. Máme viac ľudí, a tým pádom máme viac odborníkov pre konkrétne oblasti.
A čo krízový rok 2009? Postihol aj vás? Ako ste zareagovali?
Kríza vypukla v Amerike už v roku 2008, čo sme registrovali, preto sme vedeli, čo očakávať. U nás však bol zaujímavý efekt aj kvôli nástupu eura. Veľa ľudí chcelo minúť hotovosť do konca roka 2008, nárast našich predajov tak bol obrovský. O to väčší bol pád tržieb v roku 2009. No boli sme na to pripravení, takže sme to zvládli dobre. Obrat z roku 2008 sme však už opäť prekonali.
Ste nielen predajcom, ale najmä distribútorom. Ktorú z distribuovaných audio značiek považujete historicky za najúspešnejšiu a prečo?
Dobre ste si všimli, že sme najmä distribútor, no zároveň aj predajca. V západných krajinách to tak nefunguje, no v malých krajinách, ako je Slovensko, je dealerov málo, preto si produkty predávame aj sami. Čo sa týka najúspešnejšej značky u nás, tak je to Bowers & Wilkins. Táto značka má stabilný vývoj, kvalitné a široké portfólio. Navyše modernizuje v správnom čase.
Záujem kupujúcich sa určite mení, v čom je najväčší rozdiel, ak porovnáte typického zákazníka dnes a pred 20 rokmi?
Nemusíme sa pozerať ani 20 rokov dozadu. Predtým bol typický zákazník taký, ktorý kúpil zosilňovač, CD prehrávač a reproduktory. Postupne prišlo domáce kino, DVD a Blu-ray. Dnes typický zákazník streamuje a používa Bluetooth, svoj telefón či tablet. Je stále menej a menej klasických zákazníkov, ktorí sa držia nosičov, ako sú CD.
A reagujú výrobcovia dostatočne rýchlo na požiadavky trhu?
Väčšinou áno. Ak by nereagovali, je to pre nich veľký problém. Ak nechytíte správny moment nastupujúceho trendu, reflektuje sa to na predaji a úspešnosti. Teší ma, že s trendmi dokážu ísť aj také značky, ako sú Bowers & Wilkins či McIntosh.
Ako sa Vy, hudobný fajnšmeker, pozeráte na streamovanie? Vnímate tam kvalitatívny rozdiel?
Niektoré formáty sú dokonca kvalitnejšie, ako zvuk z CD prehrávača. Pri streamovaní však ide o pohodu. Stačí zobrať tablet, spustiť TIDAL a vypočujete si kedykoľvek, čokoľvek chcete. Ale aj pri audiu to funguje ako pri varení. Ak sa niekoho opýtate, koho kuchyňa je najlepšia, odpovie – mamina kuchyňa. Prečo?
Lebo na nej vyrástol. Ak niekto vyrastá s analógom, bude pre neho najlepší. Analóg má svoju prirodzenosť, ale aj svoje chybičky. Napríklad zaujímavým fenoménom je, že sa vracia predaj kotúčových magnetofónov. Hlavný rozdiel je teda dnes analóg, alebo digitál. A čo sa týka CD, definitívnym víťazom je streamovanie, ktoré sa neustále kvalitatívne zlepšuje. CD zastalo, obmedzujú ho pevné normy.
O čo majú ľudia dnes najväčší záujem?
V našom segmente sa najviac predávajú receivery. Sú to síce receivery pre domáce kino, ale veľa ľudí ich používa na klasické stereo. Samozrejme ľudia majú veľký záujem aj o reproduktory, v našom portfóliu máme minimálne päť kvalitných výrobcov reproduktorov. A potom sú to produkty s Bluetooth.
Keď chcem mať doma dobrú audio zostavu, čo by malo byť pri výbere najdôležitejšie?
Dôležitý je pre každého zákazníka pomer ceny a kvality. Ak si vo svojom rozpočte kúpite zostavu, kde si doma sadnete a budete spokojný s posluchom, kúpili ste dobre a my sme dobre poradili. Každý výrobca sa pritom snaží udržať svoju líniu zvuku, čo sa týka elektroniky, aj reproduktorov.
Až v najvyšších sférach sa výrobcovia najviac približujú, zvuk je tu už špičkový. Neexistuje však presné pravidlo. Poviem vám to na príklade kúpy auta. Ak si chcete kúpiť auto za 100 000 eur, rozhodujete sa pravdepodobne medzi Mercedes-Benz, Audi či BMW.
Kvalitatívne sú tie autá veľmi blízke. V Hi-Fi ak poviete, že chcete zostavu za 100 000, kľudne nemusíte dostať nič. Neznamená, že keď si kúpite super zosilňovač, super receiver či káble, že to všetko bude spolu komunikovať perfektne. V autách je to podstatne jednoduchšie.
A čo je dôležitejšie, dbať na kvalitu reproduktorov, alebo zosilňovača/receivera?
Zásadnou otázkou je miestnosť, to je kľúčový element. Ak viem, kde zostavu umiestnim, aké fyzicky majú byť reproduktory, som na najlepšej ceste kúpiť dobre. Napríklad zosilňovač musí mať veľkú rezervu.
Aký najdrahší set ste predali na Slovensku? Máme tu aj nejaké exkluzívne zariadenia?
Presné sumy vám nepoviem. Ale medzi najdrahšie zostavy patria reproduktory Bowers & Wilkins Nautilus, s ktorými sa väčšinou predáva aj veľmi drahá elektronika. V reproduktoroch je totiž aktívna výhybka, a tak potrebujete štyri stereo, alebo osem koncových zosilňovačov. Takúto zostavu predáme približne raz za 2 roky. Predali sme však už aj bedne s cenou 250 000 eur. Exkluzívne kúsky sa u nás nájdu tiež, napríklad sme predali niekoľko kusov limitovanej 500 ks edície zosilňovačov McIntosh.
Keby ste si dnes mali vybrať, že zostanete len pri troch značkách, ktoré budete ponúkať, ktoré by to boli?
Určite McIntosh, Bowers & Wilkins a Marantz. Verím im, veril som im a ukázalo sa, že sú to dobré značky. U nás však nepredávame jedinú značku, ktorú nemám rád.
A čo zahraničie? Chcete zopakovať úspech aj mimo Slovenska?
My už máme aktivity aj mimo Slovenska. Máme distribúciu rôznych značiek v Chorvátsku, Slovinsku, Macedónsku aj v Srbsku. Vlastné predajne tam nemáme, sme distribútormi a podporujeme našich dealerov.
Na crowdfundingovom portáli mala nedávno úspech gramoplatňa s nahratým tichom. Aký je váš názor na platňu s tichom?
Prečo môže byť takáto platňa úspešná? Možno preto, že ľudia nemajú dosť času a peňazí, aby odišli niekde, kde je naozajstné ticho. Vrátil som sa teraz z Toskánska, kde tri kilometre široko ďaleko nebolo nič. Bolo tam extrémne ticho, je to zvláštny pocit.
Na výstave Audio Video Kino ste mali každý rok najväčší priestor, tento rok však výstava nebude. Sú vôbec takéto výstavy na Slovensku potrebné?
Určite áno, sú veľmi potrebné. Preto sme ich aj podporovali. Ľudia by sa nemali na všetko pozerať len cez peniaze. Aby sa dobre predávalo, aby bolo komu predávať, je potrebné podporiť aj edukáciu. Je dobré, ak ľudia dostanú aspoň raz do roka šancu vidieť a počuť niečo nové, niečo, čo si možno nevedia kúpiť.
Opäť uvediem príklad, ak kúpime Messiho či Ronalda, ešte stále nebudeme mať super futbalový tím. Ten treba vybudovať od detí, a rovnako je to aj pri hudbe a technike. Výstava je jeden z najjednoduchších spôsobov, ako to urobiť. My sme sa vždy snažili priniesť na výstavu niečo nové, aby ľudia videli, čo sa deje vo svete audia a kam smeruje.
Výstava by určite mala byť. Kedysi stačilo prísť na výstavu, dať 20 % zľavu a predali ste. Toto už nefunguje 10 rokov. My na výstave prezentujeme, vysvetľujeme a učíme.
BIS audio je, dá sa povedať, aj rodinná firma. Ako ste prerozdelili úlohy a kto bude vaším nástupcom?
Každá malá firma je vlastne rodinná firma. Mne pomáha od založenia spoločnosti aj manželka. Môj syn Bojan má na starosti marketing už viac ako 6 rokov. Pracuje pre nás už aj moja dcéra. Biznis tak pravdepodobne preberú práve moje deti.
Čo sa podľa vás vo svete audio-video zmení v budúcnosti najviac?
To je veľmi ťažko povedať. Určite bude pokračovať streaming. Myslím si, že prežije aj analóg a pre malú skupinu ľudí bude stále atraktívny. Audio má totiž dva trendy. Počúvanie hudby kdekoľvek, preto sa darí slúchadlám a prenosným prehrávačom. Druhým je relaxácia, vtedy si radi zapnete gramofón.
Čo je pre vás relaxačné počúvanie hudby?
Relaxačné počúvanie hudby pre mňa znamená počúvať hudbu a pritom si čítať, alebo robiť niečo iné. Nemalo by to byť len tak, že sedíte, počúvate a pozeráte do prázdna.
A iný relax okrem hudby?
Často cestujem. Kedysi som hral hádzanú, prvú ligu. Mám rád kolektívne športy, je tam zábava.
Aké máte audio vo vašom aute? Ste spokojný?
Toto je dosť nepríjemná otázka. Vo svojom aute mám audio anglického výrobcu Meridian, spoločnosť, ktorú som nikdy nerobil a nemáme ju vo svojom portfóliu. Som však so zvukom spokojný. Predtým som mal v aute Bowers & Wilkins, ten si však do Range Roveru, ktorý sa mi zapáčil, neobjednáte.