Čínsky výrobca mobilov a telekomunikačných systémov Huawei má k značke automobilov Porsche celkom blízko. Ešte na jeseň 2017 predstavil limitovanú edíciu Huawei Mate 10 s označením Porsche Design.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=52&v=TKGqh3s0QPk
Smartfón s veľkým 6“ displejom (či skôr phablet?) dostal výkonný osemjadrový procesor Kirin 970 a dvanásťjadrovú grafiku. Za pozornosť však stojí hlavne výbava v podobe neurónovej jednotky(NPU) využívajúcej prvky umelej inteligencie.
Za volantom RoadReader
K Porsche sa viaže aj úvod MWC v Barcelone v podaní Huawei. Firma na tomto ročníku MWC odštartovala iným typom prezentácie, než býva zvykom. Namiesto novej vlajkovej lode medzi smartfónmi ukázala aplikáciu „RoadReader“.
Huawei Mate 10 Pro vybavený umelou inteligenciou dostal do výbavy špeciálny firemný softvér, pomocou ktorého dokáže zvládnuť v automobile niektoré prvky autonómnej jazdy.
Pri prezentácii firemnej aplikácie umelej inteligencie použil Huawei svoj smartfón Mate 10 Pro v úlohe „odľahčeného riadiaceho superpočítača“ v automobile Porsche, priamo pri štadióne FC Barcelona.
Huawei mimochodom nie je jediným top výrobcom mobilných telefónov, ktorý sa angažuje v riešeniach pre autonómne autá. Veľké plány má v tomto smere aj LG.
Ale poďme späť k Huawei. Autonómne riadenie má päť úrovní zložitosti, alebo presnejšie autonómnosti – od asistenčných systémov, po úplne samostatnú jazdu, keď „vodič“ môže „vypnúť ruky, aj mozog“ a zmení sa na pasažiera.
Smartfóny v nových pozíciách
Aby takúto dokonale autonómnu jazdu auto zvládlo, musí byť vybavené veľmi výkonným palubným počítačom, množstvom senzorov a zodpovedajúcim softvérom s črtami umelej inteligencie. Aby čosi také zvládol mobil, musel by to byť naozaj megalomansky výkonný smartfón.
Pri všetkej úcte k schopnostiam a výkonu Huawei Mate 10 Pro, úplná autonómia jazdy je nad jeho sily, ale možno na taký level 3 by mohol dosiahnuť. Aj to je pekný úspech.
https://www.youtube.com/watch?v=JBGRRx-aSpU
Pri demonštrácii na MWC sa smartfón najprv naučil poznať tri druhy prekážok na ceste – psa, muža s bicyklom a veľkú futbalovú loptu. Pri následnej „ostrej“ jazde už na tieto prekážky reagoval a navrhol buď núdzové brzdenie, alebo vyhýbací manéver. Bez asistencie vodiča sa teda nezaobišiel.
Mozgom systému je výkonný čip Kirin 970 od spoločnosti Huawei, ktorý dokáže spracovať až 2 000 obrázkov za minútu. Používa pritom program umelej inteligencie Google TensorFlow. Počas fázy učenia sa vozidlo pohybuje pomaly, skenuje a zaznamenáva prekážky.
Porsche sa potom riadené vodičom vráti na štart a RoadReader umožňuje naprogramovať reakcie pri stretnutí sa s prekážkami. Pri nasledujúcej ostrej jazde sa už auto dokáže prekážke vyhnúť, alebo pred ňou zabrzdiť, podľa toho, ako bol program nastavený.
Je jasné, že pre praktické použitie by bol tento typ užívateľskej kreativity nevhodný a ide len o istú podobu testovania, ktorým sa firmy vyvíjajúce systémy autonómnej jazdy venujú dlhodobo. Huawei určite nemá ani ambíciu RoadReader v tejto podobe prezentovať ako aplikáciu pre skutočné autá bez vodiča.
Popri zaujímavom marketingovom počine však ukázal, že narastajúci výkon smartfónov a hlavne aplikovanie umelej inteligencie z nich môže vytvoriť zariadenia s omnoho širším záberom, než sme zvyknutí.
O BEZPEČNOSŤ DÁT NAŠICH REDAKTOROV POČAS MWC 2018 SA STARÁ ESET.