Rivian pri predstavení nového modelu R2 prekvapil aj oznámením dvoch ďalších modelov – R3 a R3X. V čase predstavenia ale o nich nepovedal takmer nič. Dnes už poznáme ich kompletné špecifikácie i možnú dostupnosť.
Obe novinky sú postavené na rovnakej novej platforme akú využíva model R2. Novinky však ponúknu celkom odlišný koncept elektromobilu.
Hoci predná časť je takmer identická a ide o akýsi podpis mladého amerického výrobcu, modely R3 a R3X majú byť skôr cross-overmi ako SUV. Svedčí o tom aj samotná karoséria, ktorá má výrazne skosenú zadnú časť v štýle hatchbackov.
A čo je hatchback na zvýšenom podvozku? Cross-over. Iní to volajú aj mestské SUV, no to je také spojenie ako teplý ľad. Ak sa na novinku pozriete z profilu, určite aj vám napadne: „Toto som už niekde videl!“ A aj videli. Tí starší si budú pamätať VW Golf druhej generácie, tí mladší si naň spomenú už iba ako hračkárske autíčko v rally verzii. Iní v ňom zas vidia legendárnu Ladu Nivu. Ide tak o celkom vydarené spojenie retro dizajnu s modernými prvkami.
Okrem pomerne veľkého batožinového priestoru bude priestor na ďalšiu batožinu aj pod prednou kapotou, ktorá sa bude otvárať elektromotorom. Veľkosť oboch priestorov ale Rivian zatiaľ neprezradil.
Zaujímavosťou je výrazne používanie recyklovaných a recyklovateľných materiálov. Vo vnútri nenájdete ani kožu, ale látky, ktoré už kedysi slúžili na niečo iné. Zároveň v interiéri nechýba ani materiály ako korok či ľan apod.
Potešiť majú aj mnohé praktické vychytávky ako LED batéria v dverách, držiak na deku na zadnej časti predného sedadla, dve odkladacie skrinky pred spolujazdcom, dve bezdrôtové nabíjačky pre smartfóny, USB-C porty aj v zadnej časti predných sedadiel, ale aj možnosť otvoriť iba sklo na piatych dverách.
Prekvapením ani tak nie je vyhrievanie zadných sedadiel, ale tlačidlá na odomykanie a zamykanie práve pre cestujúcich vzadu.
Keďže je ale R3 a R3X postavené na podvozku pre ľahší terén, určite si nájde svojich fanúšikov na celom svete. Mestskí používatelia si ho môžu obľúbiť kvôli vyššiemu posedu a lepšám výhľadom, mimo miest zas oceníte aj možný pohon 4×4 .
Navyše verzia R3X má byť nielen s pohonom všetkých 4 kolies, ale aj poriadne výkonná vďaka trojici motorov. Aj vďaka nim vystrelí na stovku za menej ako 3 sekundy. Samozrejme, viac motorov, väčšia spotreba.
S jedným motorom na zadnej náprave dokáže Rivian R3 prejsť takmer 500 km. V prípade trojmotorovej verzie ide o zhruba 450 km. Bavíme sa pritom o tých väčších batériách. Aj R3 bude mať v ponuke dve veľkosti batérie. S tou menšou bude najväčší dojazd na úrovni 430 km.
Aj R3 má ponúknuť pomerne rýchle nabíjanie výkonom okolo 200 kW. Z 10 na 80 % kapacity to bude trvať menej ako 30 minút. Na nabíjanie bude R3 využívať konektor ako Tesla, dnes už v USA známy ako NACS (North American Charging Standard) štandard. Batéria bude, mimochodom, zložená z článkov typu 4695, teda o čosi väčších ako používa značná časť elektromobilov na cestách, vrátane Tesly, ktorá používa typ 4680 (46 mm priemer, 80 mm výška).
Keďže ide o auto pre blízku budúcnosť, Rivian ho vie vybaviť už teraz 11 kamerami a päticou radarov, ktoré budú poskytovať dáta pre autonómny systém riadenia.
Rivian R3 a R3X prídu ale až v roku 2027! Do je o tri roky, počas ktorých príde konkurencia určite s mnohými ďalšími elektrickými modelmi.
Plusom má byť cena, ktorá má byť výrazne menej ako 45 000 dolárov, očakávať ale môžme cenu okolo 40 000 USD. Samozrejme, bez tamojších daní a poplatkov. Aj tak pôjde o najlacnejší Rivian na trhu, pričom cena bude schopná konkurovať toľko preslávenej Tesle Modelu Y.