Reklama

Revolúcia v doručovaní? Zipline nasadzuje futuristické „lietadlá“ do prevádzky

Zdroj | Zipline
Zdroj | Zipline
Stanislav Vinc
Zdroj | Zipline
Zdroj | Zipline

Doručovanie tovaru vzduchom už nie je len futuristickou víziou. V mnohých mestách po celom svete spoločnosti rozširujú pokrytie doručovanie drobného tovaru pomocou dronov, ktoré dokážu doručiť objednaný tovar rýchlo, presne a bez lokálnych emisií.

Spoločnosť Zipline však nechce, aby sme jej nové lietajúce stroje nazývali „dronmi“.

Americká firma Zipline vznikla v roku 2014 s ambicióznym cieľom – doručovať lieky a vakcíny do ťažko dostupných oblastí, kde o životoch často rozhodujú minúty. Od prvých misií v Rwande a Ghane sa technológia osvedčila natoľko, že Zipline dnes expanduje aj do oblastí maloobchodu a gastronómie. Aktuálne má za sebou viac než 1,4 milióna úspešných doručení a preletela už cez 100 miliónov míľ.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zipline prevádzkuje dve hlavné platformy, P1 a P2. Kým P1 je ľahké lietadlo s pevným krídlom, ktoré štartuje pomocou vysokorýchlostného navijaku a tovar zhadzuje na padáku, P2 je komplexnejšie riešenie schopné vertikálneho štartu a pristátia, ktoré sa počas letu premieňa na klasické krídlové lietadlo. Na miesto doručenia spustí na lane menšie zariadenie zvané Zip, ktoré jemne položí zásielku na zem.

V jednej zásielke môže Zipline doručiť náklad s maximálnou hmotnosťou približne 3,6 kg, čo by malo postačovať pre viac než 86 % bežných online objednávok. Model P2 má dolet okolo 16 kilometrov, zatiaľ čo P1 zvládne na jedno nabitie preletieť až 200 kilometrov.

Firma tvrdí, že svoje lietadlá testuje v extrémnych podmienkach. Vystavené sú vysokým teplotám, jemnému prachu aj otrasom o sile až 70 G, čo podľa Zipline prekonáva odolnosť mnohých vojenských dronov. Je to zrejme aj z dôvodu, že Zipline s nimi počíta pre tisícky letov.

https://youtu.be/PwvppPQ3kP0

V súčasnosti Zipline v spolupráci s americkým reťazcom Walmart spúšťa svoju doručovaciu službu v oblasti Dallas-Fort Worth, konkrétne v predmestí Mesquite v Texase. Do konca roka plánuje rozšíriť svoju sieť aj do Seattlu a ďalších lokalít. Zákazníci budú môcť využiť samostatnú aplikáciu, ktorá im zobrazí dostupné produkty a automaticky vypočíta, či sa ich objednávka zmestí do kapacitných limitov lietadla.

Doručovanie tovaru dronmi bolo veľkou témou už pred viac ako dekádou, kedy takúto budúcnosť sľubovali prakticky všetky veľké spoločnosti pôsobiace v e-commerce a technológiách. Zipline je jednou z mála spoločností, ktoré od tejto vízie napokon nielen neupustili, ale svoje doručovanie naopak neustále rozširujú o ďalších partnerov a nové lokality.

Konkurenčný Amazon svoj pilotný program doručovania zásielok po minuloročnej prestávke opäť obnovil, no čísla o úspešných doručeniach odvtedy nezverejnil a tie posledné sa pohybovali v tisícoch. Lepšie je na tom spoločnosť Wing, ktorá vznikla pod záštitou spoločnosti Alphabet (bývalý Google) a ktorej sa podarilo doručiť už takmer pol milióna zásielok.

Či tento prístup prenikne aj do každodenného života vo väčšej miere, napríklad aj v našich končinách, bude závisieť nielen od technológie, ale aj od infraštruktúry, legislatívy a ochoty zákazníkov prijať niečo nové. Ak však niekde tento spôsob doručovania tovaru dáva zmysel už dnes, sú práve odľahlejšie a redšie obývané oblasti, kde bežná logistika nepostačuje.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.