- #E-mobilita
- 11 min.
- 6.8.2024
Renault Scenic E-Tech - nový a elektrický s dojazdom takmer 500 km [test]
Reanult Scenic ako jeden z najznámejších modelov francúzskej automobilky sa dočkal kompletnej premeny, a to takpovediac od podlahy.
Inžinieri a dizajnéri prekopali vzhľad a parametre, no taktiež sa pozreli pod kapotu, odkiaľ odstránili štandardný spaľovací motor a nahradili ho čisto elektrickým so solídnym výkonom.
Napriek významným zmenám v exteriéri a interiéri, ktoré citeľne zasahujú do charakteru rodinného auta, si stále uvedomovali, že istým spôsobom by stále malo ísť o viac-účelové auto, prípadne model zaujímavý aj pre rodiny s jedným dieťaťom, prípadne s už odrastenejšími potomkami. Vidieť to totiž na dojazde a kapacite akumulátora, ktorý je výrazne väčší ako je pri podobných modeloch zvykom.
Výhody
- nový moderný vzhľad
- akumulátor s využiteľnou kapacitou 87 kWh
- solídna krivka nabíjania s časom do 30 minút
- plynulý systém od Googlu, integrácia Google Maps
Nevýhody
- v interiéri už nejde o Scenic, ktorý poznáme
- bezdrôtové Android Auto bolo občas nestabilné, Apple CarPlay fungoval bez chýb
Renault Scenic E-Tech rozhodne nepatril medzi najväčšie autá, ide však o praktické auto, ktoré ponúkalo veľmi solídny kufor a komfortné sedenie na zadných sedadlách, a to aj vďaka rovnej podlahe. Pri novej elektrickej verzii sa tieto parametre pri pohľade do papierov dokonca vo všeobecnosti roztiahli, avšak pocitovo je to v interiéri práve naopak.
Dizajnovo ide o veľkú zmenu, ktorá však nadväzuje na aktuálne dizajnové smerovanie v elektrických modeloch. Dominujú tu čisté línie a ostrejšie hrany s okrasnými prvkami najmä v prednej maske s kombináciou čiernej. Decentne tu zapadajú výkonné a adaptívne LED svetlomety dizajnovo dopĺňané o smerovky. Výrazne pôsobia aj masívne, až 20-palcové disky kolies v totožnej kombinácii farieb. V kufrových dverách sú rovnako jemne zapustené zadné svetlá, v ktorých okrem nich vyčnieva jedine logo Renault.
Elektrický nástupca má na dĺžku presne 4,47 metra, na šírku 1,86 metra a na výšku 1,57 metra. Rázvor kolies je 2,78 metra, čo je veľmi slušné. Pri porovnaní s predchádzajúcimi modelmi so štandardným pohonom je jediný rozmer, na ktorom stráca, výška. Ide o rozdiel približne 7 centimetrov, ktorý sa tiež prejavuje na využiteľnom vnútornom priestore.
Všetky ostatné parametre sú čo do dĺžky a šírky naopak lepšie. Veľmi slušný je aj kufor, ktorý ponúka 545 litrov v štandardnom rozložení, kde mnohé desiatky litrov sú skryté pod podlahou v rozmernom „prepade“. Po zložení druhého radu sedadiel, ktorý sa dá skladať v pomere 40:20:40, čo je veľmi vítané a dokážete tak do auta pohodlne vložiť aj niečo dlhšie len so stratou jedného, najmenej používaného sedadla. Ak zložíte všetky sedadlá, dostanete k dispozícii 1 670 litrov priestoru.
Využiteľnosť auta dopĺňa aj možnosť ťažného zariadenia, ktoré zvládne vertikálnu záťaž do 75 kg a ťahanie nebrzdeného prívesu do 750 kg a brzdeného do 1 100 kg. V prípade, že by vám to nestačilo, alebo radšej by ste dali veci na strechu, môžete si to využiť do záťaže 80 kg. Ako som už spomínal, pri pohľade do interiéru je využiteľný priestor o niečo menší ako v pôvodnom Scenicu.
Cítiť to aj na zadných sedadlách, ktoré síce ponúka veľa priestoru na nohy, stredné sedadlo je viac-menej núdzové a nie plnohodnotné. K dispozícii však sú až 3 isofixy, takže inštalácia autosedačky na ktorékoľvek miesto je možné. Vpredu je pocit z priestoru podobný ako vzadu, a teda pocitovo stiesnenejší. Priame porovnanie je prirodzené, no nerád by som týmto podrážal význam nového Scenic E-Tech.
Má totiž mnoho predností, medzi ktoré patrí napríklad aj skvelé spracovanie interiéru. Nami testovaná verzia v bielom prevedení s koženkou a textilným prešívaním. Svetlý interiér môže byť náročnejší na údržbu, no pôsobí výborne a interiér opticky rozširuje. Dobre pôsobia aj sivé farby s bielou v kombinácii s drevenými doplnkami v hnedom prevedení.
Priestor na nohy je v každom prípade veľmi dobrý pre tých, čo sedia vzadu, a to aj vďaka solídnemu rázvoru. K dispozícii je aj viacero odkladacích priestorov na odloženie drobností. Vyzdvihnúť treba aj stredovú opierku pre pasažierov vzadu, ktorá prináša špeciálne držiaky napríklad na mobilné zariadenie – telefóny či tablety. Skvelé je, že má rovno integrované dva USB-C porty pre pohodlné nabíjanie zariadení.
Komfortne a hlavne bezpečne môžete umiestniť smart zariadenie a podľa potreby napríklad pracovať, vybavovať si hovory či len pozerať obľúbené seriály či filmy. Technologickou špecialitou je panoramatická strecha, ktorá je presklená odpredu dozadu bez fyzického tienidla. To tu nezabudli dať, strecha sa totiž dokáže zatmaviť plne elektronicky – ide o technológiu, ktorú sme už v autách viackrát videli.
Napríklad v BMW iX a naposledy vo Volkswagen ID.7, no pri Scenic E-Tech je spracovaná mierne odlišne. Strešné okno je rozdelené na jednotlivé segmenty, a tak môžete samostatne zatmaviť zadnú alebo prednú polovicu, čo je praktické napríklad vtedy, ak niekomu svetlo vyhovuje, inému nie, prípadne ak slnko svieti priamo len z istej strany. Zároveň, toto nastavenie vytvára zaujímavý prvok v interiéri postupného zatmavievania strechy.
Dominantou pre pasažierov vpredu je displej infotainmentu s veľkosťou až 12 palcov, ktorého systém je od Googlu. Osobne mám dobré skúsenosti so systémom od Googlu v autách a to isté musím povedať aj pri modeli Scenic. Samotný displej má skvelé rozlíšenie, jas aj farby, pričom odozva na dotyk či plynulosť systému je špičková a patrí medzi to najlepšie čo v autách nájdete. Nastavenia nie či funkcie vôbec nie sú prekombinované, k dispozícii je to podstatné a všetko máte po ruke na pár klikov.
Veľmi oceníte integrované Google Mapy, ktoré pracujú s vlastnými podkladmi od operátorov nabíjacích staníc. Nájdete tu tak drvivú väčšinu nabíjačiek s informáciami o dostupnosti, type konektorov a nabíjacom výkone. Skvelé je, že auto samé plánuje zastávky na nabíjanie podľa prepočtu odhadu dojazdu a percent v cieli, ale aj pri návrate naspäť. Ak je to potrebné, pridaná je do trasy najvhodnejšia nabíjacia stanica.
Za zmienku stoja aj asistenčné systémy spolu s prístrojovým panelom. Vozidlo veľmi dobre vizualizuje vozidlá okolo vás, dokáže rozlíšiť dokonca aj motorky od áut. Scenic E-Tech je vybavený všetkými modernými asistenčnými systémami, vrátane adaptívneho tempomatu, držania v jazdných pruhoch, núdzové brzdenie v prípade nebezpečia zrážky s autom, ale aj cyklistom či chodcom. Auto taktiež samé deteguje únavu vodiča.
Spolu s plánovaním funguje aj automatický predohrev batérie v prípade, že akumulátor bude studený v zimných mesiacoch pre dosiahnutie maximálneho nabíjacieho výkonu. Renault Scenic E-Tech dostal od inžinierov robustný akumulátor s kapacitou až 92 kWh, z čoho je k dispozícii 87 kWh. Ide o poriadnu porciu energie a priama konkurencia ponúka nižšie čísla, v priemere o 10 kWh.
Na druhú stranu, Renault pracuje so 400 V architektúrou ako väčšina, čo znamená, že nabíjací čas je už súčasným priemerom. Maximálny nabíjací výkon je 150 kW, čo sme aj počas testovania dosiahli, keď sme k nabíjačke prišli s 10 %. Tento výkon sa však nedrží dlho. Po dosiahnutí 20 % sa prepadá na 125 kW, čo je stále veľmi slušné. Nabíjací výkon následne pozvoľne klesá až do približne 50 % na 109 kW.
Postupne do 70 % sa nabíjací výkon dostáva jemne pod 90 kW. V tomto bode však už čas pretína 30 minút, keď stav batérie ukazuje 74 % a do akumulátora sme dostali až 54 kWh. Priemerný nabíjací výkon je veľmi dobrých 109 kW a celkovo je tak nabíjanie Renault Scenic E-Tech v rámci 400 V technológie zvládnuté na úrovni. Pochvalu si zaslúžia aj za prítomnosť 22 kW palubnej nabíjačky v základnej výbave, čím sa výrazne skracuje čas pomalého nabíjania – z 8 na 4 hodiny.
Akumulátor zásobuje energiou elektromotor, ktorý je umiestnený na prednej náprave, ktorú zároveň aj poháňa. K dispozícii je len jedna výkonová verzia s takto veľkým akumulátorom, ktorá sa líši len výbavou. Výkon elektromotora je 160 kW a 300 Nm, a teda nejde o žiadne pretekárske auto, ale výkonovo veľmi slušne vybavené vozidlo, ktoré rozbeh z 0 na 100 km/h zvládne za 7,9 sekundy.
Celkovo jazdu s elektrickým Scenicom hodnotím pozitívne, posed je dobrý a rovnako aj rozhľad. Komfort počas jazdy je na úrovni, tlmenie hluku v kabíne počas jazdy na diaľnici je ale subjektívne skôr priemerom. Pohon predných kolies samozrejme nie je zárukou spoľahlivého prenosu výkonu z kolies na cestu, no tak sa Renault rozhodol a niektorým to môže vyhovovať viac.
Najmä z hľadiska bezpečnosti pre menej skúsených vodičov je to lepšou voľbou, zvlášť v zimných mesiacoch. Osobne som si ale na predný náhon musel zvykať, nakoľko sám jazdím v elektromobile so zadným náhonom. Elektrický dojazd je Renault Scenic E-Tech je jeden z parametrov, ktorým sa automobilka snaží zaujať. Papierovo ide o dojazd cez 600 kilometrov, čo by znamenalo spotrebu pod 15 kWh/100 km.
Po prevzatí vozidla sa na displeji tlačili čísla okolo 500 kilometrov. Veľmi som tomu neveril, aj keď je pravdou, že ide o oveľa reálnejší dojazd pri spotrebe 17,4 kWh/100 km. Napokon, počas týždňa stráveného s elektrickým Scenicom sa spotreba pohybovala práve medzi 15 až 19 kW/km, čím sa dostávame na teoretický dojazd od 450 do 580 km. To sú čísla, vďaka ktorým dokážete prejsť komfortne z Bratislavy do Košíc bez nabíjania.
Renault Scenic E-Tech je úplne iný Scenic, no zároveň si drží svoje kvality, prináša mnohé technické vylepšenia a čo je najdôležitejšie, ide o veľmi solídny elektromobil. Veľkosť akumulátora v spojení s efektívnym pohonom, prítomným tepelným čerpadlom a dobrou aerodynamikou umožňuje reálny kombinovaný dojazd 500 kilometrov. Pohon predných kolies je istou kontroverziou, ale z istého uhľa pohľadu aj logickou voľbou, ktorá nie je vôbec zásadným negatívom.
Cenníková cena začína na 43 900 €, cena nami testovaného modelu bola 53 950 eur.