Francúzsky Renault na výstave IAA Transportation v Hannoveri predstavil celkom novú dodávku Master H2-Tech, ktorá funguje výhradne na vodíkový pohon.
O tom, že vodík je ideálny pre nákladnú dopravu sa hovorí už dávno, Renault si to zobral k srdcu a ukázal, že sa to dá. Na jedno tankovanie prejde pokojne aj 700 km. Bez emisií, vypúšťa len paru.
Nový Renault Master H2-Tech vychádza z klasického Masteru, ktorý je v predaji už dnes. Francúzsky výrobca v spolupráci so spoločnosťami HYVIA a Plug Power vyvinuli s postavili čisto vodíkovú verziu. Vývoj tohto konkrétneho modelu trval 3 roky.
Výhodou je, že vďaka tankovaniu vodíka je Master H2-Tech pripravený na jazdu v priebehu niekoľkých minút, čo sa pri čisto elektrických verziách dnes nedá nijakým spôsobom dosiahnuť. Problémom je však viac ako chabá sieť čerpacích staníc s vodíkom, Renault tvrdí, že v Európe ich bude ku koncu roka 200, u nás napríklad nájdete iba jedinú.
Výhodou Master H2-Tech je pomerne veľký dojazd na jedno tankovanie. Maximom je 700 km podľa metodiky WLTP, no iba s väčšou nádržou na vodík. Tá ma mať dostatok objemu na 9 kg vodíka. V predaji bude ale aj menšia, pre 7,5 kg vodíka.
Palivové články s výkonom 47 kW vyvinula práve spoločnosť HYVIA na základe technológie spoločnosti Plug. Plug je pritom globálnym lídrom vo vodíkových riešeniach, ktorý okrem palivových článkov navrhuje a stavia čerpacie stanice a tiež ponúka technológiu výroby zeleného vodíka elektrolýzou.
Články vyrábajú energiu, ktorá sa ukladá do 20 kWh batérie v zadnej časti dodávky. Elektromotor je vpredu a poháňa prednú nápravu. Milým bonusom je, že dojazd na vodík neovplyvňuje teplota exteriéru tak ako pri batériovom pohone. Samozrejmosťou je tepelné čerpadlo, ktoré využíva aj kabína vodiča.
Renault to s Masterom H2-Tech ale myslí úplne vážne a na trhu ho uvidíme už budúci rok. V predaji bude nielen dodávka, ale aj základná verzia, na ktorú budú môcť zákazníci postaviť prakticky čokoľvek, tak ako pri bežnom Renault Master.
Zaujímavosťou je, že bez ohľadu na to, akú pohonnú jednotku si vyberiete, vždy dostanete Francúza. Renault Master je vraj totiž jediným vozidlom vo svojej triede vyrobeným vo Francúzsku: multienergetická platforma (vnútorné spaľovanie, elektrický a vodíkový) a všetky varianty karosérie sa vyrábajú na rovnakej montážnej linke v závode Batilly (neďaleko Metz). Motory, prevodovky a batéria sa vyrábajú vo Francúzsku, kde ma sídlo aj 84 % dodávateľov pre Mastera.