Reklama

Renault Master na vodík dokáže prejsť 700 km bez emisií

Zdroj | Renault
Števo Porubský
Zdroj | Renault
Zdroj | Renault

Francúzsky Renault na výstave IAA Transportation v Hannoveri predstavil celkom novú dodávku Master H2-Tech, ktorá funguje výhradne na vodíkový pohon.

O tom, že vodík je ideálny pre nákladnú dopravu sa hovorí už dávno, Renault si to zobral k srdcu a ukázal, že sa to dá. Na jedno tankovanie prejde pokojne aj 700 km. Bez emisií, vypúšťa len paru.

Zdroj | Renault
Obsah pokračuje pod reklamou

Nový Renault Master H2-Tech vychádza z klasického Masteru, ktorý je v predaji už dnes. Francúzsky výrobca v spolupráci so spoločnosťami HYVIA a Plug Power vyvinuli s postavili čisto vodíkovú verziu. Vývoj tohto konkrétneho modelu trval 3 roky.

Výhodou je, že vďaka tankovaniu vodíka je Master H2-Tech pripravený na jazdu v priebehu niekoľkých minút, čo sa pri čisto elektrických verziách dnes nedá nijakým spôsobom dosiahnuť. Problémom je však viac ako chabá sieť čerpacích staníc s vodíkom, Renault tvrdí, že v Európe ich bude ku koncu roka 200, u nás napríklad nájdete iba jedinú.

Zdroj | Renault

Výhodou Master H2-Tech je pomerne veľký dojazd na jedno tankovanie. Maximom je 700 km podľa metodiky WLTP, no iba s väčšou nádržou na vodík. Tá ma mať dostatok objemu na 9 kg vodíka. V predaji bude ale aj menšia, pre 7,5 kg vodíka.

Zdroj | Renault

Palivové články s výkonom 47 kW vyvinula práve spoločnosť HYVIA na základe technológie spoločnosti Plug. Plug je pritom globálnym lídrom vo vodíkových riešeniach, ktorý okrem palivových článkov navrhuje a stavia čerpacie stanice a tiež ponúka technológiu výroby zeleného vodíka elektrolýzou.

Zdroj | Renault

Články vyrábajú energiu, ktorá sa ukladá do 20 kWh batérie v zadnej časti dodávky. Elektromotor je vpredu a poháňa prednú nápravu. Milým bonusom je, že dojazd na vodík neovplyvňuje teplota exteriéru tak ako pri batériovom pohone. Samozrejmosťou je tepelné čerpadlo, ktoré využíva aj kabína vodiča.

Renault to s Masterom H2-Tech ale myslí úplne vážne a na trhu ho uvidíme už budúci rok. V predaji bude nielen dodávka, ale aj základná verzia, na ktorú budú môcť zákazníci postaviť prakticky čokoľvek, tak ako pri bežnom Renault Master.

Zdroj | Renault

Zaujímavosťou je, že bez ohľadu na to, akú pohonnú jednotku si vyberiete, vždy dostanete Francúza. Renault Master je vraj totiž jediným vozidlom vo svojej triede vyrobeným vo Francúzsku: multienergetická platforma (vnútorné spaľovanie, elektrický a vodíkový) a všetky varianty karosérie sa vyrábajú na rovnakej montážnej linke v závode Batilly (neďaleko Metz). Motory, prevodovky a batéria sa vyrábajú vo Francúzsku, kde ma sídlo aj 84 % dodávateľov pre Mastera.

Zdroj | Renault
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.