Možno sa čudujete o akom prerode to v názve článku hovorím, ale ak ste už niekedy Renault Espace videli, určite viete, že to bolo MPV, ktoré rodiny milovali. To nové je však SUV a rodiny ho budú milovať ešte viac.
Presne tak, karoséria typu SUV sa vo všeobecnosti páči viac a tak aj nový Renault Espace prichádza na trh s rovnakým typom karosérie. To však takmer nič nemení na jeho všestrannosti a priestore. Navyše to nie je jeho jediná novinka.
Výhody
- priestrannosť interiéru
- moderný multimediálny systém
- vynikajúce LED svetlá
Nevýhody
- zbytočne vysoké otáčky počas dobíjania v meste
- občasné vynechanie reakcie voliča prevodových stupňov
- citeľný prechod z elektrického na konvenčný pohon
Po svojej dizajnovej stránke sa nový Espace nijakým spôsobom neponáša na predchádzajúcu generáciu. Je to logické, keďže vychádza z rovnakej platformy, ako už známy model Renault Austral. Rovnaké prvky dizajnu nájdete aj na novom kúsku s nápisom Espace na zadných dverách. Vo svojej podstate je to akýsi natiahnutý Austral, ktorého rázvor narástol o krásnych sedem centimetrov. Práve z tohto nárastu budú najviac profitovať cestujúci vzadu.
Áno, predchádzajúca verzia bola predsa len o niečo dlhšia, širšia a vyššia, ostatne Espace vždy patril do rodiny MPV, až jeho posledná generácia prešla prerodom na SUV. Je to spôsobené nielen obľubou tohto typu karosérie na trhu, ale aj tým, že automobilka takto môže jednu platformu využiť na rôznych modeloch.
Priestor je zahrnutý už v samotnom názve modelu Espace. V momente, keď prvýkrát uvidíte nový Renault Espace naživo, budete milo prekvapení jeho veľkosťou. Už na prvý pohľad je jasné, že toto je poriadne veľký kúsok auta. Ostatne, už predchádzajúca piata generácia bola pomerne veľkým autom a táto je na tom ešte lepšie. Dĺžka 4,7 metra hovorí sama za seba ako aj to, že v prípade potreby môžete do auta vtesnať až 7 cestujúcich. Samozrejme tí, ktorí si vytiahnu čierneho Petra a budú sedieť úplne vzadu, nebudú až tak nadšení. Tretí rad sedadiel je totiž skôr určený pre deti, ale na krátkej vzdialenosti tam môžete bez obáv posadiť aj neposlušného manžela, či manželku.
V tomto prípade však nepočítajte s veľkým objemom batožinového priestoru. Hodnota 159 litrov postačí na malý kufrík a nákup. Ak však sedadlá v poslednom rade sklopíte, hravo tento objem narastie na 581 až 777 litrov. Pýtate sa, že prečo sú tam dve hodnoty? Odpoveď je pomerne jednoduchá, pretože zadná lavica je posuvná o 220 mm. Je teda na vás, či doprajete viac priestoru cestujúcim na nohy, alebo skôr budú trpieť a vy využijete väčší batožinový priestor. Ak však sklopíte všetky sedadlá získate doslova pascu na mamuty s objemom 1 818 litrov. Takže Espace je super spoločníkom aj pre tých, ktorí potrebujú občas nečakane vybehnúť do známeho nábytkárskeho obchodu.
Vy ako vodič si budete užívať skutočné pohodlie. Na tom sa jednoducho nič nemení. Pohodlné sedadlá ponúkajú oporu aj na dlhých cestách a keďže sú elektricky nastaviteľné, nebude problémom ani časté striedanie vodičov. Jednoducho si k danému kľúču nastavíte tú svoju polohu. Na dlhých cestách si užijete aj masážnu funkciu. Dobre, nie je to hodinová masáž v salóne, ale na to, aby sa vám prekrvil chrbát to bohato postačí.
Uctievať vás však budú aj cestujúci na zadných sedadlách, lebo v prípade, že zadnú lavicu posuniete úplne dozadu, získajú obrovský priestor na nohy. Dokonca aj v prípade ak máte niekoľkočlennú rodinu, nestane sa vám tak ľahko, že by deti okopali predné sedadlá zozadu, sú totiž viac ako ďaleko. Celá kabína je tak priestranná, že si ju jednoducho zamilujete. Navyše nechýba veľa odkladacích priestorov, takže sa vám môže stať aj to, že zabudnete, kde ste vlastne niečo odložili.
Keď som si prvýkrát čítal parametre nového Renaultu Espace, musím sa bez mučenia priznať, že som mal trochu obavy po tom, ako som sa dozvedel, že automobilka do takto veľkého auta použila trojvalcový motor s objemom „len“ 1,2 litra. To je totiž motor, ktorý by som čakal tak maximálne v Cliu a nie v aute podobných rozmerov. Ako už však samotné označenie modelu Full hybrid 200 napovedá, výkon sústavy, ktorú v novom Espace nájdete je 200 koní.
Stará sa o neho kombinácia spomínaného trojvalca, ktorý samotný disponuje výkonom 130 koní a elektromotora s výkonom 68 koní. Občas im ešte dopomôže aj štartér – generátor s výkonom 34 koní. Celkovo sa tak na moje prekvapenie môžete pripraviť na pomerne svižné zvezenie, ktoré síce na elektriku až tak dlho neprejde, ale vzhľadom na túto kombináciu vás poteší pomerne zaujímavou spotrebou. Tá sa totiž hravo udrží pod šiestimi litrami, aj keď diaľnice ju pomerne rýchlo vyhnať nad túto hranicu.
Samotný prejav motorizácie je veľmi dobrý, ako som už spomenul, v niektorých momentoch až prekvapivo svižný. Spotreba je teda tiež fajn, jedinú výtku mám voči jeho chodu. To ani nie tak počas plynulej jazdy mimo miest, alebo na diaľnici, ale skôr počas pomalej jazdy v meste.
Väčšina hybridov totiž štandardne funguje na elektrinu, pokiaľ jej má dostatok a ak sa minie, zapne benzínový motor a postupne jazdou sa batérie dobíjajú. Renault Espace full hybrid sa však v tomto smere správa odlišne. Aj pri plynulej jazde a pomerne dostatočnej zostatkovej kapacite batérie sa motor zapne na zvýšených otáčkách a dobíja batérie. Trvá to vždy len niekoľko sekúnd a za tú dobu sa batérie dobijú.
Samozrejme sa na to dá pozrieť aj tak, že aspoň je motor udržovaný v prevádzkovej teplote a batérie sú o niečo viac nabité, ako v prípade konkurenčných automobilov, ale na druhú stranu som mal ja osobne problém s prejavom motora. V podstate si predstavte, že idete 20 km/h v meste v nejakej malej uličke a zrazu sa zapne motor na pomerne vysokých otáčkách, čo má za následok to, že pôsobíte ako keby ste išli na „dvojke“ vo vysokých otáčkach a ľudia sa pozerajú, či neviete preradiť na vyšší prevodový stupeň. Samozrejme, je to vec zvyku a ak si na tento prejav auta zvyknete, nebude vám pravdepodobne počas jazdy prekážať. Je to však vec, na ktorú si budete musieť zvyknúť. Vypnúť sa nedá.
Mimo toho a občas citeľnému prechodu z elektrického motoru na konvenčný však samotnému pohonu nemám čo vytknúť. Dynamiky je dostatok a spotreba dosahuje pre auto podobných rozmerov viac ako priaznivé hodnoty. Navyše v malých uličkách si zamilujete systém natáčania zadných kolies 4Control. Vďaka nemu sa môže Renault Espace správať ako obratné mestské vozidlo, s ktorým nebudete mať problém zaparkovať.
Ovládanie prevodovky sa v prípade nového Renaultu Espace presunulo zo stredovej konzoly pod volant, podobne ako ho poznáme z mnohých modelov Mercedes-Benz. Je to podľa môjho názoru intuitívne ovládanie, avšak niekedy sa mi stalo, že vozidlo nezaregistrovalo zaradený prevodový stupeň. Jednoducho je potrebné volič prevodovky citeľne posunúť, aby došlo k zaradeniu prevodového stupňa.
Nový Renault Espace si podobne ako ostatné modely automobilky veľmi polepšil aj po stránke asistenčných systémov a multimediálneho systému. Ten som si až zamiloval a to vďaka možnostiam, ktoré ponúka. Je totiž celý postavený na Androide, takže Google Mapy máte už priamo integrované do multimediálneho systému. Naozaj nie je nič lepšie, ako priamo integrovaná navigácia od Google, ktorá nemá vôbec žiadny problém nájsť akúkoľvek zapotrošenú adresu.
Dokonca nechýba ani možnosť inštalovania aplikácií a tak ak ste fanúšikom Waze, hravo budete mať v systéme aj túto alternatívnu navigáciu. Systém si bez obáv poradí aj s bezdrôtovým Apple CarPlay, alebo Android Auto, ale musím sa priznať, že samotné ovládanie systému je tak jednoduché a návykové, že som si spokojne vystačil s integrovaným systémom a vôbec som nemal potrebu využívať svoj iPhone prostredníctvom Apple CarPlay.
Okrem samotného multimediálneho systému, ktorý ponúka 12“ displej a je, ako sme už v prípade modelov Renault zvyknutí, orientovaný na výšku, si ako vodič zamilujete aj 12,3“ digitálny prístrojový panel. Ten ponúka veľké možnosti prispôsobenia zobrazenia. Využiť môžete napríklad aj veľkú mapu počas navigovania, alebo zobrazenie asistenčných systémov. Na vás bude aj to, či holdujete skôr digitálnemu zobrazeniu údajov, alebo jeho prepracovanej analógovej verzii.
V prípadne moderného rodinného auta nesmie chýbať ani niekoľko možností na nabíjanie svojich zariadení. Každý cestujúci má k dispozícii svoj vlastný konektor USB-C, avšak ako vodič oceníte posuvnú opierku rúk, v ktorej je integrovaná bezdrôtová nabíjačka. Je to vynikajúce riešenie, keďže si do nej viete vždy jednoducho odložiť svoj smartfón a navyše ho máte stále po ruke.
Po stránke asistenčných systémov a inej výbavy musím vyzdvihnúť kvalitné svetlá. Spoliehajú sa na LED technológiu a nechýba im ani automatické vyrezávanie okolitej premávky. To funguje viac ako dobre a vy si budete počas noci užívať kvalitné osvetlenie vozovky pred vami.
Počas jazdy sa môžete spoľahnúť na „strážcov“, ako je napríklad adaptívny tempomat, aktívne vedenie v jazdných pruhoch, automatické preberanie rýchlosti, alebo sledovanie mŕtveho uhla. Veľkú pochvalu si zaslúži aj prepracovaný head-up displej, ktorý zobrazuje všetky potrebné informácie, vrátane navigácie.
Spočítané a podčiarknuté, musím povedať, že Renault Espace sa podaril. Je síce menší, ale v prípade potreby zveziete sedem ľudí. Navyše vám nový motor nebude príliš veľa papať a vy si budete užívať komfort a bohaté prvky výbavy. Samozrejme to závisí od toho, do akej verzie pôjdete. Tá testovaná má označenie Esprit Alpine a jej cenovka sa zastavila na hodnote 47 700 EUR.