- #Autá
- 8 min.
- 7.5.2021
Renault Arkana je inteligentné štýlové SUV coupé za cenu, ktorá nás prekvapila
Renault prekvapil, odvážil sa priniesť športové a štýlové SUV coupé po vzore prémiových modelov BMW X6 či Mercedes-Benz GLE kupé, alebo skôr X4 či GLC kupé. Ak ste tipovali, že takýto počin vás bude stáť výrazne menej, trafili ste do čierneho. Vyskúšali sme si model Arkana v cene len 31 000 €, no s takmer plnou výbavou!
Ak si otvoríte brožúru Renault Arkana, hneď v úvode sa dozviete, že „Novinka spoločnosti Renault, športové SUV Arkana, stelesňuje osobitý nový dizajn.“ Tak osobitý dizajn v produktovom portfóliu Renault to síce môže byť, ale eleganciou a vzhľadom novinka akoby z oka vypadla práve kupé modelom s hviezdou na prednej maske. Je to však na škodu? Vôbec nie.
Arkana je jednoducho trendové športové SUV coupé so štvoricou dverí, pričom vo verzii R.S. Line, ktorú sme mali možnosť vyskúšať a v metalíze Oranžová Valencia, púta pozornosť. Je to mix toho, čo je dnes v kurze, vrátane svetlej výšky 200 mm či množstva použitých technológií.
Z nášho pohľadu ide o najštýlovejší Renault, aký si dnes môžete kúpiť. DNA francúzskej značky pritom rozoznáte ihneď. Predné LED svetlá v tvare C neprehliadnete a ani zozadu si Renault vďaka svetelnej lište tiahnucej sa po celej šírke dverí nepomýlite s inými modelmi výrobcu. Arkana celkovo pôsobí robustne a kvalitne, veľmi dobrý dojem budete mať aj zo zvuku zatvárania dverí. Vďaka R.S. Line model dostal aj čiernu strechu či čierne vnútorné čalúnenie.
Zadnej časti dominuje veľký nápis ARKANA pod logom výrobcu, ktoré ešte nie je v novom dizajne. Nechýba tmavý zadný spojler, dvojica priznaných chrómových výfukov, čo pôsobí športovo. Žiadne bližšie označenie modelu tu nehľadajte, na druhú stranu asi by ste sa ním ani nechválili – nami testovaná verzia má označenie TCe 140 EDC, čiže ide o benzín s výkonom 140 koní, našťastie s automatickou prevodovokou so 7 stupňami.
V tomto prípade je využítá tzv. 12V mikro hybridná technológia s malou batériou ukrytou pod sedadlom spolujazdca, ktorá poslúži najmä na štartovanie vozidla. K dispozícii bude ešte verzia 160 a E-TECH Hybrid 145 (mimochodom príplatok z hybridnú verziu je len 1 100 eur). Nami testovaná 140-ka je však lenivá, tu pocítite asi najväčší hendikep modelu, tlačíte na plyn a auto „nejde“. Papierové zrýchlenie z 0 na 100 za 9,8 sekundy je pocitovo dlhšie, navyše od 120-ky na diaľnici sa celé auto akosi trasie.
Vo vnútri je pritom príjemne ticho a celkovo vás spracovanie aj dizajn interiéru milo prekvapí. Tešiť sa môžete na množstvo prešívaní, karbónový vzhľad horizontálnej lišty či dvojicu veľkých displejov. Nechýba ani moderné podsvietenie, ktoré efektne oživuje palubnú dosku a výplne predných dverí, vzadu však už chýba.
Displej palubného počítača – prístrojový štít, má peknú grafiku a mení svoj štýl podľa režimu jazdy, ktorý si zvolíte v menu Multi-Sense. Zobrazenie mapy na celý displej však neponúka. Efektné je výrazné naklonenie displeja smerom od vás a jeho „utopenie“ v palubnej doske, pôsobí to dynamicky, navyše na displej budete dobre vidieť za každých okolností.
Veľkosť displeja je 10,2-palcov, žiaľ práve kvôli aktuálnej situácii s nedostatkom čipov si takýto, nami testovaný 10-palcový plne grafický prístrojový panel nebudete môcť objednať. Musíte sa uspokojiť so 7 palcami, čo už nebude vyzerať takto efektne.
Výhodou sú rozhodne asistenčné systémy, nechýba totiž adaptívny tempomat, aktívny asistent jazdy v pruhoch či sledovanie mŕtveho uhla. Za príplatok 300 eur pritom dostanete aj Easy Pilot, asistenta pre jazdu po diaľnici a v kolóne zodpovedajúcemu vyššiemu stupňu autonómnej jazdy. Asistenty fungovali výborne, tu nás čakalo milé prekvapenie.
Dominantou interiéru sú aj športové sedadlá v kombinácii koža/alcantara s červeným prešívaním a logom R.S. Line. To na strane vodiča je aj plne elektrické. Na náš vkus tu však toho prešívania bolo až príliš, menej je niekedy viac, oželeli by sme určite prvky vo výplne dverí alebo v strede sedadiel.
To, čo budete často a radi používať je veľký centrálny displej, v našom prípade 9,3 palcový umiestnený v strede palubnej dosky. Poteší rozhodne jemné rozlíšenie displeja, dobré reakcie na dotyk.
Odtlačkom prstov sa však nevyhnete a vďaka priznanému ochrannému sklu sú odtlačky až príiš výrazné, budete displej pretierať neustále. Tiež nepoteší pridávanie/uberanie hlasitosti dotykom v spodnej časti displeja. Našťastie je tu na hlasitosť a ovládanie multimédií aj páčka pod volantom, a to v novom dizajne.
Celkovo budete mať z menu a ovládania auta dobrý pocit. Veľmi vám bude pripomínať ovládanie smartfónu, fungujú tu ťahy prstom do strán, stiahnutie lišty smerom nadol či možnosť nechať si na hlavnej obrazovke (môže ich byť viac) widgety.
Naraz tak môžete vidieť navigáciu, informácie z multimédií, telefónny zoznam či počasie. Tiež si vybrané funkcie vyvoláte veľmi rýchlo, veľkosť widgetov je totiž rôzna, čo je absolútne skvelé pre dokonalé prispôsobenie si auta a jeho funkcií, mnohí výrobcovia by sa z prístupu Renaultu mohli učiť. Pričom stačí tak málo, pozrieť sa na to čo robíme na smartfónoch a integrovať to do infotainmentu auta.
Rôzne funkcie si nastavíte pomerne intuitívne, vrátane asistenčných systémov. Stačí kliknúť na ikonu toho čo chcete a podrobnejšie i všetko nastavíte tak, ako to máte najradšej.
Nové USB-C porty tu síce chýbajú, ale zato klasických USB portov máte dostatok vpredu i vzadu a všetky môžu slúžiť na nabíjanie zariadení, čo sa hodí najmä pri smartfónoch, ktoré má určite celá vaša rodina. Vpredu oceníte aj bezdrôtové nabíjanie, pričom prihradka je dostatočne veľká aj na náš Samsung Galaxy Z Fold 2, ktorý sa do nej vkladal či vyberal pohodlne.
Napriek štýlovej karosérii poteší aj pomerne veľký kufor, má totiž hodnotu 513 litrov (E-TECH Hybrid – 480 litrov) a praktické dvojité dno.
To, na čo sme si nezvykli, bola cúvacia kamera a jej rozlíšenie. Máte totálne krásny jemný displej no keď cúvate, musíte doslova preostrovať na obraz, aký by ste neocenili možno ani pred 10 rokmi. Pritom je možné Arkanu doplniť aj o 360°kamerový systém. Dúfame, že ďalšie kamery ponúknu lepší pohľad na okolie.
Z technologického hľadiska poteší aj podpora Apple Car Play či Android Auto, rovnako sa môžete tešiť na možnosť prístupu k autu cez aplikáciu My Renault. Výhodou sú rozhodne aj aktualizované mapy využívajúce Google adresy či informácie o doprave v reálnom čase. Auto je totiž neustále pripojené pomocou 4G siete. A oceniť treba i dobrý zvuk vďaka 12 reproduktorom Bose.
Najväčším lákadlom nového Renault Arkana bude rozhodne cena. Nami testovaný model so všetkým, čo sme opísali si viete kúpiť za 31 000 eur. Áno, motor bol slabší, ale inak máte moderné, vyšperkované auto, ktorého dizajn len tak ľahko neprehliadnete. Arkana je teda milým prekvapením a rozhodne výborným oživením ponuky na našom trhu.
A ešte nám nedá nepochváliť zaujímavý štýl tlačovej konferencie, po ktorej sme vyrazili na takmer 150 km jazdu s novinkou. Za „autokino“ v Renault Arkana s naladeným zvukom rádia Arkana (rozumej zvuk prezentujúcich) ide za nás do Renaultu palec hore 🙂