Reklama

TEST Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi SPORT X - trojhrnček v svalnatom kabáte

Marek Šimunek

Aj vám sa páči Ford Focus ST, ale jeho motor by ste si nevedeli predstaviť živiť? Ford má pre vás riešenie v podobe Focusu so slabším „litrovým“ motorom, ktorý sa však vďaka sade SPORT X bude tváriť ako výkonné ST-čko. Aké je však „baby ST“ v skutočnosti?

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Ford Focus v jeho ostrej verzii ST sme na test už mali. Tentokrát sa však v našej redakcii objavil Focus s podstatne menším motorom a hlavne jedným chýbajúcim valcom. Na prvý pohľad však vyzeral takmer tak ako Focus ST. Môže zato najmä sada doplnkov SPORT X. Tá v spojení s nádhernou modrou farbou, ako na Focuse ST urobí z tretej generácie Focusu, ktorá už čaká na facelift, skutočne pohľadné autíčko, za ktorým sa otočí nejeden milovník značky. Namiesto výkonného a hlavne vždy hladného motora z Focusu ST si v mnou testovanom aute spokojne a prekvapivo kultivovane priadol „trojvalček“ s objemom necelého jedného litra. Prečo teda náš Focus pôsobí akosi svalnatejšie? Môže za to práve spomínaný príplatkový balík SPORT X. Za 1 320 € tak môžete získať sadu exteriérových doplnkov, ako napríklad športový predný a zadný nárazník, spojler, športové podbehy, spojler piatych dverí, difúzor, červeno lakované strmene bŕzd a samozrejme aj 15-lúčové 17” kolesá, ktoré dodávajú celému športovému paketu ešte väčší šmrnc. Testovaný Focus vďaka týmto prvkom skutočne pôsobí, ako auto, s ktorým si je neradno na cestách zahrávať a to aj napriek tomu, že jeho srdcom je motor s objemom, ktorý ste donedávna videli iba v kompaktných autách.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Základom testovaného Focusu bol totiž motor 1.0 EcoBoost SCTi s výkonom 125 konských síl. Priznám sa, že nepatrím k nadšencom trojvalcových motorov a trendu „downsinzingu“, ktorý predstavuje malé motory natlačené turbami, ale musím uznať, že Ford si s týmto motorom dal skutočne veľa práce. Nie je preto divom, že už niekoľko rokov po sebe žne rôzne svetové ocenenia. Mňa osobne v jeho prípade prekvapila kultivovanosť, ktorá sa nedá s väčšinou trojvalcových motorov ani porovnať. Ok, uznávam, ak si nabrúsite uši, určite najmä pri zrýchľovaní zistíte, že sa jedná len o trojvalec, ale bežný vodič to nemá ako zistiť. Motor má totiž veľmi plynulý a dynamický záťah a kultivovaný prejav. Jeho spotrebu by som charakterizoval ako veličinu podstatne závisiacu od toho, ako budete silno stláčať plynový pedál a tiež od toho, ktorými cestami sa vyberiete. Ak to budú hlavne medzimestské jazdy do práce, budete so spotrebou viac ako spokojní, ak sa však budete častejšie presúvať po diaľnici, budete musieť rátať aj s nejakým tým litríkom navyše. Mne sa počas testovacích 700 km podarilo dosiahnuť 6,4 l/100km, pričom väčšiu časť trasy zaberalo mesto, následne medzimesto a nevyhol som sa ani diaľniciam. Úprimne sa však priznávam, že na ekonomickú jazdu som sa počas testu až tak nesústredil.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Dosť však bolo o motore, o ktorom nájdete tony textu kdekoľvek. Beriem teda kľúč, alebo skôr krabičku, keďže testovaný model je vybavený bezkľúčovým štartovaním a idem dnu. Prvým problémom, s ktorým som sa stretol je práve spomínané bezkľúčové štartovanie. Jedná sa totiž skutočne iba o štartovanie a nie odomykanie. Pre odomknutie auta budete musieť kľúč naďalej vybrať a stlačiť na ňom samostatné tlačidlo. Ak teda chcete bezkľúčové otváranie, za 440 € ho môžete mať. V aute však chýba priestor na odloženie kľúča, takže som sa ho naučil dávať ho do priestoru určeného na nápoje. Ostatne tam isto skončil aj môj smartfón. Ford musím pochváliť nielen za spracovanie interiéru, ale aj za sedadlá, ktoré skutočne patria k tým pohodlnejším. Mne osobne však v prípade Focusu prekážal pomerne tenký volant a tiež zložité ovládanie horných tlačidiel na volante. Na ich stlačenie s istotou potrebuje poriadnu dávku tréningu. Ak sa však zahľadím na prístrojový panel musím uznať, že je skutočne vynikajúci. Prehľadne poskytuje všetky potrebné informácie a Fordu dávam jednotku s hviezdičkou za zobrazenie všetkých potrebných informácií v jedinom okne palubného počítača. Naraz tak vodič vidí prejdenú vzdialenosť, dojazd, priemernú a aktuálnu spotrebu. Týmto riešením by sa kľudne mohli nechať inšpirovať aj ostatní výrobcovia.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Bravo Ford, všetky potrebné informácie na jednom displeji

To sa však nedá povedať o príplatkovom rádiu Sony, za ktoré vo výbave Titanium dáte 475 €. Prekáža mi na ňom ešte stále veľa tlačidiel, ktorých gumové vyhotovenie a zvláštne podsvietenie pôsobí skôr ako čínska replika univerzálneho diaľkového ovládania. Fordu doposiaľ v ponuke chýbala plnohodnotná, veľká a dotykom ovládaná navigácia, vďaka ktorej by počet tlačidiel klesol na minimum. Našťastie sa práve tohto riešenia dočkáme vo faceliftovanej verzii Fordu Focus. Ak teda aj vám, podobne ako mne prekáža  ovládanie rádia Sony, kľudne vyčkajte kým sa v predaji nový Focus objaví. Musím však povedať, že zvukový prejav rádia Sony je skutočne dobrý a pokiaľ sa neradíte k audiofilom, budete určite spokojní. Rovnako musím pochváliť kvalitu hlasu pri telefonovaní pomocou Bluetooth handsfree.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Už nech je tu navigačný systém s veľkým dotykovým displejom, aby tých tlačidiel bolo menej

Testovaný model Ford Focus bol vybavený aj peknou dávkou asistenčných systémov. Ak opomeniem tie bežné, určite stojí za zmienku kamera na prednom skle, ktorá má hneď niekoľko úloh. Sníma totiž dopravné značky, ktoré sú následne indikované na prístrojovom paneli. Táto funkcia sa určite hodí, nakoľko aj tomu najlepšiemu šoférovi sa čas od času stane, že zabudne na to, aký rýchlostný limit je práve na tej ceste, kde sa nachádza. Takto môžete mať aktuálne rýchlostné obmedzenia vždy pred sebou. Čo sa presnosti týka, tak rozoznanie značky zvládne Focus na jednotku, horšie to je už len s ukončením jej platnosti. To ale nie je ani tak chyba kamery, ako skôr systému celého. Ak totiž pre tento účel nie je na ceste samostatná značka a obmedzenie rýchlosti, či zákazu predbiehania ruší iba križovatka, prípadne zmenené vodorovné dopravné značenie, kamera to nebude vedieť a tak vám bude na prístrojovke stále svietiť posledné obmedzenie. Tento problém rieši prepojenie kamery s GPS navigáciou a presnými mapovými podkladmi, ktoré napríklad poskytuje Nissan Qashqai.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Kamera na čelnom okne plní hneď niekoľko funkcií

Okrem toho má však kamera na čelnom okne ešte niekoľko iných úloh. Je prepojená so systémom Active City Stop, ktorý je schopný do rýchlosti 30 km/h predísť kolízii s autom pred vami. Poslednou funkciou je systém varovania pred nechceným opustením jazdného pruhu LDW a systém pre automatické navrátenie do jazdného pruhu LKA. Ich ovládanie uskutočňujete pomocou samostatného tlačidla, pričom máte na výber medzi úplným deaktivovaním systému, iba upozornením, ktoré je indikované silnou vibráciou volantu a treťou možnosťou je samozrejme aktívne navrátenie do jazdného pruhu. Systém pracuje spoľahlivo, treba však upozorniť, že sa v tomto prípade nejedná o autonómne riadenie, takže to nezoberie za vás, keď sa vám nebude chcieť šoférovať. Pre udržanie v jazdnom pruhu je samozrejme potrebné aby bol daný úsek cesty vybavený jasne viditeľným vodorovným dopravným značením na oboch stranách cesty.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Nechýba systém kontroly neúmyselného opustenia jazdného pruhu LDW

Súčasťou systému je aj funkcia kontroly bdelosti vodiča, ktorá by na základe vašich reakcií  a spôsobu akým šoférujete mala byť schopná určiť, že už ste príliš unavený a odporučiť vám dať si pauzu. Za celý týždeň sa mi však nepodarilo systém presvedčiť, že som „skutočne“ veľmi unavený. Nechýba ani systém varovania pred mŕtvym uhlom, ktorý oceníte najmä na diaľnici, kedy vďaka nemu predídete možnej zrážke neúmyselným vstúpením do jazdného pruhu iného vozidla. Na komforte používania auta určite pridáva aj automatické ovládanie diaľkových svetiel, ktoré bohužiaľ nefungovalo tak, ako by som predpokladal a pri nočnej jazde som si radšej svetlá zapínal sám. Za čo som však Ford vždy miloval je vyhrievanie predného okna QuickClear, vďaka ktorému budete mať aj v zimných mesiacoch v priebehu chvíľky dokonalý výhľad von. Ak ho nedostanete v niektorom z balíkov, určite zvážte investíciu 249 €, ktorú oceníte počas zimných mesiacov vždy, keď si do auta sadnete.

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Systém tankovania Easy Fuel je jednou z množstva vecí, ktoré budete na Focuse milovať

Základná cena testovanej motorizácie je 14 590 €, pričom príplatková výbava ju vyhnala ešte o 5 427 € vyššie. Vďaka tejto investícii však skutočne získate „baby ST“, alebo auto, ktoré dokonalý podvozok, modernú výbavu a množstvo asistentov a pomocníkov, ktorí sa postarajú o vaše pohodlie a najmä bezpečnosť na cestách.

svieži dizajn obohatený balíkom SPORT X, kvalitný podvozok, pohodlné sedadlá

ovládanie rádia Sony, pomalé reakcie automatického zapínania diaľkových svetiel

Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi

Foto: TECHBOX

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.